lördag 12 mars 2011

Mia Törnblom i London

I tisdags var jag på mitt första SWEA-möte (Swedish Women's Educational Association (jag var helt säker på att A stod för något med Abroad). Det som gjorde att jag kom iväg var att Mia Törnblom skulle komma dit och prata. Flera svenskor ville åka dit. Själv var jag först lite skeptisk eftersom jag tycker att hon nästan har blivit lite väl överexploaterad i media hemma, samt att jag börjar bli lite trött på alla som ska vara personliga coacher, det är verkligen en modeutbildning just nu. Även jag tycker att det skulle vara ett kul jobb :) .

Jag tvivlade dock inte alls på att Mia är duktig, hon har ju gjort en fantastisk personlig resa och varit enormt framgångsrik med sina böcker, det var mest att jag var rädd att det skulle kännas lite tjatigt att höra om hur viktigt det är att må bra i hela kroppen samt att skilja på självförtroende och självkänsla.

Nåväl, eftersom ämnet intresserar mig mycket bestämde jag mig i alla fall för att åka dit och det är jag glad för.

Mia Törnblom
Bild från: http://www.lugnafavoriter.com/

Ylva och några andra från svenska coffee morning-gänget var också med. Vi tog tåget från grannbyn och jag har nu lärt mig att om vi åker fler än två vuxna blir det ungefär halva priset och ungefär samma pris som tunnelbanan, så det var VÄLDIGT bra informtation för kommande besök, då behöver vi inte köra två gånger till tunnelbanan som vi gjort hittills, utan kan åka direkt från vår by. Perfekt! Dessutom går det tåget snabbare.

Vi var ca 60 svenskor som samlades i Svenska kyrkan och Mia var en FANTASTISK föredragshållare, vi skrattade mycket, hon förklarade saker bra och vi åhörare blev engagerade under föredraget. Proffsigt och kul! Det går inte att återge vad hon sa och det mesta står säkert att läsa i hennes böcker, men jag kan skicka med er två saker som är roliga att veta:

1. Vi tänkter 65 000 tankar varje dag. 95% av dessa har vi tänkt förut...

2. Det behövs 8 positiva komplimanger för att uppväga 1 negativ. Alltså om vi är på ett speciellt humör och får 8 positiva klarar vi sedan 1 negativ utan att känna oss på sämre humör än vi var från början. Med bättre självkänsla kan vi lära oss att inte vara så sårbara. Bra, eftersom det oftast inte står 8 personer och hyllar oss innan vi åker på någon gnällig typ.

Jag tänker köpa hennes ungdomsbok "Jag äger" till Linnéa, den tycker jag verkligen verkar super för tonåringar! Från det jag har tittat i den rekommenderar jag den varmt.

Efter föredraget fick vi goda hembakta semlor (de jag nämnde i förra inlägget) och kaffe/te. Det blev tid till lite snack med både gamla och nya bekanta. Trevligt!

Jag är fortfarande intresserad av SWEA, men vet inte om jag får till deras mötestider med att bo här ute, men det är en intressant organisation.

Ylva, tack själv! Det var en supermysig dag igår och nu vet jag ännu en trevlig pub att ta med sig trevliga gäster till! Dina semlor var jättegoda! Jag borde ha bakat några själv också...Vi hade våfflor förra helgen för Rikard hade köpt Ekströms på svenska kyrkan. Gott gott!

Boktokig, jag lovar att återkomma med förklaring av kortmattespelet, det var bra fakiskt, men kanske lite för svårt för 2:or som du har. Tror dock att du kan anpassa det lite. Min mamma har använt kortlekar mycket i sin undervisning.
Min favorit-Fredriksson är absolut "Anna, Hanna och Johanna". Det var den första jag läste av henne och jag sträckläste den då vår första dotter var ca 1-2 år. Blev helt tagen av att se historien över dessa tre generationer. Underbar!

Kim, jag vet att du varit fullt upptagen i veckan!! Jag förväntar mig inte att du ska hinna läsa allt :) . Jag hoppas också verkligen att jag kan komma till någon signering du har någonstans i framtiden eller kanske någon föreläsning.

Ikväll åker vi till Svenska kyrkan för att se Melodifestivalen! De har kontaker åt alla håll där :) . Ska bli kul. Rikard köpte skivan när han var i Sverige i veckan, så nu lyssnar vi på låtarna idag, så kanske vi känner igen något när vi tittar ikväll.

Solen fortsätter att stråla här. Ljuvligt!! Hoppas att ni också har en fin och rolig helg, var ni än är!

KRAMAR Ingrid

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Jag har tänkt läsa Mias bok. Försökte lyssna till den, men det gick bara inte!

Jag brukar också använda kortlekar till matten och det är alltid bra att utöka repertoaren. Så när du har tid att skriva ner det så tar jag tacksamt emot det! :)

Karin sa...

Jag har gett Jag äger till Kata och jag tror att hon gillade den. Hon verkade väldigt inne i boken ett tag efter att hon fått den. Men jag har inte läst den ihop med henne eller följt upp den, för den delen. Gissar att varken du eller jag behöver Självkänsla nu, eller? :-) Men lite bra verktyg hur man ska priortera så att det blir rätt för en själv utan att man trampar andra på tårna kanske inte är så tokigt ändå...