tisdag 7 juni 2011

Rörmokaren & fika hos Toni

Torsdag för två veckor sedan, bestämde sig "the plumber" för att göra ett återbesök. Ni vet han som hittade tre trasiga element, stängde av vår öppna spis och styrde med varmvattnet så att det inte fungerade...

Nu var det värmepannan som han hade upptäckt att OM den slocknade, så skulle vi inte kunna sätta igång den själva, utan vara tvungna att ringa honom. Alltså behövde den fixas, så att vi kunde sätta igång den själva.

Denna vecka var Malin på skolresa i Spanien och Toni (Linnéas kompis Amandas mamma) och jag hade pratat om att träffas för en fika eller lunch på torsdagen, så jag bestämde med rörmokaren att han skulle komma mellan 8.30-9.00. Det hela skulle ta ca 1 timme.

Toni slog dock på stort och bjöd in ett helg gäng mammor på fika kl 10 istället och det var ju väldigt kul, jag förvarnade dock om att jag kunde bli något sen.

Vår käre rörmokare är en noggrann man (det är därför han hittar så mycket intressant förmodligen), denna noggranna sida gör dock samtidigt att allt tar väldigt lååååång tid. Jag borde ha lärt mig från förra gången då han stannade i över tre timmar... Nu kom han 9.20 tillsammans med en lärling. "The plumber" tog sitt lärlingsansvar på stort allvar och dessa båda tog min nyskurade tvättstuga (läs tvättvrå) i besittning, de täckte omsorgsfullt golvet med skyddsfiltar.

Själv hade jag annat att göra så jag lät dem arbeta ifred. Jag hörde hur rörmokaren förklarade en del saker för lärlingen. De fixade och donade, precis som jag. Efter drygt 1,5 timme undrade jag försiktigt ungefär hur lång tid de trodde att de hade kvar (han visste att jag skulle iväg till lunch, som var det jag sagt då vi bestämde tiden). Ungefär 30 min fick jag till svar. Drygt en timme senare var de klara och jag fick en instruktion om hur jag skulle göra om pannan stannade. "Trycka ner den knappen först, sedan en annan samtidigt, hålla kvar 30 sek, släppa andra knappen, hålla kvar första, släppa upp första väldigt långsamt." TROR ni att jag kommer att ge mig på detta om pannan slocknar? Knappast! Jag kommer att få ett plötsligt anfall av hjälplös- hemmafru-som-inte-tycker-jämställdhet-är-viktigt-alls och ringa Rikard, så att han genast kommer hem och hjälper mig. MEN, MEN, risken att R just då är på tjänsteresa finns ju, SÅ för säkerhets skull skrev jag upp hur jag skulle göra och satte fast denna lapp med en tejpbit på pannan. Måste ha en back up ifall hjälplöst våp-modellen inte funkar och jag måste klara mig själv, trots allt.

Så att jag ALDRIG glömmer det:
OM my personal plumber kommer igen, ska jag TREDUBBLA tiden han säger att det tar och inte planera in något för resten av dagen!!

Då rörmokaren lämnade tomten gjorde jag detsamma och flög hem till Toni, där ett gäng kvinnor satt och tjattrade och hade hur trevligt som helst! Det var en strålande dag och jag såg deras underbara trädgård och förundrades igen över hur man INTE kan trivas i detta förträffliga hus... Då jag klev in i vardagsrummet insåg jag igen att det var AMERIKANER jag skulle träffa, vilket innebär att man inte tar med en blomma, lite choklad eller ingenting alls om man blivit uppmanad detta, UTAN man tar med ett fat med nybakade kakor, frukt eller så, vilket gör att det blir en DIGNANDE buffé av godsaker att äta för alla.

Så att jag aldrig glömmer detta heller:
OM vi blir hembjudna till amerikaner, ska vi fråga om vi kan ta med EFTERRÄTT, en kaka, vin eller öl till middagen eller annat. Säger de nej, kan vi ändå göra det. (Jag som TYCKER att det är så skönt att bjuda på allt när jag bjuder och inte behöva göra något när jag går bort.)

En trevlig fika blev det i alla fall och jag njöt av alla de andras bidrag till godsakerna!

Coola farmor, så härligt med en tur till bokskogen! Hade ni det bra? Jag visste inte att drottningen firade här denna vecka! Jag vet att hon fyller i april, men alltid firar sin födelsedag med folket på sommaren, men visste inte att det var nu. Jag hoppar dock över det, har fått tillräckligt med rojalistisk yra i vår :) . Cooper-spaning när vi kommer hem låter jättekul! Din bil har verkligen varit trogen och servat dig och barnbarnen på många fantastiska äventyr!!

Kim, nej tyvärr fick man inte fotografera inne på Frogmore, men om du klickar på länken som låg i inlägget kommer du direkt till fyra bilder som visar hur det ser ut inne i de finare rummen som inte var fulla med plottriga saker :) .

Ingrid, som kämpar på trots sjuka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror drottningens födelsedag, den officiella, är på måndag 13 juni. Åtminstone tror jag att Helen är ledig då. Ha det trevligt i helgen! Märtha

Kim M Kimselius sa...

Ska genast klicka på länken!
Kram Kim