lördag 5 februari 2011

Betygen kom med posten

Idag lördag, kom brevbäraren med barnens betyg för andra av fyra betygsperioder under året. Det blir också ett terminsbetyg för hela hösten.

Alltid lika rolig och spännande läsning, även om det inte var några större överraskningar. Johans betyg var nästan identiska mot förra gången, han hade bara höjt sig till högsta betyg i idrott. Kul. Roligast är att läsa alla lärares kommentarer och det verkar som om det tycker Johan utvecklas fort och mycket i alla ämnen, speciellt i engelskan när det gäller läsning (inte förvånad :) ) och skrivande.

Malin ligger fortfarande med toppbetyg i flera ämnen. Kul! Hon hade sänkt sig ett hack i idrott och det är uppenbart ganska svårt att göra något åt att det kommer att gå upp och ned, eftersom de gör två sporter per period och då påverkar det vilka idrotter det råkar vara just då. T ex har Malin aldrig spelat fotboll och gillar inte det. Nu däremot har de basket, som hon spelat i Århus, så nästa betyg går sannolikt upp igen.

Linnéa hade också bra betyg och hade välförtjänt höjt sig i historia, hennes bästa favoritämne i Danmark och jag tyckte inte hon fick vad hon förtjänade sist. Uppenbarligen tyckte inte läraren det heller :) . För L var det inga överraskningar eftersom High Schools lärare går igenom deras bedömningar med eleverna innan betygen skickas ut. Jättebra tycker jag.

För alla barnen finns tydliga skriftliga utlåtanden i alla ämnen där de talar om vad eleven gjort extra bra under perioden och var eventuella utvecklingsområden ligger. Toppenbra.

Vi är så glada och stolta över att alla barnens faktiskt ganska intensiva skolarbete ger så bra resultat.

Nu är det bråttom bråttom här hemma. Vi har bjudit hit en amerikansk familj på middag om ett par timmar. Det är första gången de kommer hit, men vi känner dem lite grand eftersom det är Linnéas bästa kompis Amandas familj. Det ska bli kul!

Hoppas ni också har en trevlig lördagkväll framför, vad ni än har för planer!

Vi hörs!
Ingrid

6 kommentarer:

Astrid sa...

Så, duktiga barn du har, men så har de också mycket inspiration hemifrån! Grattis till dem! Jag tror nog att det är bra med betyg och omdömen oftare än vad man har här och det är betydelsefullt att hela tiden se utvecklingen eller om det är något de behöver arbeta extra med.
Ha det så bra och hälsa dem så mycket!

Monika Häägg sa...

Så härligt med dina duktiga barn! Blir verkligen glad när jag läser om deras fina resultat. De har nog inspiration från en mamma med mycket tankar och glädje!

Kim M Kimselius sa...

Vad kul med betyg så kontinuerligt, det måste vara bra både för barnen och för er föräldrar, eftersom alla då vet vad man ska jobba mer med. Hoppas att ni hade en trevlig lördagskväll. Kram Kim

Catharina sa...

Grattis alla barnen Franz till bra betyg!

Det låter ju fantastiskt att få skriftliga omdömen. Här får man ett kryss i en ruta om man uppfyller målen för olika delar... det säger inte något om hur barnet är eller vad det kan...

Hugo har nu 3 alternativ till sina kryss eftersom han går i fyran. Uppnår inte målen, uppnår målen, uppnår målen med god marginal (det står inte så, men innebörden är så...)

Vi hade en trevlig lördagkväll hos goda vänner som bor längre ner på gatan. Det var längesen vi sågs så vi hade massor att prata om = det blev sent...

Idag har jag fått hoppa in som kyrkvärd eftersom ordinarie är sjuk... igår fick jag reda på att barnkörledaren är sjuk och det kommer en vikarie (vår tidigare kantor här som numera är pensionär). Imorse kl 9.30 ringde tjänstgörande präst och berättar att ena barnledaren är sjuk och han undrar om jag kan läsa text i gudstjänsten, jag svarar javisst och läser på den långa tunga texten (familjegudstjänst...) men när jag kommer till kyrkan så hittar vi barnens bibel som Ingrid skulle läst ur och genast blir det en lättare text. Innan vi ska köra så får jag SMS om att jag inte behöver hämta Moas kompis på vägen eftersom, ja just det... hon är sjuk!

Gudstjänsten var jättefin och efteråt var det tårta och pyssel i församlingshemmet.

När jag kom hem så hade Lars fixat biobiljetter till Hugo och mig i Trelleborg (fullt i Skurup och fullt i Ystad) så det var bara att byta kyrkvärdskostymen mot biokostymen, kasta i mig en knäckemacka och köra till Trelleborg (fort!!!). Vi såg Trassel och den var jättefin. Det kom faktiskt en liten tår på kinden i slutet av filmen... Moa såg den i fredags och Hugo idag och båda barnen tyckte jättemycket om den.

Nu dukar Lars fram kokt hälleflundra och citronsås, så jag får packa undan datorn.

Hoppas ni har haft en bra helg!

Kram Catharina

Britt sa...

Hej alla Franzar!
Ni måste känna er glada och nöjda men så har ni också lagt ner mycket arbete och är intresserade.Dessutom har ni en vacker och underbar skola.Jag har inte sett någon bättre.
Den är helt fantastisk. Njut och ha det bra.
Hoppas att ni hade en trevlig middag igår.
Kramar från Britt

Anonym sa...

Hej Ingrid!

vilken mysig helg ni haft! Visst ar det bra att fa betyg sa ofta...Jag tror barnen uppskattar det ocksa, att veta vad man ligger och vad man kan gora battre. Nu har forkylningarna aterigen anfallit oss. Paulina ar hemma idag. Vendela kampade ivag till skolan. Kram Ylva