torsdag 19 maj 2011

Svenska skolföreningen & lite annat

Valborg och 1 maj lämnar inga djupare spår i vår familjehistoria. Kanske var vi helt enkelt lite utmattade efter en dryg veckas besök och resande, samt behövde ladda om. Några av barnen träffade lite kompisar och framför allt Malin hade en hel del skoljobb. Valborg firades inte alls, jag talade om för barnen att det VAR Valborg, så de inte glömmer bort våra traditioner (framför allt Johan), men i övrigt var det lugnt.

När jag kom hem från flygplatsen efter att ha lämnat mina föräldrar, var det till en sovande by och dito familj. Det är något särskilt med att vara vaken före alla andra (kanske för att jag så sällan är det ;) ). Så jag smög faktiskt ut och tog några foton i byn, några "dagen efter bröllopet"-bilder. Därefter somnade jag gott.

Efter Malins och mina djupgående studier i Romarriket användandes våra nylånade biblioteksböcker, satte sig HELA familjen och tittade på den URGAMLA filmen Chitty Chitty Bang Bang. Vilken PÄRLA! Hade absolut inga förkunskaper om filmen, utan kände nog bara till att jag hört titeln. Såg den i affären i mars och slog till. Minns att jag berättade det för er då och vi har inte hunnit titta på den förrän nu. Påminner mycket i stil och stämning om Mary Poppins. Invävda sångnummer, gulliga barn (en av varje sort), mycket fantasi och präktigt. Det är kul när saker står sig, fast de är så gamla, ja det beror naturligtvis på vad jag menar med står sig, men om jag bara utgår ifrån vad barnen tyckte, så gillade de den och det var bra. Sedan är jag förstås glad att barnfilmerna har utvecklats och breddats sedan dess. Två saker var särskilt roliga med filmen. Det ena var att den till stor del utspelade sig på slottet Neuschwanstein i Tyskland som vi besökte för två år sedan, så barnen kände väl igen sig. Det andra att inomhusscenerna är inspelade i Pinewood studio, som ligger nära där vi bor. Igår fick jag veta av svenska Kajsa som bor här, att man kan åka och titta på väderkvarnen i filmen en bit härifrån. Kul! Blir ett bra utflyktsmål en dag när vi har lite tid över.

Barnen 2009 framför Neuschwanstein.
Slottet som inspirerat Disney & finns på åtskilliga pussel.
Märkligt nog var även måndagen den 2 maj helgdag här. Det hjälpte dock inte Rikard som fick flyga till DK för att fira en medarbetares 25-årsjubileum. Den stora fördelen med det var att han kunde åka förbi Ullis som hittat Malins kamera som vi blev av med då vi var på återbesök i Århus. UNDERBART!! Eftersom kameran var ny sedan i julas och Malin haft otur att bli av med en kamera förut. Denna gång hade den ramlat ned bakom vår säng och när Ulrika försökte trycka in sängen mot väggen var det något som tog emot.... TACK ULLIS!!

Drygt två veckors lov var slut och barnen började skolan igen på tisdagen. Det var en riktigt skön dag här hemma för mig. Jag tänkte flera tankar utan att bli avbruten, jag bloggade som en galning och jag låtsades vila inför morgondagens gäster som vi alla verkligen gladde oss åt att se igen. "Gäster" känns ofta som ett felaktigt ord när jag skriver det här, men det klart att även familj och vänner kan vara "gäster", det låter bara så främmande.

På onsdagen var det trippelbokade aktiviteter att välja på, plus alternativet att förbereda för Rikards föräldrar som skulle komma. Trots att jag i höstas sagt att jag INTE skulle engagera mig så mycket i Svenska Skolföreningen, så var det där jag hamnade :) . Annars lockade den svenska fikamorgonen också väldigt mycket eller CAWC som skulle till en park berömd för att vara full av blåklockor vid den tiden på året (jag förstår att detta låter som VÄLDIGT mycket hemmafruvarning och naturligtvis har ni rätt, ibland irriterar det mig att jag tycker att det är så trevligt).

Vet att jag kort nämnt att Linnéa läser svenska på distans, via en skola som heter "Sofia Distans". Det kostar en del, men för att ha gymnasiebehörighet när vi flyttar hem, måste hon ha ett betyg i svenska. Till vår stora glädje kommer vi att få en del av kostnaderna täckta av Svenska skolföreningen här och då känner jag att det är min skyldighet att faktiskt engagera mig i föreingen också. Det är ingen uppoffring, då kvinnorna som är med där är SUPERTREVLIGA och oftast ställer Sanna, som jag gillar jättemycket, sitt hus till förfogande, så vi träffas där. Sanna planerar dessvärre att flytta hem till Sverige i sommar och därför kändes det angeläget att få chansen att träffa henne en gång till, innan de ger sig av. På mötet fick jag veta att det INTE är klart med deras hemflytt. De har köpt nytt hus, men det är inte klart med jobb. TRIST för dem, men jag är bara glad om vi får ha henne här ett litet tag till.

Ylva bestämde sig också för att åka på skolföreningsmöte, då även hennes dotter Vendela får finansierat en del svenskstudier därifrån. Vi var sex tjejer som bjöds på underbart god lunch. Jag bidrog med en påse hembakta rosenbullar. Föreningen hade fått svenska böcker skickade till sig från någonstans, tänk vad fantastiskt att det finns någon hemma som tänker på oss som är ute i världen och skickar några böcker till oss!! Jag tror det var 3-4 stycken och vi delade ut dem mellan varandra efter lämligast bok för lämpligt barn, sedan får böckerna gå på cirkulation mellan oss, för att till slut skänkas till våra skolors bibliotek där de har ett FÅTAL böcker på mindre språk. Jag tror nu det finns ca 5 böcker på svenska i lower school's bibliotek.

Det var ett bra möte, jag blev engagerad av flera olika saker som planeras. Kul!

Lite städning fick vi ändå gjort hemma innan farmor och farfar dök upp. Vill gärna dela med mig av några roliga barnuttalanden, från när de packade upp våra CD-skivor i ett CD-ställ.

Alltsom oftast hördes glada utrop då de hittade skivor de inte sett på några år. Plötsligt hör jag:
Johan: Denna gillar mamma!
Malin: Hur vet du det?
Johan: Du ser ju att det är artister vi inte känner igen och sådana som gamla människor gillar.

Hmmmmmmmm!!!!!

Bland CD-skivorna hittade barnen också den sång min LC-klubb i Århus spelade in. Jag var inte själv med på inspelningen, men fick såklart en skiva och den gick varm i bilen ett tag under vårt första år i Århus. Barnen älskar den sången "LC-piger, sege piger, vi blir bedre år for år." Nu hörde jag plötsligt Malin hojta högt och glatt:
"MAMMA, vi har hittat LC-skivan! Jag har sökt den låten på youtube flera gånger utan att hitta den!"

Det är HELT underbart, våra barn tror att ALLT finns på youtube!!!
Vi sjöng, saknade Århus & grät en stund.


Karin, jag tänkte faktiskt inleda bröllopsinlägget med att du inte behövde läsa HELA innan du gick till jobbet, ha ha. Nej, även om det tog tid, så kunde jag inte låta bli att berätta min version om det.
Avgångsintervjuer är jätteviktiga! Vill man inte blogga, kan man maila ;) .

Nu väntar jag på hantverkare igen. Jag är redo med teet. Tycker dock han ska snabba sig nu, han är sen. Tror han inte jag har något annat att göra än att vänta på honom??? Jag ska faktiskt iväg till Toni, så fort som möjligt. Skyndar han sig inte nu får han iste... NU kom han, hej på er!

Efter några mulna dagar är solen tillbaka, både inne och ute :) !
Ingrid

Inga kommentarer: