tisdag 15 mars 2011

Melodifestivalfinal i Svenska Kyrkan

Det svenskaste av det svenska: Melodifestivalen. Den har vi inte kunnat följa här i England, men så fick vi veta att Svenska kyrkan hade kontakter åt alla möjliga håll och då bl a Sveriges Television, alltså var alla välkomna dit i lördags kväll klockan 19 (vi är ju en timme efter er) för att följa finalen. Vi var inte sena att nappa på det.


Först dock en uppdatering om Linnéas knä. Vi har förstått att det kan ta ett tag för hennes knä att bli bra, så resan till Haag helgen som gick, då hon skulle varit med på simtävlingar blev inställd för hennes del. TRIST! Positivt är dock att vi har fått kontakt med en väldigt duktig och positiv sjukgymnast som har gett bra tips och en del övningar som L ska göra hemma. Hittills har L haft så ont att hon bara kan göra väldigt enkla övningar, men jag tycker mig se på henne att de sista dagarna är inte smärtan lika intensiv som tidigare, men frågar jag henne säger hon att det fortfarande gör ont hela tiden. Vi inser att det kommer ta ett tag att bli av med problemet, så nu försöker jag fokusera på andra roliga saker med Linnéa och så har jag sagt att vi ställer in oss på att det tar till sommaren innan hon känner sig ordentligt bättre. Det blir lite lättare att klara det mentalt på det sättet. Hennes kompisar är hjälpsamma och älskar att leka med kryckorna. Malin har hjälpt L med skolväska upp till HS varje morgon. Idag skulle Johan göra det, undras om han klarade det, väskan släpade nästan i marken då han tog den på axeln.

I lördags förmiddag var vi alltså hos sjukgymnasten och det gick bra, övernattande Amanda åkte hem i samband med det och sedan gick dagen i ett swung, läxor, städning, handling, mat. Malin var av med ett skolpapper IGEN (hon är vanligtvis en väldigt ordningsam person, men jag tycker saker försvunnit väldigt ofta på senaste tiden, så jag tänker snart börja tro på tomtar och spöken), alltså åkte vi förbi skolan för att kolla hennes skåp, men vi kom bara in i huvudbyggnaden, korridoren till MS var låst.

Sedan bar det av till London, vi tuffade fram med tunnelbanan och väl i Svenska kyrkan hade vi stämt träff med Linnéas kompis Nyasha. Då vi kom var det redan mycket folk där, men första halvtimmen under själva programmet kom ännu mer folk och mitt i programmet var lokalen HELT fullsatt. Präster och kyrkans personal hade klätt upp sig i smokingar och finklänningar. I cafédelen sålde de öl, vin, Esterella chips och svenskt godis. Självklart köpte vi det. Det var en trevlig blandning av unga och gamla, jag tror det är en hel del aupairer som samlas där och de var så uppklädda att det var uppenbart att de efter mello skulle ut och roa sig i Londonnatten.

Vi tyckte faktiskt att alla låtar var helt ok. Rikard hade köpt skivan då han var i Sverige några dagar tidigare, så under lördagen hade den snurrat hemma så att vi skulle känna igen låtarna lite grand, men på skivan var ju ALLA sångerna med och vi visste inte vilka av dem som var i final, men ni hade gjort ett finfint urval hemma, tyckte vi. Barnen hejade direkt på Erik Saade, så när han vann var de nöjda. Rikard hejade på Oh my God. Själv satt jag mest och tänkte på hur häftigt och fantastiskt det var att jag satt där med 150 personer i svenska kyrkan i London och tittade på melodifestivalen!! Tänk om jag hade vetat det för ett drygt år sedan...

Lite bilder:
Halvfullt en stund innan det börjar.
Johan, Linnéa, Nyasha och Malin. Nyasha är ju mörk redan från början, så hon syns knappt:


Suddig bild på fullsatt lokal, tror fotografen dansade till vinnarlåten... :)
Vi är välkomna tillbaka att se de internationella tävlingarna om vi vill, då har vi besökare, de som kommer kan själva fundera på om de tycker det skulle vara kul ;) .

Sedan åkte vi hem i natten, Johan somnade direkt på tunnelbanan. Hemma satte sig Nyasha och Linnéa framför en av de nya DVD-filmerna "Dear John" (bra, sa de efteråt). Klockan 1.30 sa jag att de verkligen borde sova. När jag la mig kl 2 sa jag GODNATT för tredje gången, men jag tror inte de lyssnade. Nyasha är fantastiskt rolig och säger själv att hon pratar hela tiden, vilket stämmer. När sämsta läraren hade utvecklingssamtal med Nyashas mamma (Annick, den franska mamman som pratar perfekt svenska eftersom hon är gift med en svensk man och har bott i Malmö), sa han (läraren) att Nyasha är så duktig och tyst på lektionerna (hon har själv framfört klagomål till läraren som gör en del dumma saker). Nyasha själv sa till sin mamma "tror du själv på det, att jag skulle vara tyst på lektionerna?". Ha ha, hon har i alla fall självinsikt. (God nyhet är att läraren slutar på skolan till sommaren.)

Jag somnade till tjejernas avlägsna kacklande och söndag förmiddag sa de att de somnade vid 3, jag tror dem.

Hilde, so fun to hear what you think about the movie! Most of the times Linnéa likes doing family things even if it is too childish for her, IF she doesn't have more interesting stuff going on... nowadays that happens more and more often :) . Congratulations to your future plans <3 !

Karin, ja visst är det spännande med tillfälligheter och sammanträffanden! Vi har inte följt På spåret genom åren, men när vi ser det tycker vi alltid att det är riktigt bra. Luuk och Lindström har axlat rollen som nya programledare väldigt bra! Skickligt!

Tror vi att Popular har vinnarchans i Europa? Knappast :) , men vad gör det, vi hejar på honom ändå!

Ingrid

Inga kommentarer: