måndag 17 januari 2011

Same Same Kex

Hemma har vi Mariekex, här har vi Rich Tea Fingers. Det är nog samma recept ungefär.

Nu pratar vi Private Labels, EMV alltså butikernas produkter som de säljer under t ex ICA Handlarnas och det är inte svårt att märka att de ofta kopierar marknadsledarna, men SÅ HÄR tydligt är det väl sällan:


Det här är de tre största matkedjorna här Tesco, Sainsbury's samt Marks&Spencer (alla är bra, så jag vill inte racka ned på dem). Det är som ni förstår inte svårt att hitta Rich Tea Fingers i butiken om man är sugen, förpackningarna är till förväxling lika och vilka man köper spelar ABOSLUT ingen roll, för kexen ser EXAKT likadana ut och smakar PRECIS likadant, jag är ganska säker på att det är SAMMA tillverkare för alla dessa EMV.

Det jag funderar på är hur ORIGINALET ser ut?!! Har aldrig hittat något sådant, skulle vara kul att se hur likt det är. Gissar att dessa kopior blivit så stora att originalet inte längre finns kvar i butikerna. Det är SYND!

Britt, ÅH så kul att jag kan få er att skratta med det jag skriver :) ! Barnen får låna vetisar när de lägger sig och så snor jag dem när de har somnat. Fast L vill inte ha. M är varm som hon är men vill ändå ha. J vill ibland, men inte så ofta. Kul att Skypa igår! Vad många tvillingar det föds. Spännande!

Karin, kollade på danska bebisbilder och det är OTROLIGT så lik Mary är Silvia på vissa bilder, speciellt i profil. Söta var de små liven i alla fall. Ja, riktigt kärlek är väl svårt att köpa för pengar, men inatt är R borta och då är det ju tur att jag har Vetis. Du har rätt, det är nog bättre att jag pratar vårt sovrum, än vårt kylskåp, ha ha.

Boktokig, sant det där med lyssnar böcker. Då bestämmer vi bara det, att högläsning passar alla åldrar :) ! Tror du att du kommer att läsa fler Snicket eller känns det lagom att ha fått veta vad de handlar om?

Nu ska jag på födelsedagslunch :) ! Tjingeling!
Ingrid

3 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Det skulle vara kul att se om du hittade originalet. Det kanske är ÄNNU godare! Kram Kim

Anonym sa...

Äntligen följer jag din blogg igen! Tack för ännu en fantastisk julafton tillsammans! Visst är det sällan vi firar alla 20, men trots det så infinner sig släktkänslan genast! Vi ser fram emot vår julafton tillsammans 2012. Vem vet kanske hinner familjen växa ytterligare till dess. kram Ewa

Catharina sa...

Ja, dom var ju verkligen lika! Jag tycker att här heter dom lite olika eller så har dom ändrat lite på utseendet jämfört med orginalet.

Oj, det var verkligen längesen jag åt Mariekex... det är nog ända sen Hugo var liten och vi åt det hos en mamma jag umgicks med då. Ska kanska köpa mig ett paket... jag sitter här och blir lite småsugen ;o)

Kram Catharina