måndag 7 februari 2011

Påsklilja i februari!

Nu ni har vi sett ett ännu tydligare tecken på att vi går mot VÅREN. Trots att det vissa dagar blåst betänkligt. Även om det var minusgrader någon morgon förra veckan.

IGÅR var det 12 plusgrader här och riktigt varmt. I landet stod plötsligt den här och överraskade oss, som en liten sol i sig själv:

En påsklilja bär bud om våren som skall komma...
HÄRLIGT!

Astrid, jag håller helt med dig. Betyg såsom vi upplevt dem på våra utlandsskolor har enbart varit positivt. Inte bara för att de oftast varit bra. Även de gånger något betyg inte varit så bra, har lärarna skrivit feedback på ett konstruktivt och positivt sätt, så barnen har kunnat ta det till sig utan att det blivit en stor sak.
Nu ska vi följa tv-programmet 9A med stort intresse. Jag tycker det är fantastiskt att se vad rätt miljö och inspiration kan åstadkomma med de inneboende krafter vi faktiskt alla bär med oss!
Kanalen i Windsor med alla svanar var verkligen fantastisk! Så många olika sorters fåglar, men mest svanar. Jag ska hälsa alla från dig och skickar hälsningar härifrån till de dina också! Kram.

Monika Häägg, TACK för dina fina rader Monika! Jag tror också att mitt engagemang och min hjälp har betytt en del i barnens framgångar i skolan, men det var väldigt kul att se denna gång hur bra vår äldsta dotter klarade sig, med tanke på att hon ganska plötsligt i höstas sa att hon inte längre ville ha hjälp med sitt skolarbete utan ville sköta det själv. Det visade tydligt att de fått med sig mycket av det jag försökt uppmuntra, att ta ansvar, att planera, att läsa igenom det de skrivit, att repetera samt att använda lite kreativitet till allt de gör för att hitta sin egen lilla knorr på arbetet som gör det där lilla extra (både på hur jobbet uppfattas, men också för att det ska kännas roligare för en själv). Det är otroligt lyxigt att vara hemmamamma, för det klart att jag har SÅ mycket större möjligheter att hjälpa dem nu, mot vad jag skulle ha haft om vi bott kvar hemma. Å andra sidan är det en annan situation här, eftersom skolan nästan bygger på att det finns en stöttande förälder hemma, som kan hjälpa, inte bara sina barn utan även skolan generellt med det ena och det andra. Som förälder kan man ju dock bara erbjuda sin hjälp, sedan är det i slutänden ändå upp tillbarnen om de tar emot den, för de måste själva göra jobbet. Både min mamma och min svärmor är lärare, så jag tror jag har det lite i ådrora. När jag var barn sa jag ofta "när jag blir lärare" (inte om). Istället blev jag gymnasieingenjör och civilekonom, för att sedan arbeta som marknadsförare. Det var inte i närheten, ha ha!

Kim M. Kimselius, så som betygen ges ut här med en liten siffra och mycket kompletterande text, har det verkligen bara varit positivt med betyg för våra barn, även för den yngsta som haft det från klass 0, då han var 5 år. Lärarna lyfter alltid fram saker barnen gjort bra och det är väldigt kul för barnen att i betyget bli påminda om något de arbetat hårt med för ett litet tag sedan och få känna sig stolta över det en gång till.
Lördag kvällen blev trevlig, men det var den mest "amerikanska" familj vi haft hos oss enligt de "fördomar" man kan ha om amerikaner (och vi har träffat en hel del under våra 3,5 år utomlands nu), så ibland häpnade vi över en del saker de sa. Jag vet faktiskt inte ens om jag kommer att kunna skriva om allt här på bloggen. Inte för att de läser här, men av princip gör jag det inte.
Åh, vad jag skrattade när jag läste om er båttur i Windsor. Jag kan både imponeras och förfasas över människor med sådant där obotligt självförtroende som tror sig kunna allt. TUR att ni var med! Vi var inte alls i slottsparken denna gång, vi hade varken tid eller väder för det. Någon äldre dam här berättade att hennes dotter tog sina bröllopsfotografier just i Windsors slottspark, för att där är så vackert. Vi får åka dit igen när våren kommit på allvar.

Catharina, har inte hunnit skicka dig något mail än! Sorry, det kommer. Det finns en hel del saker som är bättre med svenska skolan, jämfört med våra internationella, men avseende betygen tror jag vi skulle kunna lära oss en del hemma... Malin och Linnéas betygsskalor är 1-7, där 7 är högst. Johans är 1-4, så den är faktiskt ungefär lika "klumpig" som er, men han får väldigt utförliga skriftliga kommentarer som komplement, får inte Hugo det också? Johans betygspapper består av 7! A4-sidor!! Som ett exempel har hans lärare i Language & Culture skrivit så här om honom:
Johan is an enthusiastic participant in all aspects of L & C. J is engaged in class discussions and asks relevant questions. He has may valuable ideas to offer and is able to make connections between the topics covered and his life experiences.
Detta ger betyg 3 som betyder "Meeting the Standard". Alltså det du menar är ert mellanbetyg. Detta är inte ett stort ämne på skolan, så texterna för t ex matte och engelska är mycket längre, men de orkar jag inte skriva :) . Jag tycker det vi får är jättebra.
Vilken bra helg ni har haft!! Så duktig du var om redde ut allt i kyrkan. Bra att de har dig och kul att kunna hjälpa till! Trassel verkar vara en film många ser hemma nu och alla gillar den. Jag måste kolla upp vad det är för en film. Hoppas ni klarar er undan sjukdomarna som härjar!

Britt, visst är det kul när arbetet som lagts ned på skolan ger resultat! Jag tycker ändå inte att det varit så farligt här, Malin har haft några krävande projekt, men annars har det inte varit SÅ mycket läxor. Skoldagarna är längre här, så det är snarare det som begränsar lite. Kanske har vi blivit avtrubbade, kanske skulle ni tycka att det fortfarande är mycket...? Du kan se lite mer om Johans betyg om du läser vad jag skrev till Catharina ovan. Sedan får du se de kompletta betygen när vi ses :) .
Vi tycker också skolan är fantastisk! De gäster vi hade här i lördags hade dock mycket i övrigt att önska. Det får mig verkligen att tänka på hur accepterande vi är när det gäller skolan hemma. De som var här i helgen var extrema, men vi har upplevt det SÅ många gånger de här åren, hur pålästa föräldrarna är om exakt vad barnen lär sig i skolan och vilka krav de ställer. Så är det inte alls hemma, vi litar på att skolan lär våra barn det de ska kunna.
Det låter som om vi ska ta oss till British museum när ni kommer nästa gång! Vilken bra bok du verkade läsa! Jag visste inte att "1001..." fanns på svenska! Vad kul! Stackars de på Malmö Bokhandel, de har haft några tuffa år! Vi måste stötta de privata riktiga bokhandlarna (jag tror egentligen det heter boklådor i plural, men det låter så konstigt...)! Du såg väl att Karin tackade dig för upplysningen, de undrade vad som skulle hända med bokhandeln!
Cup cakesen var helt ok i smaken faktiskt, men vi tycker alltid att en vanlig hederlig kladdkaka eller vanliga nybakta kanelbullar är det godaste. Kartongfrågan svarar jag inte på, ha ha. Malins fiskar kräver ett eget inlägg.... Vi hörs! Kanske har vi en överraskning på gång, men jag lovar inget ;)... Kram.

Karin, ja du väcker en klassisk och ständigt lika intressant fråga till liv angående könsrelaterat eller ej. Jag vill så gärna svara att det inte är könsrelaterat med bygg- och teknikintresse, men vår verklighet talar för något annat. Detsamma gäller mina erfarenhet från min tekniska gymnasieutbildning. Tjejerna är väl med när det gäller matematik och även teoretisk kemi och fysik, men sedan när det kommer till det praktiska tekniska intresset och förståelsen, var killarna överlägsna. OM det berodde på att de hade en lång historia som berodde på miljö.... det vet jag inte! Pussel är ju ofta tjejer lika bra på och intresserade av som killar... Det blir spännade att se om Johans tekniska och praktiska sida håller i sig när han blir äldre... just nu tror vi det, ha ha.
Jag kan också få starka minnen av dofter, men ibland är det så svårt att placera dem. Det är så bekant men jag vet inte varför...
Vad GLAD jag blir över att böckerna gjorde succé. Jag förstår att du ser fram emot att få tillbaka dem! Vilka intressanta historier ni fick höra redan i helgen!
Jag läste att ni skulle till museumet med LC! Låter väldigt spännande! Jag har inte varit där och tror jag ska försöka ta mig dit när vi är hemma i sommar. Ser fram emot en rapport!
Eftersom jag vet att du läser HELA inlägget, vet jag att du fått svar om cup cake-smaken ovan. DU behöver aldrig ha dåligt samvete för att du kommenterar för lite. KRAM!

Ylva, godmorgon! Stackare, har ni blivit sjuka! Tänk att få post på lördagar! Och dessutom med betyg. Här kommer man aldrig undan skolan :) . Var Vendela nöjd? Jag har bakat en kladdkaka och skickat med till svenskan idag, hoppas den kan muntra upp och bota V lite :) . Hur mår du? Krya på er! Vi hörs! Kram.

Det blev ett kort inlägg med många hälsningar till er, men det kanske är helt ok?!

Kram Ingrid

5 kommentarer:

Anonym sa...

Godeftermiddag! TACK! Nu ar det dock bara Paulina som drabbats av en latt forkylning. Hon var pa gransen att ga till skolan idag men kanske behovde hon bara ta det lugnt. Oj, just det ar svenska idag, maste texta Vendela. Hon var nojd med sina betyg. Hon fick aven ett fint brev fran skolan dar hon nominerats till "National Honor Society". Hur ser veckan ut? Vet du att jag horde for ca 10 ar sedan hade de postutdelning 2 ganger om dagen har i England, stackars postis. Kramar till er Ylva & Co.

Monika Häägg sa...

Nu blev jag lite avundsjuk! Påskliljor och +12 grader! Jag som tycker att det blivit så vårligt här, nu när nästan all snön har försvunnit. Men det är långt till Påskliljorna!

Kim M Kimselius sa...

Härligt med påskliljor. Jag som blev glad över att en bit gräsmatta skymtade fram bland all snö. Jag tror att just på den plätt där jag bor, 2 tunnland, är det ett litet miniantarktis, för när jag för första gången på länge tog mig några kilometer hemifrån, på den nu äntligen isfria bilvägen, då låg stora fläckar av ängarna snöfria. Men hemma låg ett tjockt, tjockt snötäcke, som dock har blivit betydligt tunnare sedan de senaste dagarnas "värmebölja" på +6 grader. Idag har vi dimmigt och inväntar stormen, laddat upp med ved och vatten. Klass 2-varning utfärdad.
Skrattade igenkännande när du lite kryptiskt skrev om dina amerikanska vänner. Jag har också sådana: "Vadå miljöförstöring? Sådana problem har vi inte!" var ett av svaren vi fick av dem vid vårt senaste besök... Kram Kim

Hanneles bok-paradis sa...

Underbart med tidig vår.

Britt sa...

Hej Ingrid!
Våren har kommit mycket längre hos er.Ikväll är det stormvarning.
Lennart har varit ute och vårstädat i trädgården men snödropparna har inte slagit ut än.Vintergäcken har kommit men det känns inte som vår ännu.
Eventuellt skulle Malmö Bokhandel öppna i sina gamla lokaler som har stått tomma i flera år men endast med de lokalerna , som var pappershandel. Men ägaren var så lycklig . Jag hoppas verkligen att det blir så.Han är mycket trevlig och det är hans föräldrar som hade Malmö Bokhandel tidigare.
Ja Ingrid jag köper alla mina böcker i en bokhandel och inte på nätet. Älskar att gå inne i en bokhandel.
Kramar från Britt