måndag 7 mars 2011

Foto från "utvecklingssamtalet"

Vi är hemma i England igen! Innan jag skriver om vår underbara helg i soliga Århus, tänkte jag bara visa ett par bilder jag tog på Johan under the Parent Teacher conference, som är vad utvecklingssamtalen här kallas.

Johan och Malin gjorde ju presentationer av sina arbeten, medan för Linnéa träffade vi lärarna och hade ett mer vanligt samtal och det är inte mycket att fotografera. Hos Malin tog jag inget foto, men här ser ni Johan demonstrera ett kortspel som de gör i matten, samt en saga där de fick bilder och själva skulle hitta på texten till dessa:


Det är tydligen också tradition att när det är utvecklingssamtal och alla föräldrar ändå är på skolan, så har de bokförsäljning i biblioteket. Tidigare i veckan har alla barnen fått gå dit och fått några böcker presenterade för sig och så har de tittat runt lite själva och skrivit i en lapp som vi föräldrar får, så att vi vet vilka böcker de är intresserade av. Jag köpte en bok till Johans födelsedag...


Dessutom köpte jag en kokbok som High School eleverna satt ihop. Det är lärarna som bidragit med sina bästa recept och hela inkomsten går till välgörenhet. Det var svårt att inte köpa den. Frivilligt belopp för kokboken, men de rekommenderade £10 och det var SÅKLART vad de flesta betalade. Jag ska försöka att verkligen göra något av recepten, även om det inte finns några bilder och jag knappt förstår vad flera av recepten verkligen är för något, men om det är deras favoritrecept, måste det vara värt ett försök.

De har också tryckt upp en riktig bok med berättelser och dikter som eleverna i Lower School skrivit. Johan har bidragit med tre berättelser och en dikt. Väldigt kul för barnen och oss föräldrar och den ser verkligen proffsig ut, ett kul minne för dem. De hade ett provex som vi fick se och så kunde vi beställa den. När vi får den längre fram, ska jag visa hur den ser ut.

Kim, jag VET :) . Jag kunde bara inte låta bli att skoja med er om vädret, eftersom vi hade turen att pricka den mest perfekta soliga helgen för vår korta tripp till era breddgrader. Jag skulle GÄRNA varit i Kristianstad, det verkade vara ett riktigt trevligt event. Kanske kan bli något när vi flyttar hem. Syster och kusiner var så nöjda. Visst är det märkligt att våra föräldrar under tre år hade en dotter i Åhus och en i Århus?! (Sedan har de en i Stockholm dessutom.)
Vi är väldigt nöjda med utvecklingssamtalen här, för de är raka och konstruktiva i informationen. Knän verkar vara ett elände! Ikväll ska vi träffa en sjukgymnast och så får vi se vad det ger.

Karin, underbart med en minisemester! Vi har inte varit iväg sedan vi flyttade hit, förutom i julas, så det var verkligen kul. Jag tycker bara att vi bestämmer att våren blir så här nu fram till sommaren. Klubbat och klart!

The not-yet-desperate housewife, mmm det måste alltid hända något, ha ha. Hittar man inte på det själv, verkar det drabba en ändå, så man kan lika gärna ta saken i egna händer :) .

Catharina, ÅH jag förstår dig PRECIS! Skrev ett långt mail till en kompis här imorse och plötsligt tryckte jag något snabbt av misstag som markerade hela texten och raderade alltihop. SÅ irriterande, det är oinspirerande att skriva om samma sak en gång till. Du får göra en sammanfattning till mig :) . I punktform kanske? Jag vet ju i alla fall att du tänkte på mig och jag vill gärna höra lite av det du tänke berätta! Hoppas att du känner dig bättre idag!

Märtha, "tick" Astrid Lindgren avklarad, har läst två böcker om henne för barnen. En av Helena Bross och en av Kerstin Ljunggren. "Halv tick" för Gandhi, Linnéa gjorde sitt "personal project" om honom i 7:an, så då fördjupade vi oss rejält i hans liv och köpte även filmen. Håller helt med dig om att han är ett måste.
Det är verkligen viktigt och kul att hålla den egna historien vid liv!! Så bra att du köpt böcker och ska skriva i!! Får du Kent att göra detsamma? Rikards pappa gjorde ju ett fantastiskt jobb där till julen och nu skriver Britt också. Jättekul!

Karin, "tick" på Anne Frank för tjejerna, båda har läst dagboken och Malin har gjort projekt om henne. I samband med det var vi i Amsterdam och besökte Anne Frank-museumet som ligger där de gömde sig. Tror det är en historia som kommer att leva i många generationer framöver. Det är svårt att inte ta den till sig och det är lättare för unga personer att identifiera sig med henne än med mer generellt berättande om hur det var under kriget. VIKTIG bok för alla att ta del av!

Hanneles bok-paradis, Enid Blytons bok är en barnbok och väldigt lättläst. Den är skriven av Gillian Baverstock. KANSKE kan du få den beställd till något svenskt bibliotek... Sedan tycker jag att det borde finnas någon vuxenbiografi skriven om henne, men det vet jag inte. Om du är intresserad är det här en fin hemsida om henne: http://www.enidblytonsociety.co.uk/a-biography-of-enid-blyton.php . Nu sökte jag och hittade en biografi om henne av Barbara Stoney. Jag blir lockad att läsa den själv faktiskt :) !

Britt, Linnéa själv tycker det är så allvarligt att hon behövde kryckor. Läkaren har inte ordinerat det. Tyvärr gick det inte att skypa igår eftersom vi kom hem sent från Århus. Tack för mail, jag svarar lite mer utförligt där. Ha det riktigt bra!

Nu tar jag en paus i bloggandet. Huset skriker efter mig :) !

Från ett soligt England och en undertecknad full av energi,
Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

T o m jag känner igen Århus på bilden i headern. Det var väl där vi ramlade in på kvällen?

Fint reportage från Johans utvecklingssamtal! Så annorlunda och trevlig modell som variation till det traditionella samtalet. Roligt när lärarna/ledarna i skolan vågar tänka lite utanför de gängse ramarna.

Boktokig Eva Boström sa...

Vad var det för kortspel. Hur gick det till?

Boktokig Eva Boström sa...

vad kul med bokförsäljningen!