lördag 4 december 2010

Julmys med alla svenskorna

Onsdags: NU är jag väl ändå frisk?! NEPP. Definitivt inte. Skitdålig. Möte på skolan 9.00. Glöm det. In i sömnen igen. Då familjen kommit iväg till sina respektive håll, somnade jag in igen. Vaknade kl 9.30.

Detta var dagen då vi skulle ha julmys hemma hos Kajsa som håller ihop alla svenskorna härikring. Hembakta lussekatter och köttbullar. Alla skulle ha med sig ett paket och så skulle man få ett annat med sig hem. Jag trodde det skulle bli någon "pakkeleg" med tärningar, men det var inte alls så avancerat. Jag hade bestämt med Ylva att hon skulle hämta mig kl 10.55 eftersom det bara var inom byn, men onödigt att ha med hur många bilar som helst och trots allt lite långt att gå (ca 40 min promenad). Benen skälvde och huvudet dunkade. Jag ville verkligen gå dit, men samtidigt kände jag mig ju SÅ dålig och hade jag rätt att smitta ner alla precis före jul....

Gick till telefonen. Började maila till Ylva att jag inte skulle med. Men kanske en dusch skulle göra lite skillnad ändå... två aspirin och en dusch senare stod jag påklädd och kände att jodå, det skulle nog gå bra. Viljans makt är stor vet ni och det tror jag stenhårt på.

En present för £5 var instruktionen. Jag hade med mig en lite dyrare men väldigt fin burk från Fortnum & Maison med te. Jag har ju lite svårt för det här med att skaffa ännu fler saker då vi alla redan har mer än vi behöver. Hade köpt ett superfint inslagspappersark dagen före med sidenband att knyta om. Egentligen är ju inslagning av riktigt fina paket roligare än att jaga runt och köpa alla saker. Jag minns precis när jag upptäckte glädjen i riktigt vackert inslagna paket. Jag var med i en ungdomsklubb och som välgörenhet skulle vi slå in paket på ett stort varuhus i Malmö, mot en billing peng. Innan dagen D, tränade vi för att verkligen göra skäl för pengarna och en av killarna hade amerikanskt påbrå och var VÄDLIGT duktig och kreativ när det gällde inslagningarna. Använde sådana där vackra gardintofsar som snöre bland annat! WOW.

Det blev en väldans trevlig och god coffee morning hos Kajsa, vi var 15-20 pers och bland annat kom barnens svensklärare, Helena, som jag inte träffat förut, så det var kul. Hon sa att hon hade hoppats att jag skulle vara där (ni ser vilken TUR att jag pallrade mig dit) och hon talade om vilket FANTASTISKT jobb vi gjort med våra barn som var SÅ duktiga i svenska trots tre år utomlands :) . Alla våra barn är så trevliga och flitiga, inte minst Johan :) igen.

När det kom till paketbyte, talade en av mammorna (amerikanskan som är så duktig på svenska) om att hon köpt ett så roligt julpynt, så hon ordnade så att jag fick hennes paket och nu är jag lycklig ägare av en självlysande snögubbe!

När man sätter i ett batteri, blickar den in massor av OLIKA färger....!!

Det var mycket tomtar och handdukar i paketen. Hon som fick mitt te såg glad ut. En alltigenom trevlig upptakt på december och en fin avslutning på året med svenskorna.

Trevlig december allihop!
Ingrid

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
En sådan söt och rolig snögubbe.
Kram från Britt

Catharina sa...

Det låter ju jättetrevligt! Verkligen tur att du kunde vara med. Hur mådde du när du kom hem?! Jag brukar göra som du, men sen när jag kommer hem så rasar jag ihop i sängen och sover...

jag tycker att snögubben är jättesöt!

Godnatt och sov gott! Kram

Anonym sa...

Vad spannande mitt andra inlagg i din trevliga blogg. Jag ar lite nervos och hoppas det ska ga bra. Aha, sa det ar lite fuffens som forsigar bakom ridaerna pa vara arliga julklapps utbyten. Jag trodde vi var ett hederligt gang. For detta maste ju ha skett i smyg mellan dig, A och K, hihi. Fast jag ar nojd med mina hand dukar och jul kaffet (om en anings hard rostat) men det skadar ju inte med lite har pa brostet. Tycker vi maste traffas snart Ingrid...Kram kram Ylva