söndag 24 april 2011

Cooking show med Smörgåstårta

Multikulturella gruppen på skolan hade planerat en cooking show som inföll förra måndagen. Det innebar att en mamma med gigantiskt kök (ja hela huset var modell gigantiskt förresten och SÅ fint...), ställde detta till förfogande och så skulle ett antal mammor laga maträtter som var typiska för deras länder eller som de tyckte särskilt mycket om. Det var frivilligt att anmäla sig som matlagare, annars kunde man bara komma och titta vilket de flesta gjorde. Jag hade sagt att om de inte hade tillräckligt många matlagare kunde jag göra smörgåstårta. De svarade att de gärna ville att jag gjorde det, men när vi väl kom dit insåg jag snabbt att vi var lite för många som skulle laga mat med tanke på tiden vi hade på oss.

Hemma hade jag kokat ägg, klippt dill, hackat räkor, klippt gräslök, kantskurit fransbröd, skivat och hackat ägg, skivat gurkor och tomater, gjort små citronbitar, mm mm. Allt det pilljobb, som gick att göra i förväg. Jepp, det innebar att jag gick upp före 5 på morgonen.

Här är min packade plastback där det mesta jag hade med mig fick plats:


Till saken hör att jag nog aldrig har gjort smörgåstårta förut, i så fall är det VÄLDIGT länge sedan. MEN hur svårt kan det vara? Jag hittade inte något bra recept som jag gillade helt och hållet, utifrån de råvaror jag kunde få tag i och med de smaker jag gillar. Det går inte att få tag i fiskrom här, såsom stenbitsrom. Abba, var är ni när jag behöver er?? Vanlig fyllning i smörgåstårtor är mimosasallad och det gillar jag inte själv, så det ville jag undvika.  Jag hittade några recept som verkade bra och la ihop dem till ett eget, som jag trodde på.

Vi som skulle laga mat träffades en stund före de andra, ca 15-20 personerna kom. Jag hade bett att få vara bland de första, eftersom smörgåstårta blir bättre om den får stå och dra lite. Alltså gick jag ut som nummer två. Hade förberett med massa burkar och allt uppställt för att det skulle gå lätt. Visade böcker på hur smörgåstårtor kan se ut i olika format och la sedan ut bröd, blandade röror och smackade ihop allt. Föreslog att de skulle gå vidare med nästa "show", medan jag dekorerade och det var rätt bra, eftersom det tar ganska lång tid.

Jag står och dekorerar...
Flera gånger frågade de om jag var färdig, men jag la bara på mer och mer :) . Hade dock räknat HELT fel på hur mycket som skulle gå åt, hade över av ALLA ingredienser.

Så här blev i alla fall slutresulatet:

Ett barn som var med sa att jag gjort engelska flaggan och det sa Malin också direkt när hon såg fotografiet. Det var inget jag tänkte på, men de har rätt i att det gör den faktiskt.
Vad demonstrerades då mer? Jo, indisk curry (Chicken Korma) och för det hade kocken tagit med bl a dessa kryddor:



Sedan demonstrerades sushitillverkning, holländsk äpplepaj, hemlagade tortillas, mango lassi (mango yoghurtdryck), Bo La Lot (se bild nedan), spännande dippsåser från Asien, australiensiska kakor som "uppfanns" under kriget för att de var så hållbara att de kunde skickas till soldater i Europa.

Vi fick också se de här göras och just nu kommer jag inte ihåg det franska namnet på dem... (jag kan i alla fall inte stava det):
De fylldes med vaniljkräm m h a en spruta.

Chicken Korma

Bo La Lot

Kan också ha varit det här som var Bo La Lot.
Jag var inte helt fokuserad då jag dekorerade smörgåstårtan :) .
Hungriga tjejer!
Det tog GANSKA lång tid att laga all maten...
Det var en förträfflig vårdag, så vi kunde sitta ute och äta och allt var SÅ gott. De flesta sa att det gällde även smörgåstårtan och den var helt ok, men hade jag gjort om den hade jag gjort några små justeringar. Det var kul i alla fall och jag tycker detta var ett superarrangemang som jag hoppas de gör om, men då med något färre demonstrationer.

Karin, såklart var du först ut med gratulationer här. TACK! Faktiskt fick jag en hel del annat trevligt än hushållsmaskiner. Planerar att återkomma till det (men frågan är när...) . Du smickrar, tror inte alls att jag blir snyggare med åren, men man får göra det bästa av det man har :) . Det var verkligen kul att de plockat ihop bilder i kronologisk ordning och satt ihop på det viset! Det märks att barnen är större, för de lyckades komma ihåg att jag fyllde nästan hela dagen och var lite extra snälla hela tiden.
Trevligt med middag hos goda vänner! Konstigt att de bägge har så korta namn egentligen, på tal om ingenting :) .

Kim, jag hade verkligen en bra dag och det är sant att man måste tänka på att det enda man kan göra något åt är framtiden... Det är trist att vara inne när vädret är fint ute, jag förstår dig verkligen, så kände jag också när jag var inne och städade, lagade mat och förberedde för våra gäster. Nu har jag dock hunnit vara ute lite och kommande dagar blir det ännu mer av den varan. Härligt!
Jag är så glad att jag fått din bok och otroligt imponerad av allt extramaterial på slutet!!

Märtha, ja såklart älskar jag min familj jättemycket, som de flesta andra. Nu när jag är hemma har jag ännu mer tid att visa att jag älskar dem, men ibland blir det kanske för mycket för dem, ha ha. Blev otroligt glad, rörd och imponerad av tjejernas bildspel. Det blev en toppendag!

Ikväll har vi haft ett REJÄLT ösregn och åska under ganska lång tid. Vi får hoppas att det passerade London också, så att de blir av med sin smog, så inte bröllopsyran kommer av sig. Här ute har vi inte märkt av någon som helst smog i alla fall, om nu någon funderar över det och oroar sig för oss ;) .

Kram Ingrid

4 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Oj, du har verkligen talang. Vilken uppläggning! Blir riktigt hungrig igen, fast det inte var länge sedan jag åt frukost. Men dina bilder lockade verkligen fram matlusten!
Kul att du gillade extramaterialet i boken. Det är det som gör att skolan tycker om att använda mina böcker som Temaböcker. Synd att du inte har kontakt med någon förlagsredaktör i England...
Hoppas du har lika fint vårväder som vi!
Kram Kim

Karin sa...

Vilken trevlig dag och så klart imponerade din fina tårta!

Astrid sa...

Vilken fin tårta! Så härligt bordet såg ut hoppas att ni också hade riktigt trevligt och att allt smakade gott! Jag blev väldigt sugen när jag såg allt det goda.
Fortsatt Glad Påsk!
Kram

Catharina sa...

Din smörgåstårta är jättefin! Vill du ha recept på en räktårta så hör av dig :o) Den är lätt att göra så t.o.m jag kan göra den ;o) God är den också...

Nu är påsklovet slut... barnen är jättetrötta men ville absolut inte gå och lägga sig... Det är ju ljust ute... Vi har haft riktig sommarvärmen här några dagar och det är så skönt!!! Stugan är nerpackad så nu kan dom börja snickra och riva väggar i veckan.
Påsknatten i kyrkan blev jättebra och idag har vi haft gudstjänst för stora och små i min lilla kyrka på landet. Det brukar komma MAX 7 pers på en vanlig gudstjänst där... idag var vi 107!!! Jippi!! Och det var fint väder för äggjakt, sätta näbb på hönan och ägg i sked runt kyrkan samt fika ute. Imorgon är det korrekturläsning av nya kyrknytt... mitt andra nummer.

Ha det jättebra! Kram