tisdag 2 november 2010

YES, veckan full!

Vi är nu inne i en intensiv vecka och då tänker jag inte främst på att Kerstin och hennes familj åkte hem igår och Maria och hennes familj kommer idag.

Nej, det är intensivt i skolan också, massor av saker händer. Det är mittermin och barnen kommer att få sina första betyg här inom någon vecka (de får betyg två gånger per termin). Johan har någon poesiperiod och han är också "star of the week" när som helst. L är på skolresa må-ons. Malin har extra papper att fylla i om sina egna målsättningar i alla ämnen och hon ska ha pengar in till saker (typ volleybolltränarna, se förra inlägget).

Dessutom insåg jag vilka långa dagar Johan plötsligt fick ALLA dagar efter skolan utom fredag och då är det ju ändå ingen brådska med läxor till dagen efter. Igår måndag hade de hemspråkssvenska efter skolan, idag börjar Chips-gruppen för honom (en show-grupp vi anmält honom till som jag tror han kommer att älska), imorgon är det tennis och på torsdag har han sport efter skolan (den enda aktivitet vi anmälde honom till från början).

Jag berättade detta för honom imorse och sa att "du Johan, detta blir ju en rätt körig vecka för dig med saker efter skolan varje dag och dessutom kommer Gustav" och så berättade jag alla aktiviteter efter skolan.

YES, ropade Johan, nu är det som i Danmark med något efter skolan varje dag! Och så strålade han :) .

Jag vill minnas att det var i mesta laget i DK, men nu har det tydligen varit lugnt så länge att när det plötsligt blev aktiviteter varje dag tycker han att det är TOPPEN!!! Jag tror han behöver det för att få lite avbrott från skolarbetet, annars blir det lätt att han känner att det först är skola hela dagen och sedan direkt hem för att göra läxor.

BRA att han är glad och nöjd :) !

Catharina, man får nog inte reta sig på de få som inte lägger pengar, det finns kanske en orsak till det, kanske mår inte de så bar heller, men jag tycker det känns mer ok när det handlar om en tjuga här eller där. Själv vet jag hur lätt det är att vilja lägga, men GLÖMMA att göra det och jag tror inte jag är ensam om det, så jag har inget problem med att påminna folk när det behövs, det gjorde jag i DK när jag var klassmamma. De flesta blir precis som jag själv glad att bli påminda, så man inte behöver skämmas på avslutningen då presenter överlämnas och man själv inte bidragit.
Förstår att Lars var nöjd. Vilka djur hade han skjutit?
Vad glad jag blir över att du gillar att läsa vad jag skriver!! Ha nu en riktigt skön minisemester! Kram.

Dags att städa gästrummet igen. Ger mig den på att några dammråttor smugit sig in där trots att det inte är en vecka sedan senaste omgången...
Ingrid

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Ibland hinner jag inte med alla dina inlägg fast jag är inne l gång om dagen. Men jag har läst alla nu. Så liten Linnea var på bilden 2005.Så mycket det händer på 5 år. Det gäller att ta vara på tiden. Jag förstår att du har mycket att göra med att planera för alla dina gäster. Vi får diskutera med Anna och Daniel vad de vill göra. Går barnen i skolan hela den veckan som vi ska vara där?
Ikväll ska vi gå på invigning på XXXLutz (gamla IKEA).Hoppas att det kommer att bli lika trevligt som tidigare.
Kramar från Britt