söndag 11 september 2011

Sommarlovsfest

Oj, vad det är kul att samlas med sina vänner!!

Söndagen efter skolavslutningen flyttade vi tillbaka matbordet till brasrummet igen och satte till ännu ett bord, för nu skulle det bli ännu fler gäster än på konfirmationen. Nästan alla våra svenska och danska gäster som vi bjudit kunde komma. Det var bara Amys (hon får gå som svensk om än amerikan) man som hade förhinder.

Svårast var att få ihop stolar till alla men till slut hade vi hittat en lösning för de 20 personerna. Det var en fin kväll och eftersom jag visste att en familj skulle bli lite sen, så gjorde vi olika plocksnittar att mingla runt kring, istället för förrätt.

Då alla kommit satte vi oss till bords och åt olika sorters grillat kött med bakpotatisar. Vi hade gjort flera grillsåser, bl a en ny med creme fraiche, honung, rosmarin och fetaost. Det var ny för oss, men väldigt god då jag prövade den nygjord. En timme senare då det var dags att äta och jag tog fram den, rann den som värsta vattenfallet. FATTAR inte vad som gick snett. Någon gissade på honungen...?

Till efterrätt hade jag gjort samma cheesecakes som vi hade på konfirmationen. De var goda och det är bra med något som går att förbereda. Daim är dock inte lätt att få tag i här i England, så det fick bli blandat med en del vanlig choklad istället.

Det går väl inte att ta bilder som blir bra på så många människor, men ni får titta på helheten och förhoppningsvis känner ni hur trevligt vi hade:



Det är så härligt att vara så många, både unga och gamla i blandade åldrar. Just i denna grupp är det väldigt många tonåringar och få yngre barn. Det är nytt för oss och blir på ett annat sätt, jättekul! Johan var klart yngst och ser upp till de andra grabbarna :) .

Nog är det en konstig känsla att vi ett år tidigare inte ens visste vilka dessa människor var och nu satt vi i vårt vardagsrum och hade hur trevligt som helst ihop. Det är märkligt och häftigt tycker jag.

AF, åh så kul , var det denna helgen du var i Barcelona! Jag har aldrig varit där, men alla säger att det är en så fantastisk stad! Skönt att höra att det verkar ha varit lyckat!! Var det så varmt att ni badade i hav eller någon annanstans? Vad åt ni? Tapas?
Vi längtar också jättemycket efter er och det är riktigt trist att vi inte ses på  hela hösten :((((( !!

Kim, wow jag vill gärna att folk blir glada när de varit här och läst :) . Eller kanske att de lärt sig något nytt eller fått sig en ny tanke... Visst är det svårt att få till bra familjebilder, speciellt om de inte ska se för uppställda ut, men jag tycker också den vi har i bloggheadern nu är bra. Skönt att få din input på om du tycker jag skriver för öppenhjärtligt. Det uppskattar jag verkligen!
Jag känner igen det där med dubbla almanackor, det är ett gissel och ofta när man har barn har man en familjealmanacka och en annan för sig själv på jobbet. Tyvärr händer det att de inte är synkade med varandra...

Dagens märkliga sammanträffande:

Jag läser ungdomsboken "Ser mitt huvud tjockt ut i den här?" av Randa Abdel-Fattah. Börjar på sidan 160 kapitel 17 och läser: "Det är årsdagen av den 11 september." Jaha, det finns ju 364 andra dagar på året jag kunde läst det, men nu läste jag det JUST idag.

Det känns konstigt att det redan gått 10 år. Att Johan inte var född när det hände. Jag minns hur jag fick veta det när jag stressad rusade ut från kontoret på väg för att hämta flickorna på dagis. Det var en hemsk och sorglig dag!

Ingrid

4 kommentarer:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Ni ser ut att ha trevligt på festen. Tänk så många nya vänner ni har fått under de här 4 åren som ni har bott i Danmark och i London.
Alla vet nog var de befann sig den 11 sept. 2001. Vi var i Aix les Bain i Frankrike och hade inte tid att titta på Tv. Daniel ringde oss.
Håller med dig att det var en hemsk och sorglig dag, som har förändrat världen.Kram från Britt

Catharina sa...

Det ser jättetrevligt ut på festen... Att ni orkar!! Först konfirmationen och nu detta.

Jag har jobbat idag... nu börjar det ta sig på hemsidan. Kul att kunna rekommendera den att hitta information på! Nu har jag lyckats lägga in lite bilder också så att den känns mer levande! Systemet är trögt och inte helt lättarbetat, men jag tycker att det blir ganska bra ändå. Är du nyfiken kan du titta på www.svenskakyrkan.se/skurupsbygden och sen klicka dig in på Skurup. Ge mig gärna lite feedback :o)

Skriver här samtidigt som jag tittar på dansuppvisning av Moa och hennes kompis.

Kram Catharina

Kim M Kimselius sa...

Det ser jättetrevligt ut. Ja visst är världen full av sammanträffande och när man väl har börjat lägga märke till dem är det svårt att sluta!
Skrattade igenkännande när du skrev det där med inte synkade almanackor...
Kram Kim

Astrid sa...

Vilken glad sommarfest ni verkar ha haft, så många glada vänner ni fått från olika håll.
Innan Karin for tillbaka, så hade hon också en fest, en "Hej då fest" och äppelkaksfest. Hon brukar ha en fest för sina vänner när hon antingen åker till Sverige eller hem igen. Vännerna är nog viktiga när man har hem på olka ställen.

Det var ännu ett märkligt samman träffande du hade! Livet är nog fullt av dem, fast vi inte alltid upptäcker dem. II september var en så tragisk dag att vi alla kommer ihåg vad vi gjorde och kände. Jag tycker fortfarande att det är något magiskt över den.