måndag 2 maj 2011

Konsert och CAWC

Torsdagen innan lovet bjöd skolans treor in till konsert. Jag var där kl 9 och in kom alla treor gående två och två spelandes blockflöjt. Jag visste inte att Johan kunde spela så mycket och så bra på blockflöjt, för han har aldrig haft den hemma för att träna, utan de har lärt sig allt på lektionerna.

Musikläraren var fantastisk med barnen och de både sjöng, dansade, spelade, klappade olika saker i grupper samtidigt och engagerade publiken. Jätteroligt att se!

Naturligtvis var rektorn på plats, det är de alltid när det händer något, och efteråt tackade och berömde hon såväl personal som barn på ett fantastiskt sätt. Med tanke på hur mycket som händer hela tiden och att rektorn är ansvarig för klass 0-4, så undrar jag ibland när hon hinner jobba, men så ser jag ju att de går hem sent nästan varje gång jag är och hämtar barnen efter att sena bussen hem har gått.

Efter konserten rusade jag iväg för att i full fart köra till American Women's Club som hade möte. Hann dock inte mer än ut på vägen utanför skolan, innan Linnéas kompis Amandas mamma Toni, ringde mig. Hon hade låst sig ute ur huset och kom inte in. LYCKLIGTVIS hade hon mobilen med i fickan och som TUR var hade hon mitt nummer i den. Hon bad mig vända tillbaka till skolan och hitta någon av döttrarna för att få en nyckel av dem och köra hem till henne. Skolan är RÄTT stor, så jag yrade omkring en stund, smsade Linnéa, frågade i receptionen var de hade lektioner och de sa "är du Mrs Franz, vi har letat efter dig...". Nåväl, till slut hittade jag såklart döttrarna och Linnéa, körde till Toni, hon blev överlycklig, och sedan tog jag med henne till CAWC-mötet. Vi hann både mingla, fika och kolla undergrupperna innan föredraget började. Bra gjort!

Fördraget denna dag var av den engelska livscoachen Alexandra Watson. Det var ju inte länge sedan jag lyssnade på Mia Törnblom, så det var väldigt kul att jämföra dessa bägge tjejer. Båda är FANTASTISKA talare. Då Mia är mer jordnära i sin framtoning, var Alexandra mer "posh", men båda är otroligt skämtsamma, drar exempel från sina egna erfarenheter och har en otrolig publikkontakt. Budskapet om självkänsla, ansvar för sitt eget liv och att vi alla förtjänar att vara lyckliga, är gemensamt och enhetligt. Alexandra var otroligt duktig på att bekräfta alla i publiken, men vågade också driva lite med några.

Alexandra Watson
Bild från www.vitalitylive.co.uk/the-show/experts-and-celebrities/alexandra_watson
Det är omöjligt att inte känna sig glad och upplyft efter ett sådant föredrag, men jag kunde inte låta bli att säga till henne efteråt att jag tycker de skulle ge sig ut och prata med tonåringar. DE skulle verkligen må bra av lite sådan här livscoaching, men KANSKE är du inte helt mottaglig i den åldern och behöver en del erfarenheter för att kunna ta till dig budskapet och jobba med dig själv. Mia har dock gjort ett bra försök och initiativ i boken "Du äger", som hon skrivit och som jag tycker är TOPPENBRA!

I veckan har jag fått mail från Alexandra (alla som ville kunde lämna sin mailadress) där hon "lottar" ut gratis möten med henne. Hon hade skapat en egen "modell" som hon jobbade med och kallar DIAMOND, där varje bokstav står för viktiga saker. Den gick hon igenom på ett bra och  målande sätt.

Som ni förstår tycker jag fortfarande att CAWC är den bästa grupp/klubb jag kommit i kontakt med här hittills och på detta senaste möte blev jag medlem. Efteråt körde jag hem Toni och vi gick in till henne och snackade och fikade en lång stund. Det var första gången vi träffades på tu man hand och det var väldigt roligt med tanke på att våra döttrar är bästisar här. Det blev en hel del prat om tonåringar och utlandsboende. Det är intressant att höra hur de inte ser några fördelar med att bo utomlands för deras barn, medan vi tycker det finns otroligt många. Vad det beror på kan man fundera på en del...

Hemma väntade barnens betyg på hallmattan. Det var deras tredje betyg detta året, Q3. Det var inga större överraskningar. Johan fick för första gången betyg i engelska, då han gått in i ordinarie klass. Dessutom fick han höjt i matematik till högsta betyg, men ord förklarat "exceeding the expectations". Jättekul!

Tjejerna hade båda fått höjt i något och sänkt i något, så jag tror att de hamnade där de låg förra gången eller lite högre. Båda har bra betyg. Malin just nu lite bättre än Linnéa och L's betyg blir viktigare och viktigare ju äldre hon blir, men det är säkert ganska lugnt.

En sak föranledde förvåning och reaktion från oss rörande betygen och det gällde Malins mattebetyg, men jag tror jag tar det i ett separat inlägg.

Allt gott!
Ingrid

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Det är roligt när skolan har en bra musiklärare. Vi har också det. Vår musiklärare har tillsammans med två andra skolors musiklärare satt ihop en föreställning med våra tvåor den här veckan. De har lånat in en kvintett som ska spela och så ska barnen sjunga Majas alfabetssånger med rörelser och danser. De är jätteduktiga!

Jag förstår att du har blivit medlem i CAWC. var jag där och hade möjlighet hade jag också blivit det!!!