tisdag 18 januari 2011

Förvandlat hus

Tillbaka i Skåne tog vi dagen före nyårsafton en tur till Dalby. Alla barnen skulle träffa kompisar, dessvärre blev några sjuka, så det var lite trist, men alla hann med att träffa någon i alla fall. Vi vuxna hade för avsikt att tömma en del i huset, eftersom jag inte varit där sedan det såldes och vi har en hel del grejer kvar i garaget. Det blev dock lite si och så med det eftersom vi träffade så många trevliga grannar, men vi hann i alla fall tömma allt som fanns kvar inne i husets garderober, så nu är det bara saker kvar i garaget som är vårt.

I huset bor nu Mette med familj och sedan hon flyttade in har hon farit runt som en virvelvind i huset och uträttat underverk. Jag är så glad för hennes, barnens och husets skull och så beklämd för vårt eget misslyckande med att åstadkomma ens en bråkdel av vad hon har gjort, under alla de år vi bodde där.

Med Mettes tillstånd kommer här ett par bilder från vårt gamla hus som visar hur OTROLIGT fint det är nu. Ni som varit där ser direkt skillnaden.


Väggen mellan kök och vardagsrum är utslagen. Hela köket är blåst och nu är det vitt och limegrönt. SÅ fint!!


I sovrummet är garderobsdörrarna tapetserade och det finns ett snyggt matchande rött skåp. Dessutom har hon av samma tapeter tagit bitar och satt bakom sängen som en gavel. Supersnyggt!

Ja, det var renoverat i vartenda hörn och vi är så GLADA att just våra vänner nu äger och bor i vårt gamla hus och verkar ha det så bra där.

Bra jobbat och stor KRAM Mette!!

Ingrid

4 kommentarer:

Karin sa...

Nu minns jag mest uterummet i Dalby men det ser verkligen fräscht ut!! Jo förresten, jag minns köket också, som var väldigt hemtrevligt på er tid, men hade nog inte spontant känt igen det. Jag gillar verkligen skarpt grönt (som din bakgrund också ju)! Vad sa barnen om att vara tillbaka i huset? Var det inte lite som en tagg i hjärtat eller har ni alla kunnat lämna det bakom er? Jag beundrar dem som kan se möjligheter och vågar det lilla extra, som garderobsdörrarna!

Catharina sa...

Håller med Karin... jag minns också ert fantastiska uterum :o)

När vi sålt vårt hus fortsatte vi att träffa dom som flyttade in (numera Moas lärare och Hugos fd lärare) och jag tyckte det var jättekul att följa deras förändringar av huset. Vi köpte det 1993, sålde det 2001 och hade under tiden inte gjort någonting! eller... vi drog ut plastmattor i källaren pga översvämning och målade väggarna... och så satte vi in en kasett i öppna spisen. Men det var allt. Dom har gjort mycket fint där! I höstas var jag där (pga tråkiga omständigheter...) och då hade dom precis gjort klart en uteplats som hade blivit jättefin... och det hade vi garanterat ALDRIG kommit på att göra just där!

Du ska inte se det som ett misslyckande att ni inte gjorde det hon gjort med ert hus. Ni gjorde och GÖR andra fantastiska saker :o)

Måste gå och lägga mig tidigt idag så att jag orkar jobba hela dagen imorgon. Jag kommer att träffa så himla många barn (och föräldrar) imorgon... från 0 - 12 år. Undrar hur jag ska orka med afrikansk dans på kvällen... då vill jag nog bara var själv och ha knäpp tyst omkring mig ;o)

Så nu säger jag Gonatt! Sov gott. Kram

Astrid sa...

Hej!
Var sak har ju sin tid. Jag minns dig och barnen, alltid i flygade fläng, ni var alltid i farten. Dessutom har du bott några år i Danmark.
Ja, sen kan jag hålla med om att Mette gjort en fantastisk och spännande förändring, men det är nog så att när man köper och det är stort renoverings behov, så är det lättare att fortsätta medan man ändå är igång.
Härligt att se att våren är på gång. Lite ljusare märker man allt att det blivit här.
Kram

Anonym sa...

lol