fredag 3 juni 2011

Trevlig inbjudan

Kommer ni ihåg den där kvällen när det gick så bra för Erik Saade i Eurovision Song contest? Det är den dagen jag skriver om nu :) . Det var också den helgen när hela blogspot spårade ur och jag fick datorallergi. Kanske var det inte så dumt för jag fick nog en massa andra saker gjorda istället.

Nåväl, Johan hade denna lördag bestämt sig för att leka med Romke. Han kommer från Holland och mamman arbetar på ambassaden, medan pappan är hemma. Hemma är dock på ambassaden då det är där de bor. Denna ligger i Kensington med HELA Hyde Park framför sig, så det är onekligen ett kanonläge, om än lite långt att pendla till skolan för barnen. Romke har en storasyster i 6:an precis som Malin. Rikard tog med sig både Malin och Johan in till London och fick en trevlig pratstund med familjen (som erbjöd oss att parkera bilen där varje gång vi vill in till stan, vilket är ett klart trevligare alternativ än det där hotellgaraget som kostade 80 kr/tim där vi hamnade innan jul...) och sedan satte sig M och R på egen hand ute på stan för att jobba med ett projekt som Malin ville ha hjälp med. Det gick jättebra, det är klart bra med miljöombyte ibland när man studerar så mycket som barnen gör här. Jag var hemma med Linnéa som också hade skoljobb att fixa med. När R hämtade J var det idel glädje, de hade haft hela Hyde Park som "trädgård" att leka i och pappan visade sig vara väldigt duktig på att åka skateboard, så killarna hade lånat några sådana och åkt på.

På kvällen skulle barnen vara själva hemma och kolla på melodifestivalen, eller vad de nu kände för att göra. Rikard och jag hade nämligen fått en trevlig inbjudan och var bortbjudna. Det var Kajsa som samordnar alla svenskor härikring och som bott i vår by i 19 år, som hade bjudit över Rikard och mig på middag. Det var väldigt trevligt och jag förstod att det var fler än vi som var bjudna, men hon var allt lite mystisk, för hon talade inte alls om VEM som var bjuden eller hur MÅNGA vi skulle bli eller om det var bara svenskar eller också lite engelskmän. Det sammantaget gjorde att jag inte visste vilken klädsel som gällde, så det frågade jag faktiskt om, för det känns inte bra om man kommer helt felklädd. Det är underbart att barnen är så stora att vi bara kan säga att "ikväll är ni själva för vi ska bort". Barnen tycker oftast också att det är rätt kul att vara ensamma ibland.

På vägen till Kajsa och Dan sa jag till Rikard att jag hoppades att kanske Amy och hennes man skulle vara där, de bor också i byn och hon brukar vara med i svenskgruppen även om hon är amerikan (svensktalande). Vi var först på plats men det tog inte många minuter innan just Amy och Anders dök upp. Jättekul! Sedan kom en av de andra svenskdamerna som bott här över 20 år och såväl hennes man som Dan, har Rikard träffat ett par gånger då de svenska männen varit ute någon kväll. Slutligen kom ett par vars man Rikard också har träffat, men kvinnan har jag inte mött förut, de visade sig dock vara otroligt trevliga. Sedan var vi fulltaliga.

Det blev en verkligt lyckad kväll. Vi fick såklart underbart god mat! Roligt var att efterrätten hade hon tagit från Waitrose butikstidning och den kallades något med Swedish gingerbread... och det var Annas pepparkakor i botten och en topping som var supergod. Vi pratade om många olika saker och det var spännade att höra en del oväntade åsikter och perspektiv som man naturligtvis får efter många år utomlands, som vi inte känner igen oss i. Kajsa och Dan bor i ett mycket fint hus och efter middagen gick vi över till "Dans (läs Dan's inte dans) HiFi-rum". Det var som en biograf med enorma designade högtalare och där snabbspolade vi oss igenom melodifestivalen med stopp här och där för intressanta bidrag och sedan följde vi den spännande omröstningen. Det var kul att vara bland svenskar när det gick så bra :) . Ja, sedan hände det väl bara lite småsaker mer där under kvällen, som blev mycket senare än vi trodde. Vi körde hem ett av de andra paren och kom hem till våra sovande små änglar. Somnade med leenden på läpparna tacksamma över de fantastiska bekantskaper vi får glädjen att göra, när vi är långt bort från de vänner vi är vana vid att kunna njuta av.

Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

Vilket bra sätt att ta del av melodifestivalen på! Så vill jag också göra - bara hoppa över det långtråkiga och fokusera på det som är kul!

Det är lite som din blogg - hoppa tillbaka lite i tiden till roliga tillfällen ett par veckor tillbaka och spola över trista vardagssysslor som nästlar sig in dess emellan ;-)

Ni verkar verkligen knyta en massa spännande bekantskaper! Och det finns väl en charm i tillfälliga eller korta bekantskaper också - jag gillar det ibland när man stöter på en själsfrände t ex på ett tåg, och man pratar bort en stund. Man njuter där och då och kan sedan acceptera att man kanske inte ses mer (era "tillfälliga" vänner hinner ni såklart lära känna bättre, och vissa blir ju livslånga ändå) - jag menar mest att allt umgänge inte behöver bygga på åratal av gemenskap.

Kim M Kimselius sa...

Vilket bra sätt att se melodifestivalen på. Vi skulle också ha varit ett helt gäng här hemma hos oss, men jag blev sjuk och vi fick ställa in alltihop, tråkigt nog. Det blev liksom inte detsamma att sitta hemma och heja!
Ni verkar ha jättekul hela tiden! Njut!
Kram Kim

Catharina sa...

jag sov mig igenom melodifestivalen... de flesta bidragen ialla fall. Tänkte inte se slutet utan borstade tänderna och skulle säga godnatt till Hugo som piggt satt uppe och tittade. Men tänkte att jag kan ju se de första rösterna för att se om Sverige får några poäng... men sen blev det så spännande att jag såg hela omröstningen... och sen var jag pigg eftersom jag sovit halva kvällen :o)