lördag 27 augusti 2011

London i Aftonbladet

Denna vecka har London utifrån ett svenskt perspektiv varit väl presenterat i Aftonbladet.

Först var det artikeln om butiken Totallyswedish, där vi varit och i vilken man kan handla allt man saknar från hemma. Den går så bra att de öppnat en butik till. Ursprungsbutiken ligger i närheten av Svenska kyrkan och den nya i närheten av Svenska skolan. 30 % av kunderna är "icke-svenskar", så det finns en potential för att exportera en del av våra favoritprodukter :) .

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13509648.ab

Igår var det "Visit Sweden" som var i fokus. De försöker locka britterna till Sverige m h a sju sorters kakor och folkdräkter. Tyvärr hade de otur med vädret och det är minst sagt oväxlande här, sol och regn om vartannat.

http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/europa/storbritannien/london/article13528280.ab

Jag undrar vad det står om Sverige i de engelska tidningarna, det är ju egentligen det jag borde berätta om för er, men det vet jag tyvärr inte. Har knappt läst en engelsk tidning sedan jag kom hit. Sorry!

Kim, kunde just tänka mig att det inte är ett dugg bättre i Skottland, ha ha. Hoppas att det gått riktigt bra på signeringarna i Eslöv idag! Tack för dina gulliga ord om mitt bloggande! Nu får du resa både i tiden (eftersom det blir mycket tillbakablickar) och geografiskt :) .

Karin, jag skrattar ihjäl mig när du säger det där om Linnéa på fotot. Vi tog en hel hög med bilder vid det tillfället och jag kunde inte bestämma mig för vilken jag skulle lägga ut. Denna var en av de jag tyckte var bäst förutom att L såg lite "barsk" ut, så jag körde på den och så tänkte naturligtvis du på just det. Jag håller helt med dig, den blicken är inte att leka med. Kunde inte låta bli att byta bild så du får se en annan version också :) . Absolut såg jag kommentaren om "Spill", hade redan skrivit tillbaka till dig och förhoppningsvis har du sett den hälsningen.

Boktokig, ja det är väl så och jag måste erkänna att vardag för oss här är inte så besvärligt för mig som har förmånen att få vara hemma, även om det inte är fullt så slappt som jag tror många hemma får för sig. Funderar på vad det blev för fredagsbak hos er igår.... ska snart kika in på din blogg och kolla om du skrivit om det.

Faster, SÅKLART du vann tipsrundan! Det finns väl ingen som är så kunnig och allmänbildad som du! Jättekul att du fick en så stilig revansch :) ! Var roligt med bebisen! Såklart att Helen ska ha en flicka, det är väl det vi brukar göra i vår familj, även om vi blivit bättre på att träna på undantag de senare åren! Snällt att du berättade! Vad många utropstecken det blev här nu...! :) Klart du kan komma med namnförslag, de gör förhoppningsvis ändå som de vill, men ibland kan man lyckas föreslå något som de blivande föräldrarna gillar och då är det ju fullpoängare där. Kanske ska jag också börja fundera på namn... HUR ska jag kunna SKRIVA hur de uttalar Linnéa på engelska??? Det går ju inte, MEN jag kan säga att det är inget problem alls, är det något de har problem med så är det Malin som de lätt säger "Marlin".

Catharina, nej jag tror inte att killarna förstod att de bägge var så bra på ordvrängningar, ha ha. Kanske tur för oss, ha ha ha ha!

AF, jo det låter som om det är dags för dig att börja jobba då :) . Det låter jätteskönt att Sofia är nöjd och trivs så bra! Måste alla familjer igenom det här med hårklippning, ha ha ha? Här är en bekant till mig här som gick igenom samma sak denna veckan och hon var lika cool som du (tror jag hade hetsat upp mig mer :) ) . http://familjeniguildford.blogspot.com/2011/08/hos-frisoren.html
Underbart det Lina sa om halsbanden!!! Ska berätta det för våra tjejer! Räknar med att du berättat det för farmor och att hon fått sig ett riktigt gott skratt! Kram till hela familjen!

Trevlig helg allihop!
Ingrid

5 kommentarer:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Trevligt foto. Franzarna haf just varit här och Anna berättad Vad Lina sa och jag förstod inte när jag såg fotot men så läste jag din kommentarer och då såg jag att du hade butt foto. Linnea är jättesöt.
Roligt att de skriver om Sverige.
Här hemma står det mycket om att vår ekonomi är så bra föhållandevis till många andra länder.
Igår hade vi soligt och varmt och idag regnar det igen.
Jag har lämnat in min bil och vi får se hur det blir med den men som jag saknar den. Kramar från Farmor

Kim M Kimselius sa...

Hej Ingrid
Jamen nu får du börja läsa engelska tidningar och hålla oss uppdaterade om vad som händer där hos er!
Kul i alla fall att de försöker locka över engelsmän till Sverige.
Våra vänner från London var förvånade när de inte såg några isbjörnar på gatorna när de besökte oss i Stockholm...
Så nu vet du lite om vad engelsmännen skriver om Sverige i tidningarna...
Kram Kim

Anonym sa...

Hi!
I dag har vi köpt ved. Det var inte helt lätt att få tag på "torr" ved. Tillslut fanns ett ställe att hämta på inte långt härifrån. Vi la märke till att förra årets vedklabbar som vi köpte var uppseendeväckande symmetriska och exakta i sina mått. Plötsligt kändes årets ved som fula och asymmetriska och jag har börjat fatta misstankar om de överhuvudtaget kan eldas upp... Skojjar bara! Bland veden vi förvarar i carporten finns ett gäng spindlar som vi har upprört med vårt vedstaplande. De är verkligen välmående och stora. De tar sig även en sväng in om till oss i bostaden. DET är inte kul.
Trevlig helg! AF

Karin sa...

Ojojoj, jag fick dig att byta header - känner mig inflytelserik! Kul att du ändrar i headern då och då. Det var längesen för min del! Men kanske dags med lite hösttema. Känner att min blogg över huvudtaget är lite satt på undantag.

Intressant med Aftonbladets artiklar, även om jag tycker att deras journalistik totalt sett suger. Jag vägrar att besöka Aftonbladet, utom när jag stöter på en rekommenderad länk, som dina ovan. Jag läser oftast nyheter på Sydsvenskan.se och dn.se... ärligt talat är det mest Magdalena Ribbing jag följer där.

Boktokig Eva Boström sa...

Och så har jag inte skrivit något om vad vi bakat. Får nog ta och göra ett inlägg ikväll!!! :)