tisdag 7 juni 2011

För att min vardag ska fungera!

Mitt liv skulle inte fungera med vårt tempo om inte vissa saker var på plats! Igår var jag sjuk och trött och stressad. Var TVUNGEN att få iväg några sena brev med inbjudningar som jag förberett ett tag, men inte kunnat slutföra förrän igår. Speciella kuvert var inköpta och i SISTA minuten kom jag på att jag behövde frimärken till Europa. Posten ligger lite dumt till här, så senaste födelsedagarna och mors dag-dagen fick jag sätta på dubbla porton med engelska frimärken och hoppas att översummeringen skulle förlåta att de egentligen inte var avsedda för utrikesbrev. Det gick uppenbarligen bra, eftersom breven kom fram och ingen har klagat, trots att jag skrev avsändare, så de kunde hittat mig om de ville.... (Jag har ännu inte hunnit berätta för er om brevet jag fått från polisen i Windsor.)

Okey, sista minuten-inköp av frimärken, girade in på parkeringen och insåg att det var en betalparkering som kostade minimum 60p för 30 minuter. Endast mynt och inga returer. HADE precis varit duktig och gjort mig av med massa mynt vid alla inköp under helgen, så jag HADE inte 60p. STÖN, hann verkligen inte växla, men tänkte inte chansa och få böter. Fick ihop 40p från plånboken, hittade 10p till i fickan. Fattades 10p. Letade i bilen. IBLAND lägger vi några mynt där, men icke, dessa var använda av någon. Då kom jag ihåg att jag hade ett fack i handväskan där jag la några mynt i julas, för att ha lättillgängligt och TADA, där fanns det mynt jag saknade och det räddade mig för att breven skulle kunna komma iväg igår. (Sände mentala TACK, TACK, TACK, TACK till mig själv för mina små gömmor.)

Detta föranledde mig att tänka på hur viktigt det är för mig att alla småsaker fungerar.

Därför hatar jag när:
  • inte bilen tankas innan det börjar lysa rött.
  • någon tar sista toarullen utan att se till att nya köps hem.
  • vi inte har frimärken hemma.
  • jag inte har kontanter ute, plus lite mynt.
  • det inte finns basvaror i köket (ingredienser till kladdkaka, köttbullar & pasta).
  • ett barn säger kl 20 (eller 21 eller 22) att "kan du tvätta det här till imorgon åt mig".
Därför ser jag ALLTID till att:
  • begära "cash back" varje gång jag handlar mat, så att jag har sedlar (använder inte bankomat här).
  • ha tuggummi, druvsocker, några kex, handtvätt och något godis i handväskan (KRISPAKET/muta för barn).
  • ha minibok med suduko, liten kortlek eller dyl i handväskan, att roa barn med vid lång väntan.
  • ha något att läsa med till mig själv, om någon av ALLA de jag hämtar, blir försenad.
  • TJATA på min familj om att SÄGA till när något tar slut!
  • tjata på min familj om massa andra saker också, för att de ska förstå att vissa saker måste vara i ordning för att tillvaron ska funka, fast de verkar inte riktigt förstå det... :)
Jag tror dessa listor är längre egentligen, men det är vad som poppade upp i huvudet just nu. Tror inte jag är ensam om att känna och göra så här. Vet också att detta är just "småsaker" och inget jag krisar över om något viktigt stort händer, som överskuggar alla vardagspetitesser, men när det är vanlig vardag, blir dessa saker viktiga i längden.

Catharina, TACK för krya på mig-hälsning!!!

Kram Ingrid

7 kommentarer:

Maria Jobenius sa...

Jag som trodde jag var den enda mamman i världen som tjatade för att tillvaron ska funka - härligt att höra att vi åtminstone är två!
Kram Maria J

Anonym sa...

Hej Ingrid!Visste inte att du var sjuk.Det är tråkigt precis nu till konfirmationen.Krya på dig.
Håller helt med dig om allt du säger. Nu är vi bara två hemma och ändå planerar jag noga, för att allt ska fungera. Sitter i livet igenom. Kanske lärarrollen också spelar in. Kramar från Britt

Karin sa...

Kanske har du sett att jag är Internetlös hemmavid, så jag ligger back på både egen och andras bloggar. TUR att jag går till jobbet någon enstaka gång och kan unna mig lite surftid... håller mest på att planera för min egen avveckling så det blir lite dödtid. Yes, jag är enig i alla dina punkter! A propos toapapper: Igår sa Katarina "Tänk så mycket pengar man skulle spara om man inte använde toapapper". Hur tänkte hon då? Men totalt sett tror jag att vi är för snälla, för visst fixar vi den där sistaminutentvätten när ungarna kommer med den?

Hoppas att du känner dig bättre nu och att det blir roligt med konfirmation! Jag har studentfester att bevista både i kväll och i morgon. Kul! Och sen är det Motala!!

Kim M Kimselius sa...

Sitter här och småmyser efter att ha läst detta inlägg. Sådär är jag också, alltid förberedd på oförutsedda händelser. Det gör livet lite lättare, när väl saker och ting verkligen händer!
Kram Kim

Catharina sa...

Haha... såväl jag känner igen mig! Jag försöker alltid ligga steget före för att få logistiken att gå ihop...

Men idag blir det lite körigt! Barnen ska klppa sig 16.15 och jag måste ta tåget till Malmö som går 17.18... det kan gå. Håll tummarna för mig! Farfar kommer hit till barnen ikväll, men han vill helst inte hämta och lämna dom, men jag får nog hämta honom här hemma så att han tar hem bil och barn.

'Lars och jag ska på schackturneringsinvigning i Rådhuset ikväll. Det är någon advokatfirma som ordnar tävlingen och PwC som Öhrlings numera heter, är sponsor, så därför ska vi dit.

Nu ska jag fortsätta att försöka få i min dotter mellis. Båda barnen hävdar VARJE dag att dom är inte hungriga när dom kommer hem... ändå är dom inte på något solskenshumör förrän efter att dom ätit... Jaja, det är väl mammans roll... att TJATA!

Förresten... på tal om parkeringspengar. Jag var i Ystad förra veckan och behövde ställa bilen ifrån mig ca 1 timme. Det kostade 3 kr i timmen, men jag hade bara 1 krona eller 10 krona... jag var för snål för att lägga på 10 kr när jag visste att besöket tog max 1 timme och vågade inte chansa på att ingen kollade bilen. Istället betalde jag med mitt VISA-kort... Såg lite lustigt ut med ett uttag på 3 kr bland alla andra transaktioner som består av minst 3 siffror ;o)

Hoppas att du mår bättre nu!

Kram

Astrid sa...

Jag hoppas att du är bättre nu, men det är ju typiskt att bli sjuk just när man verkligen inte har tid.
Lite koll för att det skall funka kommer man aldrig ifrån. Brukar ha en barnburk med mynt för parkering i bilen. Vissa saker skall köpas när sista burken eller toarullen påbörjas. Fast igår upptäckte jag att kaffet var slut och att jag inte köpt nytt.
Önskar er lycka till med konfirmationen och allt kommer att fungera!

Boktokig Eva Boström sa...

Hoppas du är frisk nu!

Visst behöver man ha sina saker på sin plats för att det ska fungera. jag blir galen av att behöva leta saker som jag vet borde ligga på en plats men NÅGON har flyttat. För att våra morgnar ska fungera här hemma har jag till exempel lagt fram kläder både till mig och barnen. Ställt fram skor och packat min väska. Kolla att nycklar finns där de ska vara. Lägger fram glasögonfodral så att jag kommer ihåg att ta med mig glasögonen. Det måste finnas havregryn och mjölk till min gröt (barnen äter på dagis)samt frukt till eftermiddagen. Nu när vi får frukt hemlevererat brukar det alltid finnas någon frukt att ta med.