lördag 2 oktober 2010

MYP & betygssystem

Den här veckan har jag fokuserat lite mer på att få iordning i huset. Ännu ett antal kartonger är uppackade och vi har fattat lite beslut om hur vi ska få till det i huset. Det blir nog inte som vi tänkte från början, men så är det ju, man ser efter hand att den första tanken inte faller ut som tänkt.

Detta inlägg kommer bli långrandigt  om skolan, så HOPPA över om det känns som om det står er upp i halsen. Nästa inlägg ska handla om pubbesök, så hoppa dit direkt om det känns bättre :-)) !

I tisdags var det möte på skolan och genomgång av MYP som betyder Middle Years Programme och är det barnen följer under klass 6-12. Jättebra information om hur de tänker och varför undervisningen ser ut som den gör. Allt är väldigt ambitiöst och genomtänkt, och jag tycker de håller fanan högt och jobbar starkt med alla områden. Vi fick också en grundlig genomgång i betygssystemet vilket var ypperligt. Eleverna får betyg två gånger per termin och däremellan betygssätts alla arbeten de lämnar in.

Varje gång barnen i MYP ska göra ett arbete får de en instruktion där står klart och tydligt vad eleverna ska göra för att få respektive betyg. Varje ämne bedöms inom ett antal områden och dessa kan skilja i antal från ämne till ämne. I matte bedöms de t ex inom fyra olika områden, i science i sex. Områdena kan väga olika tungt så att i två av matteområdena kan eleven få max 8 poäng, medan de i de övriga två kan få max 6 poäng. Det finns instruktioner för lärarna om hur många gånger under betygsperioden som de minst måste testa det området.

Jag ger här ett exempel från Engelskan. L ska göra en "Essay" för "Flugornas herre" av Golding som de läser nu. I det arbetet kommer de bedömas utifrån tre av engelskaämnets områden:

Criteria A: Content   Max 10 poäng
Criteria B: Organization   Max 10 poäng
Criteria C: Style and language mechanics   Max 10 poäng

Om jag sedan väljer Criteria A som fortsatt exempel får de veta att för de höga poängen gäller följande

5-6 poäng
The student demonstrates a sufficient understanding of the text and topic and an awareness of the author's choices, using adequate detail, development and support.

7-8 poäng
The student demonstrates a good understanding of the text, topic and the author's choices, using substantial detail, development and support.

9-10 poäng
The student demonstrates a perceptive understanding of the text, topic and the author's choices, consistently using illustrative detail, development and support.

Det här är en av nio upplysningar om vad de ska göra som specificeras på varje poängnivå. Först verkar det enkelt att göra som L tänkte. Hon sa "jag tittar bara på högsta poäng och gör det som står där", men efter ett tag ser man att det bara skiljer några ord mellan olika nivåer. En gång var enda skillnaden på högsta nivå ordet "explain" mot "describe" på näst högsta nivå. Alltså ungefär så här "Describe hur kemistens forskning påverkat samhället." Eller "Explain hur kemistens forskning påverkat samhället." Det är inte alltid så lätt för eleven att förstå t ex skillnaden på describe och explain.

Nåväl, när läraren under ett block utvärderat Criteria A t ex fyra gånger och eleven fått betyg 4,7,7,6, så fattar de ett beslut om vad betyget för A ska vara. De tittar på utveckling, så här skulle inte fyran spela någon roll eftersom de tre senaste resultaten varit så höga. Det är alltså inte något snitt de räknar ut.

Så har läraren vägt samman alla test för varje kriteria och kommit fram till att eleven t ex har betyg för olika Criteria som följer:

A: 7
B: 5
C: 6
D: 3
E: 8

Så summerar de betygen till 29 poäng. Till slut ska eleverna få ett betyg mellan 1 och 7 för varje ämne och nu ser de att om du har t ex 26-32 poäng så motsvarar det betyg 6 i detta ämne.

Det måste vara ett enormt jobb  för lärarna att skriva dessa långa instruktioner till eleverna i varje arbete. Det står på detaljnivå t ex att "för att få betyg 5-6 inom detta område ska du ha gett TVÅ exempel på bla bla bla".

Jag kan tydligt se att smekmånaden är över för barnen och nu är de i full gång med läxor och test. Några gånger blir inte resultatet så bra som de hoppats, men det tar lite tid att kalibrera in sig i ett nytt system och lära känna de enskilda lärarna och lära sig förstå deras instruktioner och önskemål. Jag är dock nöjd så länge de har medelbetyg eller högre och jag är faktiskt ganska övertygad om att deras resultat nu i början bara kommer att bli bättre och bättre.

Någon sa att de oftast inte ger de högsta betyg i början, och därför var ju lyckan mer än fullkomlig då Malin kom hem i veckan med betyg 10! (högsta möjliga) på sin Time Line (som jag visade hur hon gjort här för ett tag sedan). Hon trodde ingen annan fått det och hon trodde inte någon hade fått 9 heller. (Skryt, skryt.) I Science hade hon fått jättehöga betyg på sina blöjexperiment också, inte minst i "attityd" (jag skulle vilja kalla det förtäckt betyg i uppförande, även om de förpackat det mycket snyggare än så). Så Malin är i ett väldigt positivt flow just nu. Ja ja.

När jag ändå är inne och pratar skola på detaljnivå, kan tilläggas att L är den ENDA i sin engelskgrupp som inte har engelska som modersmål och med tanke på det är hon fantastiskt duktig!

Ons-tors denna vecka hr L varit hemma med magont. Jag har hört från flera att de haft liknande symptom och idag hörde jag några som varit kräksjuka. Det blev inte L och idag var hon i skolan igen och mådde fint. Jag vet inte riktigt vad det var, men på ett sätt var det skönt att höra att det är något som går runt, för så här i början är man så känslig för att det skulle kunna vara något med att hon är orolig, stressad eller ledsen, men jag tror inte det var det.

Nu sitter L och chattar med fem stycken i sin klass samtidigt (tjejer OCH killar). De har väldigt roligt ihop. Malin sover inatt hos den kompis som var här för ett par helger sedan. De har fortsatt jättekul tillsammans. Johan snackar med alla när jag är i skolan och ser honom på avstånd, men han pratar mest om tre killar.

Vi är OTROLIGT tacksamma för att ALLA tre barnen hittat flera kompisar som de gillar här. Det är helt säkert A och O för att tiden här ska bli lyckad.

Alla ni som skriver en kommentar nu får........ 10 poäng och en 7:a i betyg! :-))

Ingrid

1 kommentar:

Karin sa...

Tro det eller ej, men även det svenska betygsystemet har liknande beskrivningar för olika betygsnivåer. Jag känner iaf igen det där med att "beskriva", "förstå", "utveckla" ämnet. Men så tror jag då att det klokaste för eleven och föräldrarna är att inte stirra sig blind på beskrivningarna utan att bara göra sitt bästa, för då landar man ändå på de högsta nivåerna. Men om man skulle få ett oväntat lågt betyg på något prov så är det bra att kunna gå tillbaka och titta i kriterierna.

Förresten älskar jag barnskryt. Den som inte älskar att vara stolt över sina barn ljuger, och det är sååååå välgörande för barnen när man skryter om dem. De blir inte värst malliga av det utan bara trygga och glada.

Kram fr Karin