måndag 25 juni 2012

Urval vårens böcker

Tänkte skriva lite om vad vi läst här under våren. Jag gör ett slumpvis urval och kan återkomma med mer längre fram kanske...

Först ut en bok som alla tre barnen läst och så även jag. "Louise Braille The Boy who invented books for the blind" av Margaret Davidson.


Den här boken är en pärla! Det är en biografi om Braille som uppfann punktskriften. Den är välskriven och mycket intressant. Braille fick verkligen kämpa för sitt språk och hans tålamod är imponerande, vilket jag tyckte var föredömligt att se för våra barn. Rekommenderas varmt.

Boken "En plats de kallar Lyckan" av Mårten Sandén har Linnéa läst i vår.



Linnéa tyckte boken var "okey". Den handlar om överklasskillen John och Mia, som väl då får sägas representera arbetarklassen. Båda har sina utmaningar i livet och båda har hittat ett lusthus dit de brukar dra sig tillbaka för att få vara ifred. En dag stöter de naturligtvis på varandra i lusthuset. Då John bestämmer sig för att bo i lusthuset under tre veckor, umgås de mycket och tar del av varandras "problem". Johns föräldrar har skiljt sig, pappan dricker och till hösten väntar Lundsberg. Materiellt har inget fattats John, men det har ändrat sig på senare tid och John har svårt att hålla skenet uppe inför omgivningen. Mia jobbar på en pizzeria och är trött på sina kompisar, den ena gravid och den andra allmänt korkad (inte mina ord utan så Mia uppfattar henne). Det är tydligt att Mia vill något mer.

Jag förstår precis L's "okey"-bedömning. Det är en bra ungdomsbok, men när man är lite äldre känns temat alltför bekant och handlingen förutsägbar.


"Out of the Depths" av Cathy MacPhail har Malin och jag läst.



Tillsammas har Malin och jag lyckats hitta SÅ många riktigt bra böcker på engelska som vi läst i vår. Den här handlar om en tjej som "ser" döda vilket naturligtvis ställer till stora problem för henne då ingen tror på det hon säger. När boken börjar har hon just bytt skola efter en historia på den förra där hon såg en död lärare. Nu vill hon börja om på nytt och tänker INTE låtsas om ifall hon ser något konstigt. Det är dock svårt när statyer börjar röra på sig och den pojke som mördats på skolan kontaktar henne gång på gång....

Jag brukar inte gilla övernaturliga böcker, men den här var jättebra och Malin tyckte den var super. Hon och jag har ganska lika smak, så vi blev nog båda överraskade av hur mycket vi gillade den. Jag ska idag till biblioteket och beställa lite fler böcker av samma författare. Gäller att passa på så länge vi är här. Jag vet inte om hon finns översatt till svenska.

Jag är SÅ glad över att Malins läsning lossnat efter frökens puff i höstas. Vi fick tillbaka ett s k MAP-test nyligen där de testat Malins (och alla de andra barnens) läsförståelse under vår tid här och OJ vilket skutt uppåt den gjort i år. JÄTTEKUL!


Malins absoluta favoriter "Girl, missing" & "Sister, missing" av Sophie McKenzie



UTAN vidare konkurrens är dessa båda böcker Malins absoluta favoriter i vår! Jag håller på att avsluta den andra nu och förstår henne helt och fullt. Jättebra böcker och Linnéa skulle säkert också gilla dem.

I första boken (jag tror den har filmatiserats nu också...) upptäcker huvudpersonen Lauren som bor i England, att hon eventuellt inte alls är den hon tror. Kanske är hon en tjej som kidnappades i USA när hon var liten. Hon kan inte låte bli att utan sina föräldrars vetskap gräva vidare i frågan och utan en tanke på vidare konsekvenser ger hon sig i kast med jakten på sanningen, vilken blir betydligt farligare än hon kunde drömma om.

I "Sister, missing" är det som om historien upprepar sig, utan att jag kan säga så mycket för att inte förstöra första bokens utveckling. Den utspelare sig två år efter första boken och är HUR spännande som helst. Vi är SÅ glada att vi hittade dessa böcker! Är säker på att de kommer att översättas till svenska förr eller senare och vi rekommenderar dem varmt!


"Hypnotisören" av Lars Kepler i bilstereon



Den här otroligt uppmärksammade debuten av den mystiska pseudonymen är det väl få av er som missat. Nu har den ett par år på nacken, men Rikard och jag har inte lyssnat på den förrän nu. Det ÄR en spännande bok, men kanske hade vi för höga förväntningar. Vi tyckte det var flera tillfällen då boken haltade och var alltför orealistisk eller bara onödigt ologisk. Första halvan var bättre än slutet. Dock väl värd att läsa och PERFEKT under en långkörning. Ingen risk att man somnar vid ratten :) .

Jag vet att den finns översatt till många språk, bl a engelska.


Johans typ av humor i "My Weird School" av Dan Gutman



Det här är en serie böcker med massor av titlar som Johan avverkat en del av i vår. Det handlar om några killar och varje bok har en anställd på skolan som huvudperson och varje titel har ett rim liknande de ni ser ovan. Jag har läst ett par av dem och de är kul!

Johan skrattar ibland högt när han läser dessa böcker. Killarna är så gnälliga över en del tjejer och över skolan, men naturligtvis dras de med i roliga saker pga t ex smarta lärare och som läsare förstår man att killarna är rätt löjliga som försöker spela tuffa och ha lite attityd.

Boktokig, TACK! Vad kul med en hälsning från dig! Vad lustigt... kanske såg du att jag varit inne hos dig och skrivit idag, men då hade jag inte sett din kommentar här! Jag har varit dålig på att följa bloggar senaste månaderna tyvärr.

Karin, ja det blev lite midsommarkänsla även här till slut :) . Du får INTE kalla det "in i fållan" ha ha ha ha, det låter ju HEMSKT! Vi har mycket att se fram emot när vi kommer hem. Ifall jag inte får ett jobb som jag går upp i till 150%, vilket lätt händer när det gäller mig, så ska vi nog hinna se och göra mycket kul hemma också.

Kim, ja de ljusa kvällarna på sommaren vill man helst inte missa... Det är inte lika ljust här som hemma, men det är ändå ganska bra just nu. Nästa år blir det midsommar i Sverige. Vi har traditioner sedan länge med ett midsommar- och nyårsgäng och det är alltid trist när man missar något år. Vi Skypade med dem på midsommaraftong :) . Tekniken är fantastisk.
Håller med dig om att Elizabeth är imponerande! Jag undrar också hur det blir när Charles en dag tar över. Han har ju sannerligen fått vänta....
Jag har läst ikapp på din blogg!! :)

The not-yet-desperate housewife, jamen visst ler hon mot mig! Det är ju det som är det trista med att fotografera att man inte upplever ögonblicket för man har fullt upp med kameran :) .

Astrid, jag stod bredvid en hovfotograf som ständigt följer kungafamiljen här, så jag hade kanske tur... hon kanske log mot honom, ha ha.

Britt, vad kul att du nämnde drottningens kläder! Det är rosa! Innan vi gick in slog vi vad om vilken färg hon skulle ha på kläderna. De andra hade sett att hon hade blått på sig första dagen som var dagen före. Jag gissade på ROSA! De andra på gult och grönt. Det var ungefär det enda jag vann den dagen och det gav inga pengar, ha ha.

IDAG skiner solen här! Underbart! Det är svårt att fatta att det är sommar....

Kram Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

"In i fållan" låter bättre än "Kolgruvan" eller "Ekorrhjulet". :-) Säger en som älskar att gå till jobbet...

Britt sa...

Tänk så roligt du har med att läsa
barnens böcker.Så länge ni bodde här,brukade jag också läsa följa med barn-och ungdomslitteraturen.
Nu har jag börja att låna på biblioteket böcker till Lina o Sofia. Undrar om Linnea har läst
"Flyga högt"?
Kram Britt

Kim M Kimselius sa...

Lyckliga dina barn som med lätthet kan läsa engelska böcker, för det innebär att de har så många fler böcker att välja på.
Blev mycket intresserad av flera av de böcker du berättade om.Tack för tipsen.
Nej vad tråkigt att du har läst ikapp. Nu har jag inte alla dina kommentarer att se fram emot.
Kram Kim