torsdag 10 februari 2011

Malins fiskar

Ja, det var det här med Malins fiskar... de tre "molliesarna" hon köpte med Laura för ett par veckor sedan, en svart, en guld och en vit. Tyvärr, blev de inte så långlivade :(( , de dog en efter en trots räddningsförsök. Stackars fiskar och stackars Malin!

Vi hade problem i Danmark också ett par gånger, tror inte vi är bra på husdjur. Där var det något med värdena på vattnet och det är det förmodligen nu också. Vi har gjort nya vattenanalyser och varje gång kommer djuraffärerna med nya råd. Det senaste är att man inte får tvätta pumpen i kranvatten utan den ska tvättas i akvarie-vatten. Det lär vara besvärligt att starta upp ett nytt akvarium (jo tack det har vi märkt), för att det då finns för lite bakterier och vattenbalansen inte har ställt in sig.

Nu har vi levt utan fiskar en dryg vecka och under tiden har vattnet fått jobba på under noggrann övervakning och regelbundna provtagningar. Kanske vågar vi oss på inköp av nya fiskar till helgen igen. Vi vill ju så gärna ge några fiskar ett nytt och kärleksfullt hem...

Britt, som tur är säger inte Johan att han saknar kompisar, det är jag som tycker att han är i en ålder då man ska ha tid och lite lättare möjligheter att träffa kompisar, därför håller jag ständigt utkik :) . Skolan har verkligen några rum som är som slottsrum! Titta på 9A, så kan vi diskutera när vi träffas. Ni kan se dem på SVT Play, där ligger de första båda avsnitten. Malin var bättre i kväll, men jag vet inte om hon kan gå imorgon. Hoppas att ni också kryar på er!

Karin, skolan är verkligen en källa till många upplevelser. Ibland så många att man inte kan överblicka dem alla.... :) . Jag vet i alla fall hur EN sorts Tiramisu ska göras och enligt Cristina ska en äkta variant INTE innehålla några alkoholhaltiga drycker, som de flesta "svenska" Tiramisu-recept föreskriver. Hur gör du? Skönt att höra att dagen blev bättre än gårdagen :) . Här har vi haft de vanliga diskussionerna, ha ha.

Monika Häägg, jag förstår att du blir hungrig. Antar att du jobbar hemifrån för det mesta och då blir det oftast inte så spännade luncher, inte för mig i alla fall :) . Desto roligare när man någon gång kommer iväg då.

Kim, maten var faktiskt helt fantastisk, speciellt de japanska mammornas alla knyten, soppor och sushi-varianter. Tyvärr var det inte din Pompeji-bok, jag var på biblioteket här och där finns inte den. Dessutom ska vi ju börja med "Theos Pompeji" som min syster ska köpa av dig snart :) . "Tillbaka till Pompeji" äger vi redan och den står i Linnéas bokhylla. Hon är den enda i familjen som läst den och tyckte väldigt mycket om den. Det jag lånade var en barnfaktabok som heter "Pompeii One Roman City, One House...over 2000 years of change" av Richard Platt och ser ut så här:

Imorgon är de fullt schema hela dagen, så nu är det full fart mot sängen!!

Ingrid

4 kommentarer:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Vi hade akvarium när barnen var små och visst dog det fiskar men det föddes också en del.Det var en del arbete med det framför allt blev glaset grönt av alger men vi hade inte era problem. Kommer Rikard ihåg?
Stackars Malin som var så glad för sina fiskar.
Jag läste Karins inlägg till mig ang. SDS och tackar så mycket. Vi har också en plats där man kan hämta sin tidning men det fanns inga . Kanske kunde de inte lägga ut några på grund av blåsten eller kunde de inte trycka tillräckligt på grund av elavbrottet. Idag är det glömt men när det inte kommer någon tidning blir hela fm. förstörd.Ikväll är det dammiddag.Kramar från Britt

Kim M Kimselius sa...

Oj, den boken såg spännande ut!
Du vet säkert det här, men fiskarna ska ligga i sin påse ett bra tag i akvariet, innan man tömmer ut dem i det nya vattnet, mest för att de ska anpassa sig till den nya temperaturen... Eller något sådant där.
Åh, vad kul, din syster tänker komma och hälsa på mig på Underbara Ungarmässan. Hon får lova att hon berättar att hon är din syster och att det var hon som bjöd mig på pannkakor förra året. Är inte säker på att jag minns hur hon såg ut. Kram Kim

Familjeniguildford sa...

Va??? Har du inte läst mitt inlägg om våra fiskar - Charlie och Lola. Så här i efterhand så skulle man nog ha låtit akvariet ha gått med pump och växter i åtminstone tre veckor. Vi hade död på det ena fisken efter den andra. Det var sorg flera dagar i rad. Aldrig har det varit så svårt att starta upp ett akvarium.

Anonym sa...

Det har med fiskar ar inte sa latt som man tror. Nar vi bodde i Sverige hade vi 2 taliga guldfiskar. Barnen hade en varsin. Vi hade nog haft dem i 1 1/2 ar som sagt utan pump utan de levde i en stor vas fran IKEA. Att katten skulle folja med nar vi flyttade till england var ju slavklart men fiskarna nja. Jag kollade i alla fall upp om man kunde infora guldfiskar men mycket riktigt var det en otrolig process. Sa vi gav bort dessa guldfiskar till Paulinas kompis. Jag hade aldrig anat att det skulle bli sa mycket tarar for ett par guldfiskar men det blev det! Efter ett tag gav Paulinas kompis Ebba bort dessa guldfiskar(de hade kopt en katt) till en gemensam klasskompis kort darefter dog fiskarna. Det blev annu mer tarar! Paulina har an idag inte kunnat forlata Elsa. I england kopte vi 2 guldfiskar, men de varade enbart 1 vecka. Kan det vara vattnet?