söndag 1 maj 2011

The Plumber

Ok, jag har SÅ mycket att skriva om från de senaste veckorna, så jag sätter full fart nu. Allt är verkligen inte intressant för alla, så hoppa över eller skumma. Förhoppningsvis finns det något som är intressant här eller där och resten klarar ni er utan. Jag har inte heller hunnit läsa några andra bloggar sista veckan, men jag kommer igen när tiden tillåter :) .

Då så. Minns ni 10-minutersinspektionen av vårt hus? Då mäklaren gick runt och kollade och frågade om allt var bra och det enda vi sa som inte fungerar, är ett element i "brasrummet".

Förrförra onsdagen (vi är nu tillbaka på den 13/4) hade mäklaren därför ordnat så att en rörmokare kom hem till oss. Han kom kl 15, jag räknade med att det skulle ta max en timme och R skulle komma hem från... var han nu var, vid 15.20.

Rörmokaren var GRUNDLIG. Han kollade vartenda element i HELA huset och upptäckte (förutom ett antal dammråttor gissar jag), flera andra element som inte fungerar (undra på att det blir kallt om vintern). Ventilen som Rikard täppt igen eftersom det var fritt blås in, fick förstås inte vara täckt. Rörmokaren slog på värmen i hela huset och kollade vad som hände, han talade om en massa saker som jag inte förstod och hela tiden räknade jag med att R skulle komma och rädda mig, vilket han förstås inte gjorde då flyget var jätteförsenat och han kom hem drygt två timmar försent och missade därmed the plumber med ca 10 min...

Om ett element är kallt uppe men inte nere (eller var det tvärtom...) innebär det att något svart smuts inuti har sjunkit till botten..., vill bara dela med mig av den typ av information jag fick. :)

Så småningom började rörmokaren intressera sig för "öppna spisen" (någon sorts gasspis som ser ut som riktig eld med kol i). Han tände den, ringde massa samtal samt ställde frågor. Han undrade var mätare satt, hur ofta vi eldade, talade om att "kolen" i spisen var staplad på fel sätt (!) och massa annat. Under tiden kom barnen hem från skolan, behövde hjälp med det ena och det andra och såklart ringde telefonen flera gånger. Det slutade med att rörmokaren som också sedan november var spisutbildad, satte eldningsförbud på spisen och tömde den på kol. Han var otroligt seriös och noggrann och det fanns inte en prick på den ljusa heltäckningsmattan efteråt. Jag fick skriva på något viktigt papper om att jag blivit informerad om att spisen var farlig att använda.

Nu vet vi inte vad som händer med spisen och inte hur "glada" husägarna är över att ha flera trasiga element. De kanske har varit trasiga länge, utan att de gjort något åt det. Dessutom en öppen spis som inte får användas längre, vilket i sig är konstigt då huset besiktigats på något sätt innan vi flyttade in.

Rörmokarmannen var här i ca 3 timmar! Till slut ringde hans flickvän och "efterlyste" honom, så inte ens han själv kan ha väntat sig att få SÅ mycket att göra...

Dagen efter var jag för ovanlighetens skull nästan först in i duschen. På eftermiddagen skulle något barnen duscha och sa att varmvattnet var slut. Det slutade med att the plumber fick komma tillbaka, för han hade kommit åt något och stängt av värmen, så vattnet värmdes inte upp. DÅ var Rikard hemma och kunde stämma av alla detaljer från dagen innan.

Nu undrar vi varför vi överhuvud taget under besiktningen nämnde att ETT element var sönder. Det blev SÅ mycket större och mer komplicerat än vi väntat oss. Undras om vi "får tillbaka" vår öppna spis eller ej...

Kelli, hi so nice to hear from you! Yes, it's me. I thought I had said that on your blog :) . Sorry! We weren't meant to move to England, we were on our way back home to Sweden, but things changed and we said we would regret if we didn't take the chance to move to England for a while, so now we live outside London and like it a lot. It seems like you are doing fine too?! I noticed you stopped write in Danish at your blog ;) .

Kim, TACK för utmärkelsen, vad snäll du är! Ska genast börja fundera på vem jag ska skicka den vidare till... Återkommer med mer om bröllopet inom kort. Måste ju visa vår egen bild på brudparet :) .
Jag kan inte se fb-bilden hos dig. Det är SÅ konstigt!! Dessutom generellt rätt upprörande! Är vi verkligen så kontrollerade? Det finns ju så mycket mer allvarligt som de kan stoppa i så fall. Har gett mig en tankeställare sista dygnet...
Visst är det bra att det visar sig att jag har talang för smörgåstårtlagande, då kan jag kanske slå mig in på det om jag inte får något annat jobb när jag flyttar hem :) . Jag FÖRSTÅR att skolor tycker dina böcker är perfekta att arbeta med då de täcker in så många bitar som går att använda i flera ämnen. Malin läser om Romarriket nu och då har vi även pratat om Pompeji. Jag får försöka utveckla mina förlagskontakter under min tid här! Det har känts bra att prioritera familjen och nu har jag massor jag vill skriva och berätta om.

Märtha, vi var ju RÄTT många i London i fredags, så det var nog inte så konstigt att du inte såg oss på TV, ha ha. Jag tyckte också att Kate var jättevacker och lik prinsessan Marie i Danmark... ska skriva lite mer om bröllopet här snart samt visa lite fler sevärda bilder. Håller med dig om att William såg nervös ut ibland och han borde varit dem mest coola av alla med sin bakgrund. Det är med all sannolikhet ingen enkel sits, men förhoppningsvis dröjer det innan han behöver axla rollen som kung, de lever ju länge i den släkten...

Karin, det var lovely :) och jag tror ALLA engelskmän/kvinnor kände sig otroligt glada och stolta denna dag. Vilken bröllopsservis handlar du ur till Malin, det är väl den svenska eller har du hittat något nytt? Tack för komplimangen rörande smörgåstårtan, det var väl inte alls "såklart", men jag är glad att den blev bra :) .

Boktokig, tack för support! Visst är det konstigt att man kan få så dåligt samvete för att man inte hinner blogga?! I alla fall kan jag få det och då undrar jag vem det är som egentligen styr mitt liv, ha ha. Tack för grattishälsning! När jag fyllde år och barnen öste kärlek över mig, kände jag mig som en toppenmamma, men det gäller verkligen inte alla dagar, ha ha. DÅ gäller det att plocka fram födelsedagskänslan igen, ska försöka komma ihåg det :) . Skönt att höra att ni också haft ett bra lov!

Catharina, tack vi har haft ett toppenlov med jättefint väder. Det har varit både avkoppling och intensiva dagar med upplevelser. Och ni är i full gång i stugan förstår jag. Kul! Såklart vill jag ha receptet på smörgåstårtan, maila gärna!
Vilka trevliga saker ni hittat på i kyrkan och vad kul att få så bra respons! Då vet ni att ni gör rätt saker!

Britt, tyvärr blev det ingen hatt, men en hel del andra hade både det ena och andra på sig :) . Det var en upplevelse. Läste precis ditt mail och förstår att det var en lyckad fest igår! Kul! Svarar mer på mail imorgon. Jag vilar mig i form till onsdag ;) .

Astrid, cooking showen var verkligen en trevlig upplevelse och det mesta var väldigt gott och det som inte var det bästa jag smakat, var ändå kul att ha prövat på! Har inte hunnit kolla några bloggar på länge och ser fram emot att se vad du rapporterar från Dalby......!

Maria, TACK jag tycker också det är en jättefin bild på oss båda :) ! Vad kul med en hälsning här från dig! Är allt bra med er? Vi kan väl höras på telefon i veckan?

Melanie, GRATTIS i efterskott till dig också!!! Jo, jag tycker det är konstigt att våra födelsedagar OCKSÅ ligger nära varandra, ha ha. Visst är det kul med barnens egengjorda uppvaktningar! Hur går det med bröllopsplanerna? Ska snart kolla in din blogg och se hur ni har det och vad ni gör... ska bli kul! Kram.

Dags att börja på ett nytt inlägg!

Ingrid

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Vi har nog alla stunder då vi inte känner oss som toppenmammor. Bra då att ha stunder att tänka på som ger en perspektiv.

Vad typiskt att det skulle bli så besvärligt med elementen och med öppna spisen!!! Inte kul alls!

Britt sa...

Hej Ingrid! Vilken tur att ni klagade på elementen. Ni ska inte behöva ha det så. Hoppas att ni får det klart till hösten när ni verkligen behöver värmen. Bra att han även kollade spisen.
Vila upp dig ordentligt nu tills vi kommer.
Sedan ska vi göra London. Kramar från Britt