söndag 13 mars 2011

Ancient China

Malin har lämnat antika Kina för länge sedan i skolan, men jag läser med glädje alla böcker hon lämnat efter sig. Jag minns att vi läste om antika Grekland, Rom och Egypten när jag gick i skolan, men Kina tror jag faktiskt att vi missade. Däremot läste Rikard och jag en del i samband med vår resa dit, det var innan vi fick barn.

Det finns mycket spännade att läsa om från denna flera tusen år gamla kultur, de var SÅ långt före vår del av världen. Visste ni att de hade elefanter som hjälpte till med en del av de tunga arbetena då de byggde kinesiska muren?

Eller hör på detta:

The First Emperor, som han kallas, döpte sig själv till Shihuangdi. Vi pratar Qin-dynastin och är ca 200 år före Kristus. Han var en diktator av stora mått, men han åstadkom också väldiga förändringar i ett enormt geografiskt utbrett land, många avgörande för hur landet ser ut idag, vilket är ganska imponerande att tänka på, t ex tvingade han hela landet att använda samma språk, måttenheter och gemensamma lagar.

Nåväl, en av Shihuangdis närmaste medarbetare var Li Si. Plötsligt under en resa i landet dog kejsaren. Li Si tyckte inte att kronprinsen Fusu var lämplig, utan ville hellre se en annan son ta över. Li Si tog saken i egna händer, han var van att gå kejsarens ärenden, då denne inte ville ses av folket, så Li Si agerade som om kejsaren var vid liv och fortsatte att ge ut order som han sa att kejsaren sagt. En dag sa han till prins Fusu att Shihuangdi tyckte att han var en dålig son och att han skulle ta livet av sig. Fusu misstänkte inget och gjorde som "far" sagt.

Liket började lukta, så Li Si beställde en hel kärra full med fisk till kejsaren, då trodde alla att det var de som luktade.... Så lyckades Li Si få alla att förstå att kejsaren utsett en annan son till tronföljare och snart kunde denne berätta att kejsaren oväntat och plötsligt hade avlidit.

Sällan har uttrycket "tiderna förändras" känts så relevant för mig. Får mig att fundera på varför inte mina barn ens lyder när jag ber dem städa sina rum.... ;) .

Ovanstående är hämtat ur en bok av Jane Shuter som heter "Ancient China". Väldigt bra!



Karin, ha ha, ja visst var det bra att jag inte hoppade på styrelsejobbet direkt. Jag förstår att du funderar på aspekterna i diagrammet jag visade. Du kan visa det för Julia, så är hon lite mentalt förberedd när hon kommer till down-perioden. PRECIS det du beskriver om hemflytten är det jag hört lite om och själv insett kan bli en jättejobbig period. Plötsligt är man inte lite utvald längre, få är intresserade någon längre stund av vad man gått igenom, man har svårt att bara se saker ur ett svenskt perspektiv och man saknar sina vänner som plötsligt är utspridda över hela världen. Själv kommer jag såklart att sakna mina fria dagar och att finnas tillhands för barnen som nu. Samtidigt är det väl bra att vi är lite medvetna om det i förväg och så får vi ta det när det kommer. Det finns ju också så otroligt många FÖRDELAR med att komma hem! Nära till familj och gamla vänner, att få äga sitt hus och rota sig, att jobba som jag faktiskt tycker är väldigt roligt och en LC-klubb som fungerar (bara en sådan sak). Nu känns detta dock rätt avlägset, så jag slutar tänka på det ett tag.

The not-yet-desperate-housewife, förlåt att jag var lite otydlig :) . Nix, vi ska inte flytta hem än på ett tag, det känns faktiskt fortfarande som om vi precis kommit hit. Har fortfarande ouppackade kartonger... När jag såg det där diagrammet tänkte jag bara att det förmodligen (när vi väl kommer dit) blir jobbigare för oss att flytta hem, än att flytta utomlands, men det vill jag inte tänka på än. Vi måste absolut ses snart. Kanske en dag i slutet på mars, hur har du det då?

Chingeling,
Ingrid

Inga kommentarer: