onsdag 2 mars 2011

Rapport från nuet

Jojomän, nu är jag med i matchen i nutid igen. Underbart! Tack alla ni som hängt med mig i alla mina daterade beskrivningar av allt vi tagit oss för! Jag ser fram emot att inte bara rapportera om saker vi gör utan även om tankar jag tänker eller planer vi har.

Helgen var utan gäster, men ändå inte helt lugn. Linnéa hade konfirmationsgrupp i kyrkan både lördag och söndag. Johan åkte med till London på lördagen för att träffa en av sina nya favoritkompisar, David. De skulle iväg och åka skridskor, något Johan verkligen gillar och inte gjort en enda gång i år, så det passade verkligen bra. I Århus åkte de skridskor varje vecka under vintersäsongen. På kvällen hämtade vi Johan och David i den stad där de åkte skridskor, vilket inte var London utan Slough och sedan sov David över hos oss. Eftersom det var första gången han var här, undrade vi hur det skulle gå, men det gick perfekt. Killarna hade så otroligt roligt ihop, de gillar båda lego och samma fantasilekar. Toppen!

På söndagen var Rikard med Linnéa på gudstjänsten i kyrkan och här hemma kom Laura för att träffa Malin hos oss. Johan lekte en stund med Rowan och Reese. Själv skötte jag mest markservicen, spelade spel med barnen, bakade kladdkaka och planerade för kommande familjeaktiviteter.

Vårt största bekymmer just nu är att Linnéa har rejält ont i ett knä. Det har kommit och gått under en tid, men nu är det värre och vi gick till doktorn i måndags. På måndag ska vi träffa en sjukgymnast och förhoppningsvis får Linnéa bra hjälp så att hon kan börja träna snart igen. Denna vecka har det inte varit tal om träning och hon är väldigt ledsen för det. Hon gillar verkligen både sin simning och tennis. Nästa helg är planen att hon ska till Haag och tävlingssimma, men det verkar inte lovande just nu. I fredags hade de tävlingar på fina skolan Cobham igen, men L kunde inte simma. Hon var dock med och hejade på de andra. Ikväll har simtränaren bjudit hem alla simmare till sig och de äter pizza och umgås tillsammans. Väldigt trevligt initiativ och det känns som om L behöver sådana roliga avbrott och att få vara med, även om hon inte kan träna.

I måndags var jag på skolan på en "Travel show", det var olika föräldrar som antingen gått ihop och stod vid ett bord och berättade om vad man kunde se eller göra i deras hemländer ELLER var det enskilda mammor som gjort en presentation om olika resor de gjort och som de rekommenderade. De presenterade Sydkorea, New York, Schweiz och Cornwell (passade perfekt eftersom vi planerar att åka tid). Väldigt trevligt! Jag tog en del broschyrer om Italien. Vi har ingen resa dit inplanerad, men vi har aldrig varit där ordentligt så det känns som om det bara är en tidsfråga innan vi måste planera något i den riktningen. De fina broschyrerna gjorde inte precis att jag blev mindre sugen...

Idag var det coffee morning med svenskorna. Det var Mia i Northwood som välkomnade oss, det ligger en bit härifrån, så jag hämtade två av damerna som bor i vår by och så åkte vi dit tillsammans. De flesta bor mer nära där vi är, så det var inte så dåligt att vi ändå var 10 pers som samlats. Alltid trevligt och jag får bra tips på spännade utflyktsmål, var jag kan köpa saker eller bra restauranger/pubar.

Detta var en helt färsk rapport från oss. Nu sover Johan, Malin läser i sin säng och Linnéa väntas hem från simsamvaron om ca en timme. Rikard och jag har lite planer för helgen att styra med, så det är fullt fokus på det nu.

Karin, tack för din kommentar. Jag väntade mig starka reaktioner på hur vi kunde acceptera detta, så nu när jag hör att det finns avarter på fler ställen känns det lite bättre. Jag tycker det är konstigt att sätta pengar på hoppen, som du beskriver. Jag tycker det är stor skillnad på skola och fritidsintressen, de senare ska ju barnen göra för att de tycker att det är kul och de bör väl anstränga sig där utan mutor... men det klart det beror väl på vilka ambitioner man har. Betygspengar är väl ok så länge alla barn i en familj har hyfsat samma förutsättningar och kan dra in ungefär samma summa vid likvärdig insats (eller proportionerligt i förhållande till ålder). Annars tycker jag att det skulle vara svårt.
Vad kul att Malin gjorde mål! Heja Malin! Jättekul och jag är säker på att hon inte behövde några mutor för att anstränga sig ;) .

Britt, jag håller med dig. Barnen hävdar att jag sagt FÖR många gånger till dem att "livet är inte rättvist", men i detta sammanhanget kändes det väldigt fel med mutor och dessutom inte ge alla samma chans att vinna. Vad jag förstår från hemma är fotbollsklubbarna för barn väldigt bra på att hantera gott sportmannaship, men när de blir lite äldre blir det jobbigt. Jag tycker det är jättebra och viktigt att träna ÄVEN om man inte är väldigt duktig i någon sport, kanske är det ännu viktigare då... Du är verkligen jättemån om att träna, både mycket och varierat och så väldigt dålig tror jag absolut inte att du är :) !

God kväll allihop!
Ingrid

4 kommentarer:

Karin sa...

Vad trist med Linnéas knä! Hoppas verkligen att hon kommer till rätta med det!

Jag beundrar dig som orkar rekonstruera på bloggen. Själv ger jag upp och tycker att det känns inaktuellt om mer än typ 2 dygn gått sen det hände.

Skrattar förresten åt att du trodde att jag skulle se "svårare" filmer än dem du valde! Just nu är det Private Practice och Dexter som går varma i dvd:n... inte så många intellektpoäng där, men härlig underhållning!

Monika Häägg sa...

Knä-problem hade min yngste son under sin uppväxt. Det visade sig vara en liten benbit inne i knät som var hängde löst. Det bästa var då att bara låta detta vara tills han vuxit färdigt. (Det är inte bra att gå in och krångla i knän!) Bedömningen var att den förmodligen skulle växa fast av sig själv. Och, det gjorde den. Det tog några år och han fick inte träna bollsporter och springa för mycket. Vilket så klart var väldigt trist.
Nu är det inte alls så att jag tror att Linnéas knä är på det här sättet men jag tänkte att jag kan nämna det som ett tips till dig! Det kallas för ledmus.

Britt sa...

Hej Ingrid!
Roligt att Johan har fått kompisar t.o.m kompisar som sover över.
Så tråkigt med Linneas knä. Hoppas att en sjukgymnast kan hjälpa henne. Kommer du ihåg att jag fick problem med ett knä och jag gick till sjukgymnast och fick ett program. Det var därför jag började på gymmet. Det hjäpte .
Vi bor i Husie och de har flest fotbollsklubbar i Malmö. I höstas fick vi 2 nya fotbollsplaner med belysning och konstgjort gräs, som de spelar på nu i vinter. De flesta barn här spelar fotboll och jag tycker det ser så härligt ut men jag känner inte till hur de arbetar.Mycket är idéellt.
Jag håller helt med dig att det är fel med mutor.Extra kram till Linnéa.

Kim M Kimselius sa...

Tråkigt med Linneas knä. Har själv haft problem med ett knä sedan tonåren, så jag vet hur jobbigt det kan vara, och hur mycket det kan ställa till.
Kul idé med skolan att filma barnens framträdanden och att stänga skolan en hel del för utvecklingssamtal. DET borde de införa här i Sverige också!
Kram Kim