måndag 28 februari 2011

Oxford för oss andra

Då majoriteten av sällskapet gick på fotbollsmatch, åkte Anna, Nora och jag på rekogniseringstur till Oxford. Martin är mitt inne i en Harry Potter-fas och ville verkligen åka till Oxford och gå i Harrys fotspår. Detta skulle ske några dagar senare, men då vi inte riktigt via hemsidor och tidigare besök lyckats komma på vad som var bäst att se och huruvida byggnaderna var öppna eller ej, så gjorde vi en förstudie.

Park and ride-parkeringen var knökfull p g a att delar av den var avstängd, jag hjälptes in i en parkering som inte var en parkering och som ingen normal person skulle kommit på tanken att använda till det heller men jag gjorde som jag blev tillsagd och det gick bra...

Det blev en skön dag då vi strosade runt i stan. På turistbyrån köpte Anna en Harry Potter-guidebok och jag hittade en intressant bok om Narnia ("Narnia Beyond The Wardrobe The Official Guide to Narnia" £1.99), eftersom jag är på gång att börja läsa Narnia-böckerna för något/några barn. Vi hittade en bokhandel som sålde alla sina böcker för £2 styck. Hur undviker man att go crazy i en sådan?? Jag hittade en biografi om Lemony Snicket som skrivit Beaudelaire-böckerna "The Unauthorized Autobiography" med undertiteln "The unfortunate life of Lemony Snicket". Snicket är en pseudonym och författaren är okänd, så det är uppdiktat alltihop, men den verkar kul. Köpte också en bok om restauranger i London.... kan jag får för många London/Englands-böcker?


Skyltfönster med bröllopstårtor



Lika god som avancerad i utseende?

Vi åt på en riktigt äkta engelsk pub. Jag tyckte den hade sett sina bästa dagar, men maten var god och Anna tyckte det var skönt att det inte var så mycket folk, så det får anses som godkänt.


Anna och Nora lunchar.

Min goda fish & chips.
Notera TIDNINGSPAPPRET under, som vi letat efter att få äta på ÄKTA vis.
Nora var mest angelägen om att hitta en leksaksaffär och blev frustrerad då hon genomskådade våra lögner om att vi letade efter en sådan hela tiden. Hon nöjde sig med att besöka Alice i Underlandet-butiken som jag sa var en leksaksaffär, vilket inte är riktigt sant och Nora var heller inte så imponerad av det Oxfordska utbudet av leksaker.... men hon hittade saker att titta på och väl medveten om att de senare skulle till Hamley's så lät hon sig nöja med detta.

Malins armband som hon köpte i Oxford och som Johan lyckades ta sönder samma dag som jag var tillbaka i Oxford med Gunilla och Karin i januari, men då var butiken stängd, lyckades jag denna dag få fatt på igen, då butiken var öppen och jag köpte ett nytt till en senare väldigt glad mellandotter. Universitetet och Christ church där en del Harry Potter-scener i filmerna är inspelade uppgavs vara öppna kommande vecka och därmed lät vi oss nöja, så vi begav oss hemåt igen.

Fotbollsrapport har ni redan fått, så när hela gänget var samlade hemma igen, åt vi fisksoppa och till ALLAS stora glädje (även Johan föll för grupptrycket) Gü Cheesecake och glasformshögen vi har i garaget bara växer och VÄXER! Jag väntar på någon smart idé om vad jag ska göra med alla.... förutom att ta dem till återvinningen då.

Sedan fick barnen titta på en av de nyinköpta filmerna, Mouse Hunt, medan vi vuxna åkte till Royal Standard Pub. Det stod att filmen var en komedi för hela familjen, men ärligt, hur lätt är det att hitta en film som passar killar och tjejer i åldern 5-14 år? INTE helt lätt! Mycket riktigt hade Nora tyckt att den var läskig och hittat på något annat med Linnéa mesta tiden. Tack Linnéa! På puben var det trevligt som alltid. Naturligtvis var det fullsatt, men vi hade turen att fånga ett bord precis när någon gick. Det är ALLTID en skön blandning på pubarna här med unga och gamla, de som bara dricker och de som även äter, uppklädda och lättklädda, förlåt vardagsklädda. Jag dricker mig igenom vinsortimentet medan Rikard och våra gäster tar sig igenom ölmenyn.

Britt, ja usch ni var väldigt mycket senare än oss till er teater, otroligt och tur att ni hann! Malin tyckte det var jättekul att höra att ni varit på Duvungarna! Hon fick något speciellt i blicken när jag sa att t o m Lina var där.
Det var så kul förra året att se melodifestivalen i nya Malmö Arena. I år hade vi kompisar från Dalby som var där på genrepet och Kerstin och kusintjejerna var där och såg det på riktigt i lördags. Har inte pratat med dem efteråt, men är säker på att det var riktigt häftigt!
Sådana där matrester har man ju inget emot, det är inte alltid jag tycker det är lika kul att vara familjens hund :) .

Monika, jag är inte själv intresserad av fotboll över huvudtaget, men skulle gärna gå på en sådan match för stämningens skull. DOCK betalar jag inte det hutlösa priset! Vi får göra om det i framtiden och köpa billigare biljetter i god tid. Så märkligt att du hade sett den där dokumentären! Jag hade inte ens hört talas om laget Everton före den här matchen :) .

Catharina, hej, så kul att höra att ni hade en bra semestervecka! Det är värt tvätten efteråt flera gånger om :) .

Ingrid

1 kommentar:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Det är helt otroligt med alla härliga skyltfönster. Sådana har vi inte i Malmö.
Du har också näsa för att hitta dem.
Trevlig dag ni hade i Oxford.
När jag kommer nästa gång kan vi kanske gå i bokhandel som du brukar handla i inne i centrum.
Apropå Duvungarna så var den äldsta flickan, som är med nu , hon var med redan för sju år sedan.Annars var det många små barn, som var 6-7 år.Men för min del är det roligt att se dem i många år och se hur de utvecklas.Otroligt charmiga och glada barn. Kramar från Britt