tisdag 21 juni 2011

Vänner, att boka biljetter samt Thorpe park

Jag vet att det blir massa gamla inlägg här nu och allt är inaktuellt, så luta er bara tillbaka och läs en bok, medan jag avverkar detta, ni behöver absolut inte läsa allt!

Knappt hade vi fått iväg greker och Linnéa förrän det körde ihop sig lite igen. Ben och Wendy på gatan undrade om vi ville gå ut och äta middag med dem på fredagen, men det kunde vi ju inte eftersom vi hade ISST's-tjejerna här. Då föreslog de att vi skulle träffas någon av de båda kommande helgerna, men jag visste ju att vi skulle ha besök under båda dessa, så det var handling som gällde om vi skulle kunna ses innan sommarlovet. Alltså bjöd jag över dem på middag till oss på lördagkvällen. Den tanken var helt igenom god, trots att vi dessutom hade deras barn Rowan och Reese här större delen av dagen, OM det inte hade varit för att....

Jag hade 1,5 vecka tidigare kommit på att vi skulle åka till USA, alla tyckte det var en fantastisk idé. Vi hade stämt av med alla tänkbara familjer i USA och hemma för att få ihop denna idé, med en helhetsplan för sommaren. Det gick bra och pusslet var klart. DÅ fick vi veta att faster Anna skulle fira sin 40-årsdag när vi planerade att vara iväg, det var två dagar innan vi slutgiltigt skulle boka biljetterna och jag blev lätt förtvivlad och väldigt ledsen. Vi ville verkligen inte missa detta firande. Efter en del dividerande och vändande och vridande på om huruvida vi kunde skjuta vår USA-resa åt något håll, så bestämde vi i alla fall oss för att låta USA-resan ligga som den ursprungligen var tänkt att göra, för att istället fira Anna på något annat sätt vid lämpligt tillfälle.

Vi hade fått tips av Sarah på en bra website där vi skulle boka flygbiljetterna. Skulle vi flyga ut från Köpenhamn eller London? Då kom min vän Joan med ett nytt inspel, kunde vi ta med oss deras tjejer till Boston när vi åkte vidare till nästa familj, eftersom alla våra barn känner varandra? Nya flighter kollades och vi stämde av med Erica i Boston om det var ok och vi funderade på hur vi skulle få ihop det med bilar. Varje gång något nytt diskuterades, så gick det en stund och sedan fanns inte de biljetter vi tänkte boka kvar. Eftersom det är rätt många flighter och vi är fem personer, så finns det massor av olika alternativ, men för varje dag blev de dyrare och dyrare. Rikard slet sitt hår under lördagen för att få ihop ett bra bokningsalternativ och möjligheten att flyga från Hamburg dök upp. Det gjorde en dansk familj som var här och hälsade på hos oss, för det var mycket billigare än att flyga från Danmark. ÄNTLIGEN hittade vi en bra resa igen. Jag vill inte ha bilen ståendes på en flygplats i Tyskland så länge, vilken tur då att vi har en massa familjer från DK som flyttat dit. Kontaktade Tara som sa att vi naturligtvis fick ha vår bil parkerad hos dem under vår resa. TACK underbara Tara!

Dags att boka resan. Problem med bankkortet!! Rikard försökte ALLT, han knappade in alla våra personuppgifter gång på gång, inget funkade. Timmarna gick, gästerna på kvällen skulle snart komma, jag städade efter grekiskorna och lagade mat, medan Rikard satt vid datorn. Han ringde en service och fick tag i en vänlig dam, som lovade att hjälpa oss. De gick igenom HELA proceduren igen, hon knappade in ALLA våra uppgifter, för att till SLUT när det var dags att betala, konstatera igen att vårt bankkort inte fungerade. STÖN, tänk om de kunde prövat att boka EN resa för EN person, bara för att se om det gick.

Vi parkerade biljettbokningen och jag meddelade Tara att jag skulle återkomma, samt talade om vilka problem vi hade med att boka biljetterna.

Det BLEV faktiskt en väldigt trevlig kväll med våra vänner. Johan har så kul med Rowan och oftast går det bra även med Reese. Malin är också fantastisk på att vara med dessa tre och gjuta olja på vågorna när det behövs. Vi grillade och åt marängswiss, vi pratade och njöt av dessa trevliga människor. Så småningom gick de hem i natten och våra barn slocknade direkt.

DÅ satte biljettbokaren igång igen! Tara hade mailat tillbaka till oss och föreslagit en ny websida och minsann, strax hade Rikard hittat en bra flightkombination för oss, som inte var så dyr som den senaste versionen tidigare på dagen hade rusat upp till och TJOFF bara så var biljetterna bokade och klara! Inga problem med bankkort där inte. OJ så gott Rikard somnade sedan!!!

Söndagen var ju dagen då familjen glömde bort Mors Dag, så jag tänker genast glömma det också. Det roligaste som hände den dagen var att vi spelade Monopol på kvällen. Det har vi nog aldrig gjort med i alla fall Johan förut och det var riktigt kul! Det är verkligen SÅ sällan man hinner sitta och spela en längre stund, men det gjorde vi då och det tyckte alla var lika kul!

På måndagen gav jag mig iväg med Malin och Johan till tivolit Thorpe Park. Vi har ett årskort dit, men har aldrig varit där (det är bara L som varit där med kompisar), så jag tyckte det passade alldeles utmärkt. Rikard stannade hemma för att fixa lite, det är så sällan han får vara hemma i huset alldeles själv.

Linnéa hade berättat att det var en park mer för tonåringar och det stämde verkligen. Det FANNS karuseller för yngre barn, men inte så många och det FANNS ovanligt många attraktioner för de mer våghalsiga. Alla våra barn är rätt tuffa, men TYVÄRR, TYVÄRR så var Johan några millimeter under 140 cm, som var gränsen för många av attraktionerna. Barnen var så glada tillsammans och Malin var så snäll och hoppade över nästan alla karuseller som Johan inte kunde åka, men lite trist var det. Jag har lovat Johan att vi åker dit igen efter sommaren och då har han säkert växt de där sista millimetrarna.


I kö till första attraktionen och efter den var vi nog blöta för resten av dagen :)

Här syns det hur icke småbarnsfamiljaktig parken var.
I barnkarusellerna fanns inte en kotte, medan det var 45 min långa köer till allt annat.

Någonstans i vagnen under & bakom vattnet, finns M & J...
Glad förväntan!
Efter att ha avverkat en hel massa karuseller avslutade vi vårt besök med att se en MC-show. Ja, nu vet jag inte om det är den rätta benämningen för de här fordonen... är det kanske speedway-hojar? Eller något annat... Det var i alla fall väldigt kul och de var OTROLIGT duktiga. Det var fyra killar varav en svensk, som åkte upp för en ramp och gjorde "konster i luften då de flög över till en "landningsbacke". De gjorde t o m volter. Jag tyckte det var omåttligt modigt och kul att se på. Detsamma tyckte barnen. Tyvärr gick svenskens cykel sönder på slutet, så då kunde han inte vara med. (Skönt att det inte hände när han var uppe i luften, tänkte jag.)

Svensken in action

Här syns ramp och "landningsbana" rätt bra.

De flög i luften.

De låg på sidan.

De snurrade.

De stod på händer.

De åkte i par.
Nog med MC-bilder. Det var kul i alla fall och NATURLIGTVIS ville barnen stannat längre, men det var dags att åka hem. Barnen skulle till skolan nästa dag och jag skulle till London för att möta L när hon kom med tåget tillbaka från Paris.

Karin, tack för uppmuntrande ord om LC och du har helt rätt med CAWC :) ! Som jag skrev ovan i detta inlägg, så förväntar jag mig inte att ni ska läsa allt, jag vet att det är midsommarvecka och mycket annat som händer, jag skriver mest undan för min egen skull. Jag håller med dig om att det här med märkliga sammanträffanden får en att känna att det är någon mystisk mening med det som händer.
När det gäller att publicera bilder på bloggen är jag så konfunderad. Själv är jag ju väldigt noga med att inte publicera någon på bild som jag inte frågat först. Samtidigt ser jag hur andra inte alls bryr sig om det, så då vet jag inte hur noga det är. Jag reagerade t ex väldigt när Pernilla Wahlgren publicerade bilder från en teaterföreställning, hon om någon borde ju inte göra det eftersom de alltid talar om innan en föreställning att man inte får fotografera och om då de som är i branschen och har en blogg med så många läsare, gör det, så kan det ju sända en konstig signal om att det inte är så viktigt. Jag vet inte....

Kim, jag funderar kring det här med att visa bilder på bloggen av personer som inte gett sitt medgivande. Hur resonerar du? När du visar bilder från skolklasser du besökt t ex, har du fått godkänt från barnens föräldrar att du får visa bilder av de du pratat för på din blogg? När jag började blogga, frågade jag blogg.se, vad reglerna var och då sa de regelverket inte var helt enkelt, men principen var att man inte får visa bilder på privatpersoner utan deras medgivande.

Britt, du har ett SÅ fantastiskt MINNE! Du kommer inte bara ihåg saker som hänt dig själv utan också massor av saker som händer andra. Jag hade helt glömt när vi träffade våra gulliga japanska vänner på Kastrup! Det var så kul och verkligen ett underligt sammanträffande! De skulle flytta hem och vi skulle till England.

Boktokig, från Österlen till Norrland, det låter som om ni ska resa en del i sommar :) . Hoppas du kan läsa i bilen?!

Dags att jaga upp Linnéa och hennes övernattande vänner som är vakna, men inte orkar masa sig ur sängen :) .

Ha en bra dag!
Ingrid

3 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Älskar att läsa dina inlägg. Ditt liv är verkligen turbulent!

Angående bilder som jag lägger ut på min blogg av skolklasser: I skolorna får föräldrarna skriva på ett papper om barnen får vara med på foto eller ej. Om det är några barn i en klass som inte är med, då tar läraren bara bilder av mig, eller av mig och barnen bakifrån så att de inte ska kännas igen. Om alla föräldrar har medgivit att det är okej att fotografera barnen och lägga ut på blogg, då lägger jag ut bilderna på min blogg.
Det händer faktiskt flera gånger per termin att det är barn som absolut inte får vara med på bild och då gäller det att respektera det. Då blir det bara foto på mig, eller inget foto alls till inlägget.
Med andra ord är alla barnen tillfrågade och alla papper noga genomlästa innan fotograferingen av barnen ens börjar!
Hoppas du blev klokare av den förklaringen!
Kram Kim

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Hoppas att resan blir bra efter allt det här arbetet ni har lagt ner. Så roligt att få träffa alla era vänner, som ni inte har sett på länge. Ska din webb också ha semester? Vi ses snart.Kram från Britt

Karin sa...

Skaffa platåskor till Johan! Eller bara lite tjocka sulor. För sent nu förstås men så snopet!