söndag 11 september 2011

Utomhusteater på Hall Barn

Hall Barn
Konfirmationen var över, skolan likaså, men varför vila på hanen. Mitt i skolavslutningveckan kom jag på att det faktiskt skulle vara jättetrevligt att träffa våra närmaste svenskar och danskar innan sommarlovet satte in, så vi bestämde oss för att skicka ut en inbjudan till fyra familjer och bjuda hit dem söndag kväll. Lördagen var alltså riktigt viktig som återhämtningsdag och för att göra en del inköp inför söndagen. Det var ju bara det....

Två gånger om året kan man besöka Hall Barn, det är baronens domäner i byn, han som äger hälften av alla hus i Old town. Den ena gången är innan jul då det är marknad och då var jag där och den var inte så imponerande som jag hoppats på, då jag önskat få komma in och se lite mer av huset. Andra gången man får komma till Hall Barn (förutom Johan då som ofta är där på "estaten" som han kallar det och leker (cyklar) med Rowan, eftersom de hyr ett av baronens hus och då får röra sig på området), är i juni då Chiltern Shakespeare Company sätter upp en Shakespeareteater på området. Chiltern är området där vi bor och känns igen från Chiltern American Women's club som jag är med i.

Jag ville mycket gärna se en sådan här föreställning och fick familjen att glatt ställa upp och följa med. Rikard ringde och som tur var fick vi biljetter. Årets föreställning var The Winter's Tale (En vintersaga), vilket kanske var synd på ett sätt då barnen och i alla fall Linnéa känner igen många av Shakespeares verk, men inte denna. Tidigare år har de satt upp Romeo och Julia, Så tuktas en argbigga, En midsommarnattsdröm m fl.

Efter lunch promenerade vi iväg med en enkel picknickkorg, för det är så man ska börja, med matsäck i de vackra omgivningarna.

Här sitter vi och i bakgrunden ses ett tält med fönster och det är ett tält med fika och lite utställningar om andra teaterföreställningar. Bakom detta tält syns ett långt tält som sträcker sig bakom träden och det är där läktarna för teaterpubliken är.


Fika i gräset med kladdkaka

Så gick det runt en person bland träd och ängar och ringde med en klocka, så alla förstod att NU började föreställningen. Mysigt!


Publiken är redo
Vädret denna dag var en riktig utmaning, framför allt för skådespelarna. Regnet kom och gick HELA tiden. Vi i publiken hade TUR, inte bara för att vi satt under tak, men också för att första regnet inte kom förrän efter föreställningen börjat, så gräset var torrt under picknicken. Sedan hann inte föreställningen mer än börja, så kom regnet.

Föreställningen börjar. Regnet kommer. Några har paraply, andra klarar sig ändå.


Regnet har slutat, solen tittar fram. Härligt!

Nej, nu kom det en störtskur igen. STACKARS skådespelarna, det VRÄKTE ner!
Det VAR lite svårt att förstå språket ibland, Shakespeare är från en annan tid och vi hade inte mycket förkunskaper om handlingen. Barnen förstod inte alls varför den hette En vintersaga, det var ju sommar hela tiden... Eftersom de lämnade ett nyfött barn på ett berg tyckte Malin att pjäsen borde hetat "A child on the mountain" istället. Detta blev Malins paradnummer resten av sommaren. Hon hittade på en sång och förvrängde ordet child till något som låter shield och har mer än ofta sjungit sången "A shield on the mountain", så den har satt sig på hjärnan för hela familjen. Barnen har gjort en "musikvideo" av denna sång när vi var på ett hotell i USA En av tjejerna står på alla fyra (berget), sedan sitter Johan på ryggen och är "shieldet" :) . Sedan sjunger de:

"A shield on the mountain,
a shield on the mountain,
a shield, a shield, a shield, a shield, a shield on the mountaaaaaaain......."

Sedan tror jag att det börjar om :) .

Vi köpte lite snacks i tältet under pausen och när vi gick hem var vädret fint igen. Märkligt!

Vackert i parken bakom huset på Hall Barn
Jag var SÅ glad att vi kom iväg på föreställningen, det blev en riktigt trevlig familjedag.

The not-yet-desperate housewife, du har nog rätt i att det ibland är jobbigast för den själv som klantar till det med almanackan. Jag gillar också folk som påminner mig :) . Jag har sett ditt mail. Kollar kalendern och återkommer senare idag.

Kim, du vet att du inte behöver läsa allt jag skriver! Din dubbelbokning var ännu värre! Det är SÅ tråkigt när det händer för man vill så ogärna såra den som man väljer bort och innerst inne VET man att man inte har något vad. Du hade ju tur som kunde få ihop det på båda ställena. Jag vill att alla ska veta att jag själv också missar och dubbelbokar någon gång och att händer det dem, så kan de lätt välja bort mig den gången, jag kommer inte att bli förolämpad :) ! Vi är bara människor trots allt. Annars är jag faktist en rätt noggrann person med rätt höga krav på mig själv och mina åtaganden, så det brukar inte hända så ofta.
Hur många barnbarn har du? Vi har det inte alltid så välplanerat! Det var lite speciellt med konfirmation och så många människor.
Jag trodde nog att du skulle tycka det var spännande att höra att engelskmännen hade sitt högkvarter i Disarelis hus eftersom andra världskriget är så högaktuellt just nu. Vet du hur många böcker det hittills sålt av de nya?
Kanske berättar jag för detaljerat om vår familj, jag tänker ibland på att det ändå är internet och att det skulle kunna komma i orätta händer..., men jag tror att jag bara skriver sådant vi kan stå för och att jag inte hänger ut någon på något negativt sätt, men vem vet hur det skulle kunna tolkas i en annan tid eller i ett annat sammanhang...

Karin, ja våra barn jobbar mycket med skolan här, men jag VET att dina tjejer är MINST lika duktiga och av EGEN kraft :) . Skrattar när jag läser om din duk!! Jag har nog också otaliga oavslutade handarbeten liggande i någon kartong och tycker uppriktigt att det skulle vara kul att avsluta flera av dem, men men tiden...
Jag ser fram emot ditt inlägg om försvunna och återfunna saker. Jodå, även här finns självscanning i vissa butiker och i olika former. I flera butiker scannar du inte när du går runt i butiken, utan du går till en självbetjäningsutcheckning där du scannar alla varor på en gång och sedan betalar. Det finns fyra sådana kassor och en kassörska finns hela tiden i närheten och hjälper till samt övervakar.

Faster, vad kul att du tyckte det var roligt att läsa om konfirmationen. Jag vet att du tänkte på oss den helgen och ni hade skickat kort, så jag ville gärna visa och berätta om hur vi hade det. Mår den växande magen fortsatt bra?

Britt, SÅ kul att ni letar först i dockvagnen!! Kan tänka mig att ni hittat mycket där genom åren! Tror inte ni tappar bort så många saker, inte heller att ni dubbelbokar, för det är bra ordning och reda på er! Tyckte du inte bilderna på Sofia i hatten var roliga? Tror inte du slutade talet så, utan det är just när du sa "åhhh, jag skulle ju inte börja gråta" :) . Nej men säg inte att vi markerade i kyrkan, ha ha. Det gjorde vi väl inte, vi satt ju där hela tiden :) .
Nu är Johan på cykeltur med Rowan och hennes pappa, Rikard röjer i garaget, Malin har hittat något roligt pyssel och Linnéa läser en bok. Själv ska jag förbereda ett skolmöte. Vad roligt att ni fått se Ven-filmen, det vill vi också göra nästa gång vi träffas!! Hälsningar från alla här!

Catharina, vad kul med en så lång kommentar!! Det är aldrig svårt att följa med i det du skriver. Jag trodde att du skulle uppskatta att läsa om konfirmationen eftersom du själv arbetar med era grupper. Roligt om du kan starta en frälsarkransgrupp! Vi kunde absolut njuta av middagen och dagarna, tack vare all hjälp vi fick! Så glad jag blir när du skriver att Moa hade det så bra här hos oss! Jag ska hälsa det till Malin.
Riksmötet låter som en toppenavslutning på LC!! Hallongården lägger jag på minnet som ett bra utflyktsmål när vi flyttar hem :) !

Kram Ingrid

2 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

En sådan underbar bild på er alla i huvudet på detta inlägg!
Jättekul inlägg.
Nej, jag tycker inte att du utelämnar någon, för du skriver alltid i positiva ord och har värme i det du berättar. Jag blir glad när jag läst dina inlägg.
Klart jag måste läsa ALLT du skriver! Det är ju jätteintressant!
Ja, jag var glad att jag lyckades lösa dubbelbokningen så smidigt. Sedan den gången är jag mycket mer noga med att föra in allt, och det bara i EN ALMANACKA, förut hade jag två, därav dubbelbokningen!
Kram Kim

Anonym sa...

Hej!
Jag har varit i Barcelona i helgen och shoppat/ätit /druckit/badat/sett på sevärdheter, så jag har inte sett det senaste inläggen på bloggen förrän nu.
Sofia, Lina och jag tyckte det var roligt att se Sofia i hatten och skrattade en hel del och vi tyckte hela helgen i London i samband med Linneas konfirmation var så fin och rolig på alla sätt och vis. Linnea var så fin i sin klänning och var så världsvan när hon talade inför alla oss i kyrkan!
Sofia påpekar hur mycket hon tycker om sina kusiner och längtar tills nästa gång!! Lina håller med!
Hälsa alla! AF