fredag 21 januari 2011

Nytt år i England

Vad händer då man landar in i sitt hus efter jul med en bil så sprängfylld att när man tömt den tror man inte längre på att allt det där som står, ligger samt finns i högar omkring en, verkligen fick plats i bilen, för OM det gjorde det, vore det väl inte så svårt att hitta en plats för det i ett helt hus.....

Det var skönt att komma hem. Alla barnen var glada och gladast av dem alla var J som fick en julklapp där tomten skrev att ett paket var så stort och tungt att han lämnat det under sängen i gästrummet. Han var coolt ivrig att rusa upp för att hämta den så fort vi kom innanför dörren. Han var säker på att det var något stort "vapen" som han önskat sig och som jag aldrig hade några som helst planer på att köpa. Jag trodde nästan han skulle ha glömt bort den här presenten, men icke, han kom på det så fort han klev över tröskeln.

Här under sängen ligger något...

Wiiiíiiiiiiiiii !
Det var alltså en sådan här Wii Sport ståbräda. Johan glömde genast bort det önskade "vapnet" och var överlycklig för julklappen. Som TUR var förstod alla tre barnen att det var en present som inte enbart Johan ska ha glädje av.

När vi åkte till Sverige bad vi våra amerikanska vänner på gatan, att någon gång under lovet ta en promenad förbi vårt hus och se att det såg normalt ut. De behövde inte göra något, inte gå in och vattna eller så, utan mest bara se att inget uppenbart tråkigt hänt. Den 3 januari var vår lugna dag för uppackning, mental uppladdning för skol/arbetsstart, tid för julklappsnjut.........

Johan kastade sig direkt över ett av sin nya LEGO-byggen.
Jag bad Rikard och ett av barnen gå upp till amerikanerna för att lämna en liten tack för hjälpen-present och höra att julen varit bra. De öppnade dörren och var så glada och sa direkt att de såg SÅ mycket fram emot att träffa oss på kvällen. Kvällen... Kvällen? KVÄLLEN! Rikard tänkte snabbt och fann sig.

Såklart hade jag i ett okontrollerat ögonblick innan jul då det körde ihop sig när vi skulle träffas en kväll (inte bara vårt fel att det inte funkade!), föreslagit att den 3 jan på kvällen var ju en JÄTTEBRA kväll att ses. DÅ skulle julen vara över, vi skulle ha kommit hem och det var perfekt innan skolan började. SOM om vi hade kommit ihåg det.

Spontant kändes det först lite jobbigt, efter en hel dag med plock i huset såg vi fram emot en slapp kväll med bara våra egna, MEN när vi väl började planera för kvällen, blev det både bra och framför allt väldigt trevligt!

Upplägget var enligt vad vi bestämt innan jul, att deras barn skulle komma hit och äta kvällsmat, sedan skulle de stanna här medan vi föräldrar åkte till Royal Standard Pub (där grannarna inte varit) för att äta och dricka öl (de flesta).

På puben var det lagom mycket folk och det var första gången vi åt där på kvällen. Menyn är VÄLDIGT brittisk, men god.

Min paj fylld med något. Mäktigt!
Vi fick en väldigt trevlig pratstund, med dessa ganska nya vänner som vi verkligen gillar. Så till slut blev det en riktigt bra avslutning på jullovet. Hemma hade barnen lekt och tittat på film. Vi kom inte hem så sent, eftersom barnen behövde lägga sig, så det blev rätt lugnt lite senare på kvällen. Alla tre barnen gladde sig åt att börja skolan igen.

Ingrid

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Det är så härligt med vänner som man verkligen gillar. Vi har ett par som vi har umgåtts med mycket under åren sedan vi fick barn. Vi var med i samma föräldragrupp. De har också två barn i samma ålder som vår. Nu ska de tyvärr flytta och det känns så sorgligt. Som tur är det bara två timmar bort, så det går ju ses under en helg. Men det blir inte så lätt att göra spontanbesök. Jag kommer att sakna dem sååå mycket!!

Wii är kul! Det finns ju flera bra och roliga träningsspel till det!

Catharina sa...

Nytt år och nya mål för min del! Ja, viktmål gäller det då främst... Jag har ju gått på pulverdiet ett tag, men det gick bra i början men sen stannade det upp. Jag har tagit en paus och nu känner jag mig laddad för att börja igen. När man ska gå ner i vikt så behöver man ju träna också... jag fick Wii fit i julklapp för två år sen och nu har jag dammat av min platta igen och igår hade jag och barnen kul framför Tv'n med träning. Min favorit är step-up.
Det som är kul... eller inte?! är att programmet kommer ihåg när man tränade senast och kommenterar det! Det påpekar att det är ett tag sen man var där och den hoppas att man tränat på egen hand... haha! Den glädjen hoppas jag den ska slippa framöver!!!

Kram och Gonatt :o)