tisdag 1 mars 2011

School bus change

Det blev en tidig morgon förra måndagen, första dagen efter lovet. Orsaken var att vi en av de sista lovdagarna fick ett mail om att barnen skulle byta till en annan skolbuss från och med måndag. De skulle åka en kvart tidigare och komma hem en kvart senare.

OM vi hade fått en förklaring där det stod att "p g a att nya familjer kommit/flyttat är vi tvungna att ändra om lite bland bussarna och era barns nya tider är därför enligt följande", så hade jag nog köpt det rakt av, för det måste vara ett ELÄNDE att få 45 bussar att hämta hundratals barn på smartaste sätt. Jag tycker dock inte att man bara skickar ut en ändring utan förklaring och förväntar sig att alla bara anpassar sig efter det.

Barnen var jätteglada, de tycker det är toppen att komma tidigt till skolan på morgonen och hinna prata med sina kompisar (de tycker däremot inte att det är lika toppen när vi väcker dem tidigare). Jag hade två invändningar mot förändringen:

1. 15 min på morgonen och 15 min på eftermiddagen EXTRA varje dag, innebär 2,5 timmes mer busstid varje vecka. Det tycker jag är MYCKET, när barnen redan har långa skoldagar och läxor på det.

2. Den vanliga skolbussen (då barnen inte har någon aktivitet på skolan och kommer med late bus) kommer hem kl 15.40. På onsdagar börjar Johans tennis kl 16 och trots att jag lagt fram kläder till honom och står redo med färdigbredd smörgås, så hinner vi PRECIS i tid om trafiken flyter. Det nya schemat skulle innebära att de kom hem kl 15.55, med följden att jag skulle vara tvungen att köra till skolan och hämta barnen själv på onsdagar i fortsättningen.

Barnen kom iväg måndag morgon och tyckte det var kul med några nya resekamrater. Rikard ringde Mr Oliver som är transportansvarig och han sa att saker och ting ändrat sig ytterligare, så om vi ville tillbaka till vår gamla buss gick det bra. Rikard tackade såklart JA och jag var jätteglad. Det var inte barnen, men man kan inte få allt :) . Jag tror att de skulle tyckt att det var bra på kort sikt med nya bussen, men i längden tror jag att de också hade tyckt att det var onödig extra tid.

Det förde dock med sig att Rowan och Reese som bor på vår gata är kvar i den nya bussen medan våra barn åker den gamla. Knäppt att två bussar kommer och hämtar på nästan samma ställe, men det är väl så många barn i omgivningarna så det ordnar sig ändå. Faktum är att det varit lite tjafsigt i bussen mellan våra barn och tjejerna på gatan, så jag tror att det kanske var bra att de får en paus från varandra. Johan tycker det är skönt att göra sin läsläxa i bussen och det var omöjligt när de åkte tillsammans. Våra tjejer tycker om att lyssna på musik och varva ned i bussen och det var också svårt innan, för det var så många som ville låna deras iPods och prata, så detta slutade nog bra trots allt. Johan, Rowan och Reese träffas ändå och leker rätt ofta här hemma.

Nya bussen hade dock fördelen att ha en lugnare busschaufför, så med den gamla tillbaka måste jag fortsatt vara lite orolig för den vi har, som med alla våra barns liv som insats, kastar sig mellan filer och bilar utan dödsförakt, men man kan väl inte få allt...

Idag är det 1 mars, en vårmånad! Jag tror att det innebär att snön hos er kommer försvinna i rasande fart och att ni också får efterlängtad VÅR! Hoppas, hoppas!

Kram på er!
Ingrid

1 kommentar:

Monika Häägg sa...

Tycker jag känner igen mig själv i det här. Det var väldigt mycket pusslande med tider när barnen var små. Blir nästan lite stressad när jag ser det. Kommer ihåg hur mycket passande och skjutsande det var. Det finns en stor vilja i föräldrar att ge barnen upplevelser och bra möjligheter. En slags drivkraft!Härligt men tröttande!