onsdag 26 januari 2011

Bokförvirring 2

Hjälp, snälla författare!

När jag skrev förra inlägget, sökte jag på Kallentoft-boken för jag skulle kolla en sak (vill inte fara med några osanningar eller felstavningar). Googlade boken och hamnade på författarens egen sida. Följande text stod att läsa:

Höstoffer


Den tredje boken om Malin Fors.

Regnet vräker ner över slottet Roxå
utanför Linköping. Dropparna faller tungt över markerna och kroppen som flyter i vallgraven. Advokat Jerry Stefansson, nybliven slottsägare och känd för sin luxuösa livsstil, kommer inte att ta några fler uppdrag. Men hur har han hamnat i vallgraven?

Kriminalinspektör Malin Fors misstankar riktas snart mot de tidigare ägarna av slottet, den högadliga familjen Örnsjö, som knappast med glädje kan ha velat sälja sitt släktgods till uppkomlingen Jerry Stefansson. Men skulle försäljningen verkligen vara en orsak till mord? Och vem var egentligen människan Jerry Stefansson, bakom IT-miljonerna, de dyra kostymerna och bilarna?

Nära Malin, men som på andra sidan en tunn hinna, rör han sig som en skugga genom det som varit hans liv och som skulle leda fram till hans brutala död.


Läste texten flera gånger och blev SÅ förvirrad. Inte var det väl Roxå slottet hette? Mördade Jerry hette väl inte Stefansson och adelsfamiljen inte Örnsjö?

Ny googling som ledde till http://www.bokus.com/ och där fick jag bekräftat att mitt minne inte har rasat samman totalt, då jag läste följande text:

Mons Kallentofts tredje bok i succéserien om Malin Fors!Regnet vräker ner över slottet Skogså och i vallgraven flyter Jerry Petersson. Advokaten och den nya slottsägaren, känd för sin hänsynslöshet. Hur har han hamnat i vallgraven och vem har lämnat honom där?

Kriminalinspektör Malin Fors misstankar riktas snart mot de tidigare ägarna av slottet, den högadliga familjen Fågelsjö, som med allt annat än glädje sålde sitt släktgods till uppkomlingen Jerry Petersson. Men skulle försäljningen verkligen vara en orsak till mord? Och vem var egentligen människan Jerry Petersson, bakom it-miljonerna, de dyra kostymerna och konsten? Nära Malin, men som på andra sidan en tunn hinna, rör han sig som en skugga genom det som varit hans liv och händelserna som skulle leda fram till hans brutala död.


Vad ligger bakom de här namnändringarna? Jag tycker normalt att man med sunt förnuft kan komma fram till sanningen om det mesta, men här fattar jag INGENTING. OM någon skulle komma och säga att de hade "rättigheterna" till ett namn, t ex namnet på slottet och därför inte ville att det skulle användas i en bok, så skulle väl inte samtidigt två efternamn ändras!

Nu när jag har den stora glädjen att KANSKE ha en författare (eller två) som tittar förbi här, kanske någon av dem skulle kunna bringa ljus över min bokförvirring. Eller någon av er andra? Jag blir glad för alla svar eller kvalificerade gissningar.

Astrid, du får ABOSLUT inte ha dåligt samvete för att ni har skrivbordet! Jag som har så svårt för att göra mig av med saker, blev bara jätteglad då Rikard sa att det skulle komma till nytta hos er. Det är inte särskilt fint på ytan längre och vi behövde inte ett så stort bord längre, men det kändes ändå lite svårt att slänga det. Vad kul att göra iordning ett arbets/hobbyrum!

Karin, du var väl värd awarden! Tänkte också på er då vi var i Oxford eftersom vi inte varit där sedan ni var här :) . Jag dricker nu Earl Grey Blue Star som jag fick av dig och det är SÅ gott, dessutom doftar det fantastiskt varje gång jag öppnar burken. Jag var rätt säker på att jag skulle gilla det eftersom det är min "typ" av te. Det andra är mer spännande, men jag har inte prövat det ännu. TACK!

Märtha, jag är ändå GANSKA mycket smålänning :) . I det här fallet behöver jag dock inte oroa mig för att de fikar på min betalda tid eftersom 1. jag betalar samma sak oavsett hur länge de stannar och 2. här sitter ingen handverkare ned med dig och dricker teet, utan de vill ha en mugg i handen som de har bredvid sig då de jobbar. Skönt att Helen är hemma och hoppas att lådorna kommer fram snart!

Britt, när det gäller shoppingen så var det bara kläder Gunilla och Karin köpte. Det var lite fynd på rean och lite nyinkommet för våren. Det är nästan alltid bara kläder de köper. Du lyckades verklingen fynda på Body shop och jag håller med dig om att man kan inte handla om man inte behöver sakerna.

Fortsatt trevlig kväll allihop!
Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

DET var väl för konstigt!! Jag kan tänka mig att man har ett utkast där man sedan kanske ändrar vissa namn (kanske av hänsyn eller efter andras önskemål) men varför uppdaterar man då inte sin egen sajt?? Kanske Kim M. Kimselius kan svara?

(betr familjenyheterna så får de snart ett eget inlägg! Blog award-inlägget blev så långt!)

Anonym sa...

Ja, Ingrid, jag kunde väl tro, att du inte förlorar på hantverkaren...Nu har jag bakat en stor toscakaka på sex ägg idag, och det mesta åt körmedlemmarna upp på övningen i kväll. Vi bjuder på kaffe en gång per termin. Idag var min goda vän Kerstin med, hon hade bakat vetelängder. Vi var mellan 35 -40 personer. Vi håller på att öva in ett requiem, det är pampig musik, ganska krävande. Det är svårt med de höga tonerna. Ha det bra! Märtha

Kim M Kimselius sa...

Den enda förklaring jag kan ge på det här är, att någon har protesterat mot namnen, och tvingat förlaget att byta ut dem. Eller... Så har någon gjort ett misstag när baksidestexten skulle fräschas upp inför en nyutgivning. Men jag tror mer på det förstnämnda. Skriv till förlaget och fråga! Det är nog fler än du som undrar.
Kram Kim