lördag 2 oktober 2010

Pub och promenad

Igår hade min svenska mammakompis Ylva och jag bestämt oss för att träffas. Dagen innan hade regnet VRÄKT ned, det lät så högt inne i huset att jag undrade om vi hade fönstren öppna. Idag har regnet ÖST ner, så L's fotboll blev inställd. Men IGÅR sken solen och vi var ute i kortärmat!! Snacka om att vi valde rätt dag.

Ylva hade föreslagit att vi skulle ta oss till ett fint naturområde och avsluta med besök på en anrik pub. Stället ligger 10 min med bil från vårt hus.

Vi gick genom skog och över åkrar. Det var blött på marken men SÅ fint. Vi fick klättra över staket och gick nästan vilse, men det slutade väl och vi kom till puben lagom till lunch.

Puben var VERKLIGEN en upplevelse. SÅ fin och gammal. Det lutade överallt, väggar och golv. Det var stort med smattar där man kunde sitta överallt både ute och inne. Den öppna brasan brann med riktig ved, så det kändes som after ski någonstans.

Mina bilder från mobilen kan inte göra stället rättvisa, men jag är säker på att detta är en pub vi kommer att ta med MÅNGA vänner till. Rikard hade hört talas om stället och blev MYCKET avis när jag hade varit där utan honom.

























Titta bara på det här fönstret så vackert och katten som la upp sig i solen på bänken framför:



Ylva beställde en fransk löksoppa och jag en "liten" getostsallad. TUR att jag inte beställde en stor :) . JÄTTEGOTT!


Puben heter Royal Standard of England och 2009 blev den Pub of the Year i England. Den har funnits i 900!! år, alltså det kan ju inte vara detta huset.... Det är Englands äldsta Freehouse vilket jag tror är ett finare namn på en bättre pub.

Här är deras hemsida som visar betydligt bättre och helt fantastiskt fina bilder från detta ställe som alltså ligger nära oss.... :)


Astrid, så kul att du också startat en blogg! Den är jättefin och jag var FÖRST med kommentar :) .
Jag har förstått att alla som var unga samtidigt med Grace Kelly, minns hela historien med henne, så jag tror du skulle gillat att se hennes liv berättat genom hennes kläder.

Britt, det finns ALLTID någon aktuell utställning här, så jag ska kolla upp vad som händer just när ni är här, men ni kommer ju för kort tid... :) Denna vecka var sista veckan att gå på guidad tur inne i Buckingham Palace t ex. Det ville jag gjort! Men jag hoppas chansen kommer åter nästa sommar.
Monegaskerna är nog VÄLDIGT glada att Albert äntligen ska gifta sig :) .

Märtha, Grace Kelly gifte sig 1956, så visst är det ett tag sedan :) !
Åh, så skönt att ni är klara med försäljningen av Helens lägenhet. Vad duktiga ni har varit!! Jag förstår att hon är väldigt tacksam för all hjälp. Du har HELT rätt, Alberts trolovade är verkligen ganska lik Grace!
Hela Harrod's är fantastiskt men matavdelningen är det bästa!! Jag kan gå där i timmar.... om jag hann förstås.
NEJ, kartongerna är INTE uppackade. Tyvärr. Jag är verkligen inget bra på det. Men det är ingen fara, du gav mig inte dåligt samvete, det hade jag redan, ha ha. Fast jag jobbar på det lite varje dag.

Karin D, mailar inköpslista strax. Vad bra att du läst på lite! Vad hittade du som du inser att du missar? Vad tänker du försöka hinna med i London? Jättejättekul ska det bli! Är det något speciellt ni inte äter?

Kram allihop och trevlig helg!
Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

Vilken trevlig pub! Och det där vädret beställer jag tills i slutet av kommande vecka :-) Kul att också du har nya kompisar!

Maten är inga problem för någon (Julia hälsar bara att hon inte gillar engelsk mat - hon har väl adrig varit så mager som efter 3 veckor i Oxford - men jag tror att det har mer att göra med värdinnans kokkonst). Jag misstänker att det kommer att bli en hel del ätandes ute under de få dagarna vi är hos er...

Jag har bestämt att vi iaf ska använda de där hop on-hop off turistbussarna för det var superpraktiskt i SF när vi var där. Man slapp gå med kartan i högsta hugg överallt, guiden pekade ut allt sevärt och berättade lite snabbt om det och så var det ju bara att hoppa av när det var ngt man ville titta närmare på. Kata önskar shopping under London-dagen, på billiga ställen. Tjejerna har några uppslag. I Oxford vill Julia gärna visa Christ's Church där Harry Potter spelades in och att vi ska gå till en särskild milkshakebar + till någon bokhandel.

Anonym sa...

Vilken underbar pub! Precis så som man föreställer sig, jättemysigt!
Märtha

Astrid sa...

Den puben verkar väldigt mysig, både Tor och jag önskar att vi hade varit där. Kanske kan det bli så en gång iframtiden, skall ha din rekomedation i tankarna.