fredag 4 februari 2011

British Museum & STOMP


British Museum

Förrförra helgen hade barnen studiedag på fredagen. Tjejerna gick ut hårt med att de ville ägna dagen åt att göra alla helgens läxor, för att sedan vara fria lördag och söndag. Vilken förälder säger emot det.... även om jag själv hade tänkt mig att vi skulle åka till ETON och titta på den anrika skolan och de uppklädda skoluniformseleverna samt fika och ha allmänt mysigt. MEN, idén blev ratad, VARFÖR skulle vi titta på en SKOLA?

Lördag lyckades jag bättre. Efter L's tennis tog vi bilen in till London, ingen hade lust att sitta på tåget eftersom klockan redan var rätt mycket, det tar ändå sin lilla tid att åka fram- och tillbaka. Helst vill jag att vi har hela dagen på oss när vi åker in, nu kom jag dock på att om förmiddagen var borta kanske vi istället kunde stanna in på kvällen...

Vi hittade en hyfsad parkering, d v s den kostade inte 80 kr i timmen som det parkeringshus vid Oxford street som vi tog oss in i innan jul, men det var heller inte gratis. Rikard skickades som löpare på hemligt uppdrag, medan jag och barnen gick till British Museum, dit vi faktiskt inte hann gå under hösten. L har varit där med klassen i Århus, då de var här på skolresa. Jag var där som barn. De andra var noviser.

På vägen passerade vi denna byst av J F Kennedy. Den finansierades genom pengagåvor från engelska folket efter mordet och invigdes av Robert Kennedy.


Malin och Johan gillade verkligen de här sittplatserna längs vägen där de kunde ta en paus, men egentligen är de nog inte avsedda att sitta på :) .


Museumet är STORT, väldigt stort, faktiskt världens störtsta enligt guideboken (betyder det i antal föremål eller kvadratmetrar?). Dessutom är det gammalt, väldigt gammalt, till och med världens äldsta museum för allmänheten, grundat år 1753. Så här kan man hålla på när man berättar om detta museum: innehåller Londons största "överbyggda" torg (alltså ett inomhustorg, kan man säga), äger över 6 miljoner! utställningsföremål (alla är inte framme till visning), har 5 miljoner besökare per år....

Framme :) !
Stor tillfällig utställning om Antika Egypten, som vi tänkte besöka,
men vi fick fullt upp med permaneneta utställningar, som bl a också var en hel del Egypten.

Rikard anslöt till oss och berättade att han köpt biljetter till kvällen...

Vi började med att titta på ett av de mest kända utställningsföremålen, Rosetta-stenen, med inskrifter på tre olika språk, två antika egyptiska samt grekiska. Det är tack vare denna sten man lyckades förstå och fick möjlighet att läsa de egyptiska hieroglyferna. Fantastiskt!

Rosetta-stenen.
Jag tror ni kan se på vårt foto att det är inskrifter på tre olika språk.
Som nämnts i tidigare inlägg, arbetar Malin i ämnet Humanity (ung samhällskunskap) med antika kulturer och efter Kina är de nu inne på Egypten, Rom och Grekland. Även Johan har pratat om Egypten i ämnet Language & Culture. Han har även ett ämne som heter Social Studies och jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan dessa...

Johan tyckte faktiskt att en del mumier och skelett var lite läskiga och tjejerna påstod att jag inte gjorde det bättre genom att säga saker som "kolla Johan, här är ännu fler döskallar", men som tur är har han sina snälla och stöttande systrar ;) :


Johan framför en av många mumier. Fantastiskt att se hur olika de var gjorda, hur välbevarade de är, samt alla lådor och kistor och annat de legat i samt allt de hade med sig. 
 Linnéa som gjort projekt om påskön tyckte det här var fantastiskt att se:



I höstas lärde vi oss om Oracle bones med Malin som läste om Ancient China. Det var sköldpaddssköldar som de skrev en fråga på och sedan knäckte de sönder skölden och tolkade in ett svar på frågan utifrån hur det gått sönder.

Vi letade länge och frågade någon som jobbade på museumet, men han sa att de inte hade några Oracle bones. Skam den som ger sig dock, plötsligt i en monter hittade jag det:


I museibutiken hittade vi några fina böcker om Egypten som vi köpte och vid informationen fick vi veta att det finns ett medlemsskap för barn och om man går med där kan man sova över en natt på museumet. "En natt på museumet", det trodde jag bara var en film! Låter väldigt spännande och alla barnen blev intresserade, speciellt som jag tror man skulle vara 7-14 år och det prickar vi precis in med våra barn 8-14. Johan vill dock INTE sova hos mumierna!!!! Vi får väl se.

Fyllda av ny historisk kunskap och roliga upplevelser lämnade vi British Museum. Magarna knorrade och restaurangjakten började. Barnen såg snabbt en Pizza Express, men jag bad om respit och tillåtelse att kolla ett kvarter till och YES, där hittade jag Wagamama. Det är ännu en restaurangkedja, en asiatisk som har 70 restauranger i UK där den startades, men nu finns de i många länder och har bl a en restaurang i Stockholm och en i Köpenhamn. "Här har jag varit i Köpenhamn på vår ISAa skolresa", sa Malin. Kul!

Det var vårt första besök på denna restaurang och ALLA barnen var nöjda med maten. Jag var glad över omväxling från alla italienska kedjor. Alla satt vid långbord, servicen var snabb och maten riktigt god. Som ett McDonalds från Asien, men kändes roligare och fräschare!

Rikards mat som han sa var GOD, man jag tyckte nudlarna såg FÖR maskliknande ut :) .

Min SUPERGODA mat!


Malin som ofta är skeptisk, var här jättenöjd, men det var svårt att äta med stora skeden...
Sedan var det dags att dra sig mot TEATERN! Rikard hade fått tag i biljetter till STOMP. Han har länge sagt att han vill se dem och den här gången passade det perfekt. Vi hade lite svårt att hitta till lilla The Ambassadors Theatre. Det var där The Mouse Trap hade premiär och spelads från 1952-1973.


STOMP är en grupp artister som gör en helt unik föreställning. De gör LJUD och skapar "musik" med hjälp av ovanliga saker, kvastar, soptunnor, diskhoar, tändsticksaskar mm. Det var otroligt underhållande och effektfullt. ALLA var så imponerade och hänförda, även om vi inte hade de bästa platserna.

Här är ett av de nummer vi såg, ett av de mest berömda, men inte favoritnumret hos någon av oss. Jag tror kvastarna, diskhoarna och tidningsläsandet var våra favoriter...

STOMP

Glada och trötta gick vi sedan den långa vägen till bilen och en och annan somnade på vägen hem... Ännu en toppendag i London var över!

Monika Häägg, tack! Vad roligt att höra vad du skriver om Johan Unenge! Ja, han är verkligen duktig på att BÅDE skriva och illustrera. Vilken gåva!

Britt, da Vinci boken väntar på dig. Jag håller med dig, bokhyllsstädning är ett jätteprojekt och jag springer in och ut med böckerna för att blåsa av dammet utomhus :) . Men det är lite kul som du skriver, för man upptäcker sina favoriter och gamla fina minnen kommer tillbaka. Det låter väldigt bra att tillgängligheten på vårdcentralerna hemma har bättrats. Jag tyckte alltid det var besvärligt att komma till när vi bodde hemma och så arbetade vi långt från där vi bodde, så vi var nog inte så flexibla heller. Dessutom arbetade jag ofta även om jag var sjuk och det funkar inte precis och säga att man verkligen behöver penicillin till bihåleinflammationen, men inte kan komma för att man är på arbetet...

Boktokig, finns det ELVA nu! Ok, då har jag några kvar :) , fast jag vill läsa allt i ordning... Då har du läst den andra av Filosofiska söndagsklubben och jag den första. Vi har samma uppfattning, helt ok, men inte som Damernas detektivbyrå. Tror då jag bestämmer mig för att hålla mig till de senare. Smith har gett ut en ny serie som heter Scotland Street 44, har du läst någon av dem och vad tyckte du i så fall?
Blir spännande att höra vad du tycker om Josefin och Vílla-Ulla. Jag tror nästan du kan läsa den för din 5-åring, hon verkar vara ganska bok-mogen! Jag funderar på om den passar för killar... tveksam. Tror du ska köra klassiska Nalle Lufs i klassen istället :) . Da Vinci boken är toppen. Jag la in en bild i förra inlägget där du kan se hur den ser ut inuti!
Ja, det är så kul med Johan, hans största "bus" just nu är att då vi läst och nattat honom, smyger han upp och stänger dörren och sätter sig och läser fast han inte "får". Jag spelar GÄRNA med i det och smyger in efter en stund och säger överraskat att han "verkligen måste sova nu och är den tokigaste killen i hela världen som är uppe och läser så svåra böcker så sent, men ok då, 5 minuter till, sedan MÅSTE han släcka" :)) .

The not-yet-desperate housewife, jag gissar att du tänker på de engelska böckerna? Vi köper lite och har fått en del av amerikanska familjer som flyttat hem, men det allra mesta lånar vi på biblioteket här i byn eller på skolbiblioteket. De har tillräckligt för våra behov så här långt. Ibland har de book sale på skolan och ibland finns det jättebilliga böcker i internetbokhandlar, men jag tycker knappt det är värt att köpa böcker till 8-åringen, för de är så korta att de läses så snabbt och sedan behöver vi dem inte. Därför köper vi lite mer till tjejerna, som läser tjockare böcker. Vår äldsta (14 år) lånar mycket av kompisar. Vilka är dina barns favoritböcker på engelska? Hoppas att du är bättre nu?!

Kim, tack, även om jag inte berättade om alla böcker vi läst, tycker jag själv att det varit magert i januari och jag önskar att vi hann läsa mer, men dygnet har sina begränsningar...

Lotta, TACK för hälsning här, så kul!! Du ska absolut inte ändra på något! Jag gillar verkligen att följa er genom bilder! Själv tycker jag att det är enklare att skriva än att ladda upp bilder, som jag tycker tar lång tid på min dator :) . Det är HELT rätt att en bild ofta säger mer än 1000 ord. Tänk på att jag inte har så små barn och inte arbetar, dessutom steker jag INTE 2 kg köttfärsbiffar en vardagkväll! Stor kram till en toppentjej!

Dags att planera helgens aktiviteter!
Ingrid

2 kommentarer:

Britt sa...

Hej.
Jag hade gärna varit med på en sådan underbar dag , som ni hade i London. Jag har aldrig varit där men har precis läst en bok av Tracy Chevalier. Hon berättar om en flicka som samlar på fossiler, som hon hittar på stranden.
Först kallar hon dem för krokodiler sedan visar det sig att det är en slags "dinosarier" och några av dem finns i dag på British museum och andra muséer i England.Chevalier har skrivit Flickan med pärlörhänget.
Idag hade Malmö Bokhandel en annons som meddelade att det var slutförsäljning.Det är där jag är med i Bokcirkeln och har varit i många år.För 3 år sedan fick de flytta från sin butik och nu var det sak samma. Det är en gammal bokhandel som fanns redan när jag var barn.Jag körde dit och köpte en bok 1001 av naturens underverk som.. På svenska. Jag blev så glad därför att de har redan fått en ny lokal
och ska öppna igen.
Kramar från Britt

Karin sa...

Vilken tur att jag tjuvläser andras kommentarer! Vi pratade om Malmö Bokhandel igår hemma hos mina föräldrar och oroade oss för att den kanske skulle slå igen. Nu vet vi bättre! Tack Britt!

British Museum verkar fantastiskt! Vad kul att ni kunde fotografera där inne också. Det är inte alltid man får det på muséer. På onsdag ska vi Malmös Moderna Museum med LC. Vi ska få guidad tur. Ska bli kul! Jag var där för ett år sen när det var ganska nyuöppnat.