måndag 30 januari 2012

Se hit alla lärare!

Om JAG var lärare och sugen på ett nytt jobb skulle jag bli väldigt intresserad av att söka mig till ett sådant här ställe.....

I förra veckan kom Linnéa hem helt uppspelt och frågade om jag sett den nya "skolfilmen"??? Nej, sa jag, hade faktiskt inte ens hört talas om någon sådan, vilket jag i sig tyckte var märkligt eftersom jag sitter i PTSA styrelsen..., men att se glädjen i L's ansikte av att få leverera denna nyhet gjorde att jag blev glad att jag inte visste om den.

Kan vi inte alla samlas i soffan och titta????, frågade Linnéa. Sagt och gjort. Det visar sig att tekniklärarna på skolan gjort en film att använda i rekryteringssammanhang och om jag inte minns fel har jag hört att några rektorer ska till Boston denna vecka för att besöka en arbetsmarknadskonferens för internationella skolor (jag VET det är ABSURT, VEM skulle inte vilja göra sådana resor för att hitta personal!).

Jag är svensk i varenda cell av min kropp och det är galet att betala så mycket pengar för skolor som vi gör här, men det spelar ingen roll. VARENDA dag när jag kör in på skoluppfarten känner jag att våra barn är SÅ priviligerade och lyckliga som får gå på denna skola, att få uppleva något sådant under ett par år av sina liv. Allt är inte bra, såklart, men det mesta i form av undervisning och miljö är unikt och fantastiskt. Det finns saker som kostar pengar som är grädde på moset och som barnen skulle kunna klara sig utan, men jag tycker faktiskt att kvalitén på undervisningen är sådan som ALLA barn skulle ha rätt att ta del av. DET skulle göra vår framtid betydligt bättre. DET handlar inte bara om pengar utan om rätt inställning hos den enskilda personen, läraren.

På skolan trivs i princip ALLA barn från dag ett, det är sällsynt med mobbning (jag känner inte till någon, men förstår att det måste finnas ibland), det är ingen press om att man måste ha speciella märkeskläder, när något inte fungerar fångas det upp, om jag är på skolan och arrangerar något får jag tackkort hemskickat till mig från rektorn, lärarna är raka och tydliga rörande hur det går för ditt barn i skolan (tydligt engagerade i att varenda barn ska lyckas utifrån sina egna förutsättningar). LYCKA, ja det är faktiskt vad jag känner över att ha våra barn på ACS.

Kommentarer till filmen då. ACS har fyra skolor, tre här i England och en i Qatar. Filmen blandar klipp från dessa fyra skolor. Skolan som är en gul herrgårdsliknande tegelbyggnad är vår och alla inomhusscener med blå heltäckningsmattor är hos oss. Den första killen som pratar och står i en trapphall är en av L's klasskompisar. De tre första kvinnorna som intervjuas är rektorer och personal på vår skola. Ca 8.20 minuter in i filmen gör en av våra tjejers absoluta favoritlärare entré. Hon är SÅ duktig, jag håller med dem till 100%. Hon har långt vågigt mörkt hår, supersöt.

När de kommer till slutet av filmen är jag alldeles knottrig på armarna och har tårar i ögonen. Shit vad blödig jag är (ursäkta ordvalet!). Det känns som om jag aldrig, aldrig, aldrig vill flytta härifrån!

Är ni nyfikna på filmen?

Varsågoda och klicka nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=znx0s-441OI


Britt, VISST var det en lyxdag jag hade :)) ! Håller helt med. När vi flyttar hem kommer dagarna se ut på ett annat sätt och det blir säkert stressigt, men på ett annat sätt. Det lär inte blir några luncher med vännerna, men förhoppningsvis med några trevliga arbetskollegor. Klippning får bli på helgerna, när vi inte har gäster som här. Vi människor är ju som tur är rätt anpassningsbara.
Håller med, det är inte lätt att vara turist i Sverige (tror det är svårare än här), med busskort och avreglerad taxiverksamhet...
Malin har inte varit på fotografering än. Inte Linnéa heller.

Kim, nej så märkvärdigt blev inte håret, ha ha. Fast Malin fotograferade mig med sin mobil... får se om jag kan spåra den bilden och lovar att visa den i så fall :) .
Mina dagar är ofta köriga, men inte alltid. Tror du har lika mycket fast du gör andra saker!
Visst är det väl det som är så fint, att om vi alla gör lite för varandra så blir det mycket bättre för alla!


Catharina, hallojsan, det var faktiskt riktigt bra det du skrev om den fikan som inte blev av och nu  går det inte. Jag tänker ofta att jag inte hinner bara göra sådana saker, men så försöker jag tänka tvärtom och tvinga mig. Jag varken hann eller kunde gå på några mysiga fikor när jag arbetade jämt, så nu unnar jag mig de stunderna och ska sedan leva på dem LÄNGE! En del måsten blir lidande, men så får det vara.
Ok, vad blev det för hemligt ställe??? Berätta!
Det är verkligen dåligt att de inte kommit tillbaka med någon feedback rörande jobbet än! Förstår att du blir frustrerad och otålig! Vet du varför det dragit ut på tiden? Jag håller tummarna för att det blir positivt besked på onsdag!

Allt gott allihop!

Ingrid

8 kommentarer:

Britt sa...

Hej!
Jag har ännu inte sett filmen men jag ska göra det.Eftersom jag har varit och sett skolan, vet jag att den är underbar och jag håller med dig i allt.
Glöm inte att fotografering kanske inte gäller hur länge som helst.
Kram Britt

Familjeniguildford sa...

Ser ut som en fin skola. Får jag snart höra lite om era framtidsplaner? :)

Anonym sa...

Hej fam Franz!
Ja, man kan inte bli annat än imponerad av skolan, särskilt miljön. Undervisningen kan man ju egentligen inte bilda sig någon uppfattning om, men entusiasmen! Jag har det intrycket, att lärare i England är mycket engagerade, rent allmänt menar jag, och kreativa. Dessutom är det ju spännande med elever från alla världens hörn. Märtha

Astrid sa...

Vilken fin film och du skall vara glad och stolt att dina barn får gå där! Har ju liknande erfarenheter från vad jag hört om mina barnbarns internationella skola. Alla verkar ha respekt för varandra, elever och lärare. Mobbing förekommer inte vad jag vet. Som du säger de betalar för det, en bra skola, jag tycker inte heller att man skall behöva det. Vi skulle kunna ha mycket mer tolerans och respekt i många av våra skolor också.

Catharina sa...

Hej Ingrid!
Vi hamnade på Bröderna M i Ystad och det var jättetrevligt! God mat och gott vin :)

Imorgonbitti ska jag träffa kyrkoherden och jag är ganska säker på att jag inte får jobbet... ska bli intressant att höra varför! Jag är ju den mest kvalificerade sökanden av oss 5 som var på intervju. Men då verkställer vi plan B istället = ett friare liv... men det tar vi i mail en dag...

Det ska bli så skönt att äntligen få ett besked. Jag har funderat på det här I 3 månader och väntat på besked i 2 månader! Blääääääääääää det har det INTE varit värt!

Kram Catharina

Catharina sa...

Men hallå, hur förvirrad är jag?! Jag glömde ju skriva att jag tycker er skola är jättefin... på utsidan ;o)

Vi ska ha stormöte på barnens skola nästa vecka, ska bli spännande att höra vad det ska handla om. Dom har sökt ny rektor där i över 1 år, men inte hittat någon. Hon som var rektor innan var "bara" förskollärare och har gått till en tjänst som ansvarig för förskolorna, och sen kom ingen och sen kom en pensionär som hoppade in under höstterminen och nu kommer hon förskolläraren tillbaka och så söker man ny igen...
Det ska även bli spännande att se vad som händer med Hugo till hösten, han går i 5:an nu och ska enligt de gamla rutineran börja högstadiet nästa år, men med nya läroplanen så ska han nog gå kvar i mellanstadiet ett år till och då är inte lärarfrågan och lokalfrågan löst... men förhoppningsvis är det löst så vi får besked nästa vecka.

Nu var det nog allt...

Kram Catharina

Kim M Kimselius sa...

Såg att jag glömt kommentera när jag var inne och hämtade länken om skolan, som du såg att jag hade lagt ut på min fb-sida. Vilken underbar skola!
Ser fram emot att få se en nytagen bild på dig och ditt fina hår!
Kram Kim

Boktokig Eva Boström sa...

Jag vill jobba där!!! Jag har ju läst många inlägg om skolan, så det är inte bara filmen som får mig att tänka så. Men det var kul att få se hur fin skolan är!!! Jag förstår att du är glad att dina barn går där!