lördag 9 oktober 2010

Vårt hus är sålt!

Vårt fantastiskt trevliga besök har lämnat oss och de sitter nu förhoppningsvis på ett flyg tillbaka mot Sverige! Allt har gått bra och ska självklart redovisas i ett inlägg här, men först ska ALLA bilder laddas in, så jag avhandlar en annan sak först.

Vårt hus i Sverige sålt. Det gick på ett sätt ganska fort och på ett annat kändes det långdraget. Vi har såklart haft en mäklare till vår hjälp genom hela processen, som inleddes med en husbesiktning på vår bekostnad. Detta är tydligen det vanligaste när man säljer hus nuförtiden och gör att intresserade köpare på en gång får en trovärdig redovisning av husets alla förtjänster samt mindre bra sidor. Därmed minimerar man risken för plötsligt prutande vid slutet av affären, när man tror att man var överens och istället, börjar köparen säga att "fast vi vill ha avdrag på priset för att det där fönstret behöver fixas, takpappen behöver bytas...." eller något annat".

Våra ALLTID helt fantastiska grannar har hållt god uppsikt över alla potentiella köpare och jag är säker på att de skulle ha varnat oss om någon synnerligen olämplig ville ha köpt det av oss :) . Husbesiktningen av huset visade att det var i väldigt gott skick i grunden, endast några små saker som är ganska lätta att åtgärda upptäcktes, så det kändes skönt. Enligt mäklaren kom många familjer på visningarna och intresset var stort, men ganska snart visade det sig att det var en handfull av dem som verkligen var intresserade av att lägga bud. Någon föll ifrån, någon hade problem med banken, någon tyckte vi bättre om än någon annan.

Det slutade i alla fall med att det är en familj från byn som vi känner som har köpt det och vi tycker jättemycket om dem och är därför SUPERGLADA att just de samma dag som vi skrev kontraktet, började flytta in sina saker. Vi vet att grannarna kommer tycka jättebra om den nya husägaren och att den väldigt goda stämning som vi haft det STORA nöjet att njuta av under många år, kommer att bestå eller bli ännu bättre.

Det är med sorg i hjärtat som vi nu definitivt vet att vi inte kommer flytta tillbaka dit när vi kommer tillbaka till Sverige, men det kommer att bli bra ändå.

TUSEN TUSEN TACK till våra fantastiska grannar som vi har haft så mycket skoj tillsammans med, så mycket hjälp från och så många upplevelser med när vi bott tillsammans! Ni har inte sett oss för sista gången! Ni har en STOR plats i våra hjärtan och har gett oss fina bestående minnen för all framtid. Glädjen över att våra barn haft flera kompisar på samma gata, som de lätt kunnat springa över till när de haft lust, är väldigt väldigt stor! TACK och på återseende! Nu kommer vi åka till er varenda gång vi kommer hem, för vi har inget eget hus att åka till :) .

Det är inte så ofta det blir debatt eller att ett "samtal" vidareutvecklar sig självt bland kommentarerna på den här bloggen, men det är väldigt kul när det sker! I senaste inlägget kom det en radda kommentarer om SKUT (Svenska Kyrkan i UTlandet) och jag lärde mig massor av det ni skrev! TACK. Jag har förstått från kyrkan här också att de är helt beroende bl a av dessa pengar och andra donationer. Tänk att nu går en LITEN del av det ni skänker till Linnéa och oss här i Londonförsamlingen. Det är väl fint! Jag tror framför allt att pengar behövs till att hålla lokalerna och kyrkan i ett ok skick. Själva församlingsmedlemmarna får nog inte så mycket pengar :) .

Marie B, WOW och ÅH så kul att läsa din kommentar!!! Jag blev så otroligt glad! Du vet ju att jag tycker jättemycket om dig och det händer inte helt sällan att jag tänker på dig. Är vi hemma och kör för att hälsa på min syster passerar vi Tollarp och då tänker jag ju ALLTID på dig :) !
Mormor Marie! Det känns ju väldigt overkligt! Jag tycker inte att du är SÅ mycket äldre än jag och barnbarn känns väldigt avlägset för min del, men nu när de har börjat prata universitet här redan så kanske jag ska koppla på barnbarn på en gång, ha ha.
Grattis till nytt jobb!!  Hoppas att det blir lugnare än det varit under åren på förra stället där ni verkligen upplevt allt... Sedan jag var på Culinar i jobbet har jag tyckt att det verkar vara ett jättetrevligt litet företag, så jag tror du kommer stortrivas där! Och på köpet blev du chef. Lyckost dina underställda!
Jag visste inte att Karin hade slutat! Tänk hur informationen kan komma från de mest underliga vägar :) .
Hur var det med Martin J?
Ja, jag skriver nog ett mail och avhandlar lite mer till veckan :)) . STOR KRAM!

Britt, hoppas ni har det bra!! ;-)) Det är så otroligt skönt med föräldrar som inte är beroende av skollov för att komma hit! Det är kul att vara guide och till våren har jag säkert lärt mig och hittat ännu fler kul saker och ställen att visa er. Nu är det bara en månad kvar till ni kommer!!!! Vi längtar!

Märtha, TACK för bidraget :) ! Vi har haft väldigt bra dagar med gäster och inte tänkt på kartonger en enda gång. Skönt. Nu har de åkt och jag ser att det finns kartonger kvar överallt.... konstigt.

Catharina, tänk så bra att du skrev om SKUT, nu fick vi lite svar kring det av Astrid! Vi har haft det bra med Karin & Co och jag tror de är nöjda med allt de gjort. De hann med massor när de var inne i London.

Astrid, TACK för väldigt klargörande och intressant information om SKUT! Svar kan verkligen komma från alla möjliga olika håll :) ! Det är otroligt att se siffror på hur mycket svenskar som rör sig utomlands!

Nu är det dags att röja huset lite.

Kan inte låta bli att nämna att vi haft ca 23 plusgrader hela veckan här. Pilutta er. Vi har det gott här i södern, ha ha.

So long, Ingrid

Inga kommentarer: