söndag 12 december 2010

Lucia i Ulrika Eleonora Kyrka

Lucia inleder verkligen julfirandet!

I fredags tog Ingrid paus från Englandslivet och flög ner till Tara i Hamburg. I avsaknad av henne tog vi andra bilen och åkte in till Lucia firande i Svenska Kyrkan i London. Jag tycker att det är en fantastisk upplevelse att få njuta av luciasångerna. För mig blir det som att julen börjar "på riktigt" denna dag.

Tro nu inte att en sådan tillställning bara sker, i det kommersiella England. Nejdå, svenska kyrkan hade ett antal föreställningar idag och ett antal i morgon samt måndag. Allt mot betalning. Dock har jag inget problem med att betala då jag tycker att teamet i kyrkan gör ett viktigt jobb för många svenskar i London.

Här är några bilder från en fantastisk kör.


Ulrika Eleonora kyrkokör. Stämningsfullt och vackert

Adams Julsång, Staffansvisan och andra traditionella

Efteråt bjöds på lussekatt och kaffe


Här får ni chansen att uppleva det hela.

3 kommentarer:

Karin sa...

Hej Rikard,

Jag älskar verkligen Lucia och allt som hör till den dagen - jag kan nästan inte få nog. Katarina är med i en konsert den 15 dec med 150 andra sångfåglar (varav ca 1/3 är killar/stjärngossar) på Stadsteatern (Malmö Opera numera). I år har jag sittplats - i fjol stod jag på scenen med en spann vatten i högsta hugg. Jag längtar!

I fredags var det Malins klass som lussade för oss föräldrar och det var hjärteknipande om än inte så tonsäkert. Det var väldigt många verser och svåra texter så vi var superinponerade.

Ingrid sa...

Sa fint Rikard!!! Snart kommer jag. Langtar efter er! Kram mamma.

Anonym sa...

Hej Rikard.
Jag håller med dig. Det är så vackert med alla sångerna och musiken Till Lucia och Jul. Vi ska gå och se på Bullens förskola och lyssna på när de skånska barnen sjunger ( med diftonger).
På lördag ska Sofia och jag gå på Nallekonsert på Konserhuset.Lina är för liten.
I fredags var jag på Malmö Opera och såg Birgit Cullbergs balett. Den var så modern och nytänkande så jag fattade ingenting. De talade engelska och hade så hög musik att de delade ut hörselproppar. Sedan gick dansarna ut i publiken och bara ställde sig helt tysta framför någon , länge och så hade de en clownnäsa på sig. Sedan kröp en naken man över hela scenen. Rescensionen fanns i SDS idag och den fattade jag inte heller om den var positiv eller negativ.För mig var det inte dans.
Välkommen hem Ingrid!Kramar från Britt