lördag 14 april 2012

Borough Market & Skoldansproblematik


Så fort jag blivit medlem i SWEA satte jag igång och engagera mig. Jag anmälde mig till ett besök med dem på Borough Market i London. Det är en av de största matmarknaderna i hela England och den mest välkända i London. Den har OTROLIGT mycket mat från hela världen. Den är både under tak och utomhus. Marknaden är omnämnd sedan år 1276, men många hävdar att den funnits redan på 1000-talet. Du hittar Borough Market vid berömda London Bridge och tågen går ovanför. Den nuvarande byggnadskonstruktionen gjordes i mitten på 1800-talet och entrén är i Art Deco-stil.


Efter lite trixande med tågen kom jag fram till det café där de andra redan samlats. Jag kände igen några från välkomstmötet och från våra promenader. Vi lämnade caféet där de andra tagit en kaffe och började med att går rakt igenom marknaden och precis utanför besöka en ostbutik, Neal's Yard. De har en butik där och en annan i Covent Garden. Jag älskar alla slags ostar! (Lustigt nog har jag just idag när jag skriver detta varit på en annan ostmarknad i vår by. Märkligt sammanträffande.) En tjej tog hand om oss och berättade om massa ostar och vi fick smaka allt möjligt. Riktigt kul eftersom vi prövade många engelska ostar och de är i alla fall jag inte så hemma på. Den yngsta tjejen i gänget som var med "tvingades" avslöja att hon var tidigt gravid, eftersom hon inte vågade äta vilka ostar som helst :) .

Del av ostdisk inne på Neal's Yard
Efter att vi handlat det vi ville gav vi oss in på marknaden igen. Tyvärr har jag inte många bilder från marknaden över tak. Det var jättekul att gå där och titta på det stora utbudet. Nästan överväldigande. Jag köpte inte så mycket som jag trodde, för jag kunde nästan inte välja och tänka ut vad jag skulle ha sakerna till, men visst blev det en del. Speciellt glad blev jag över någon som sålde grovt bröd, något som är ganska svårt att få tag i här.

Här är en bild från marknaden som inte hade tak över sig:


Runt omkring marknaden och nästan som en del av den, ligger fullt av butiker och restauranger.

Här såldes otroligt frestande bakverk!
På Monmouth lär Londons bästa kaffe serveras. Jag fick höra det när jag var där och har även läst det i böcker. Då jag inte själv dricker kaffe kan jag inte varken bekräfta eller dementera. Får ta dit Rikard en dag som provsmakare.
Stället för kaffesugna!

På flera ställen erbjöds man smakprover.

Även om man säkert skulle kunna äta sig mätt på provsmakningar, så hade vi i alla fall bestämt att vi skulle äta riktig lunch på en fiskrestaurant som heter Applebee's. Jättetrevligt ställe med supermat. Kändes väldigt lyxigt. Många satsade på ostron, men så långt gick inte jag :) .


Oj, vad mitt sällskap njöt av dessa!
Ja, sedan var jag faktiskt tvungen att sticka första av alla eftersom jag har en bit hem och skulle vara redo då barnen kom från skolan. Jag var väldigt nöjd med min marknads dag och efter en dag där är det lätt att förstå att inte bara turister och vanliga människor dras till marknaden, den är också en viktig inköpsplats för alla slags restauranger.

Väl hemma kom Linnéa och Johan, medan Malin var kvar på skolan eftersom det var dags för årets första skoldans. Den som tidigare varit kl 18-20, hade nu ändrats till kl 16-18. Detta föranledde sedan enormt många diskussioner och även en undersökning bland såväl föräldrar som elever. Orsaken till tidsändringen var påtryckningar från Londonfamiljerna som har svårt att få hem barnen efter skolan och sedan tillbaka dem igen till kl 18. Dessutom ska barnen hämtas kl 20. Jag är av åsikten att familjerna vetat var skolan låg då de valde bostad och att man faktiskt får offra sig lite för barnen även om det stör ens fredagsplaner. Det handlar om fyra kvällar per år. Vi är många föräldrar, så man kan hjälpas åt att samköra och dessutom är familjerna närmare skolan väldigt generösa med att ta hem extra barn efter skolan och sedan köra tillbaka dem till kl 18. Undersökningen bland barnen visade också (såklart) att de helst ville den senare tiden. Bland föräldrarna var det ungefär 50/50. Eleverna går i åk 5-8 och jag förstår verkligen att de äldre inte tycker det är mycket till skoldans om det är på eftermiddagen. Dessutom vill de hem och fixa sig snygga vilket är en stor och viktig del av det hela för framför allt tjejerna. Nåväl, resultatet blev en blandning av tidiga och sena danser, 3 tidiga och 1 sen i år. Nästa år kanske det blir 2+2.

Malin hämtades hem med tre kompisar som skulle sova över hos oss. Det var Stella, Beka och Alice. Alla kom till grannbyn med late late bus, vilket faktiskt var en ny generös service att de satt in extra bussar. Även detta som en service till de Londonboende familjerna. :)

Rikard och Linnéa gav sig iväg på bio, så när Johan somnat och Malin och kompisarna tittade på film, så var det en riktigt lugn fredag kväll för mig. Vi var i uppstarten av allt det multikulturella arbetet och jag vet att jag mailade och jobbade med det.

Karin, du är verkligen ett säkert kort om jag lägger ut all slags frågor :) ! Svar kommer i nästa inlägg...

Boktokig, det var väl väldigt märkligt att våra föräldrar fyller samma dag!! :)

Mångkulturell vän, ja det vore ju väldigt  kul om jag hade listat ut vem du är... men det har jag inte... TACK för gott skratt! I nästa inlägg får du se om du prickat rätt :) .

Glada hälsningar,
Ingrid

Inga kommentarer: