måndag 20 september 2010

Wimbledon Tennis Museum

Som sagt, vi vill försöka hinna med minst en liten utflykt på helgen om vi inte har besök, men det är inte alltid det lyckas. Nu fick vi i alla fall till det. Linnéa ska i ämnet Idrott göra ett arbete om hur en sport utvecklats och varför. De kan välja mellan tennis, badminton eller volleyboll. Valet för L var lätt: Tennis.

Därför passade det bra att gårdagens utflykt gick till Wimbledon Tennis Museum. Vi tog bilen dit (trodde vi var smarta efter förra helgens kyrkframgång), men hamnade i långa bilköer. Suck!


L framför No 1 Court

Om många stora fantastiska museum är gratis här, så kan det vara tvärtemot på museum för specialintressen och dit får man nog räkna det här. Det kostade £10 att gå in på museumet, som inte var särskilt stort men fint gjort och med en hel del kul effekter. Guidad tur £18. Malin var måttligt intresserad av museumet då hon inte är intresserad av tennis, men hon var vid gott mod och positiv hela tiden. För egna pengar köpte hon en söt nyckelring med en minitennisboll till L. Johan däremot var inte alls på humör och sa väl precis som det var "jag tycker om att spela tennis men inte om att titta på allt det här".

Vi bestämde att en vuxen skulle gå på guidad tur med L och en vuxen gå själv på museumet med de båda andra. Det blev jag som hade turen att komma med på den guidade turen. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss för Rikard och de andra. På de flesta museum får alla se samma saker, men med guide kan man få saker bättre förklarade för sig. Här visade det sig att den guidade turen enbart gick runt på området och inte alls i museumet och gick man inte på guidad tur fick man inte se något alls av området utan bara gå på museumet i källaren, så R var nog ganska besviken och att J inte var på humör gjorde inte saken bättre. Hade jag vetat detta hade jag gärna upplåtit min plats till R.

Den guidade turen var väldigt intressant! Vi var en internationell grupp som lyssnade, ca 25 pers från Skottland, Indien, Australien, Kroatien, Sverige, England och Schweiz! Alla naturligtvis med tennisintresse och alla de andra med betydligt större kunskaper än oss.

Här syns familjens tennisspelare framför statyn vid entrén till Centre Court:


Jag ska försöka sammanfatta, det jag tyckte var intressant info från rundturen.
  • 40 000 pers kommer och tittar på Wimbledon varje år.
  • Första tävlingen uppkom i slutet på 1800-talet för att de behövde pengar för att kunna köpa en ny sådan här hästdragen ångvält:
  • Man ansöker på hösten om att få köpa biljett och efter jul får man besked på om man haft tur att få en.
  • Biljetter säljs till matcher på Centre Court, No1 Court och No2 Court. Kostar £45-115. För £20 får man gå in och titta på alla andra matcher som pågår.
  • Klubben består av 300! medlemmar plus 100 tillfälliga som är medlem per år, t ex deras tränare.
  • För att bli medlem måste man spela bra och bli rekommenderad av fyra andra medlemmar. Dessutom har de en begränsning på hur många de kan vara, så guiden sa leende att ett "bra" år dör 8 medlemmar...
  • De säljer 28 000 kg jordgubbar under spelen.
  • Behöver du gå hem innan matchen är slut, kan du lägga din biljett i en låda. Då säljs den igen för £5 och de pengarna går till välgörenhet. På det sättet fick de in jättemycket pengar... Verkar underligt om du bokat biljett ett halvår i förväg att du inte satt av tid även om matchen drar ut på tiden.... det är ju inte så många matcher som avbryts och forsätter nästa dag... Men en god idé, stolarna behöver inte stå tomma och någon som inte fått biljetter kan få se 15 min eller 2 tim... :)
  • Navratilova har vunnit flest singeltitlar, 9 stycken. Hon har också vunnit flest titlar totalt inklusive dubblar, 20 st (samma som någon manlig spelare gjort).
  • På No18 Court utspelades i somras den match som varade i 18(?) timmar och sträckte sig över tre dagar. Det var längre tid än Serena spelade i hela turneringen för att vinna damernas Single.
  • Guiden hade själv sätt Borg mot Connors för många år sedan och hon sa att Borg var här och tittade förra året (hon var ett big fan av honom tror jag).
  • Banorna ser mycket mindre och mer anspråkslösa ut i verkligenheten än på bild! Här är L vid No1 Court. Alla gräs var nyplanterade nu så det såg så fint ut! Det är ett snabbväxande gräs de sår som är klart att klippas på två veckor!
  • Överallt fanns fina fotografier:
  • Och fina vinnartavlor för oss svenskar... :)
  • Rolig buskisfilmare (ha ha):
  • Här har många tennisproffsrumpor suttit och blivit intervjuade och nu även Linnéa (kom ihåg var ni såg det först, ha ha):

  •  Här är Centre Court. Alla stolar är täckta med en huva!!! De börjas plockas bort ett par månader innan säsong och sedan tar det en månad att täcka alla efter säsongens slut. Undras hur många CD-böcker man kan hinna lyssna på medan man går där och trär på stolshuvor...
  • Förra året fick Centre Court ett efterlängtat tak som kan dras över om det blir regn. En uppvisningsmatch genomfördes för att fira det nya taket. Det var en mixad dubbel med kända spelare. Samtliga 15000 biljetter såldes slut på 15 min när de lades ut på nätet! Sedan de fick det nya taket har det inte regnat under någon match.... de avbryter matchen i 30 min för att få över taket när det behövs. I år använde de en bit av det som solskydd... :))  Här ser ni det fina taket!
  • För nagelbitarna kan jag berätta att arbetet med ny No3 Court pågår för fullt och den ser ut att bli fin ;-)) .
  • Museumet i källaren var fint med t ex många kläder och rack som spelare skänkt, t ex Björn Borgs utstyrsel från ett år. Här är J vid en BB bild:
  • Vid snurrande rack kunde man välja ett rack och så fick man information om just det på en skärm, där fanns ett rack med två parallella handtag, men det var på ett annat ställe än ni ser här, de här var de gamla racketarna...
  • På ett ställe hade de inrett ett omklädningsrum bakom glas som det såg ut på 70-talet och så projicerades en film så att McEnroe gick omkring därinne och berättade och studsade bollar mot väggen. Superhäftigt!
  • Många svenska tjejer fanns inte här, men det såg bättre ut på herrsidan:
  • Vi avslutade i den fina tennisbutiken och då var många i familjen RÄTT trötta på det här stället, dock inte L och undertecknad.

Sedan åkte vi hem, åt, läste lite läxor och gick i säng. Jepp, vi hann plocka upp några kartonger den här helgen med. Denna gång främst min garderob.

Det här blir sista inlägget för idag, för jag tror inte någon kan hinna läsa mer!!

Snart kommer Rikard och alla barn hem. De senare kommer med late bus efter sin första hemspråkslektion i svenska. Ska bli spännande att höra hur den var!

Stor kram allihop!
Ingrid

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Tänk vad bra att barnen äntligen har fått svenska som hemspråk. Är det l gång i veckan och tack vare dig?
Snart är du ledig alla dagarna till late bus.
Tennis museum , det visste jag inte att det fanns men det var roligt att läsa alla fakta om Wimbledon.Linnea du fick väl mycket information om tennissporten.
I " Här är ditt liv" var det Mats Wilander som
var huvudpersonen och det blev mycket tennis.
Kramar från Britt

Karin sa...

WOW vad mycket du har hunnit skriva sen jag kollade sist!! Jag hinner inte kommentera alla i arla morgonstund... Men jag läste med stort intresse om tennismuséet för jag är uppväxt med mycket tennis. Jag har spelat en del själv, men framför allt var det alltid på tennisbanan som min far var "barnvakt". Han spelade, jag satt i domarstolen. Och jag har varit med i Båstad en del som barn. Jag har även varit funktionär i veterantävlingar. Roligaste minnet i efterhand, pinsammaste då, var när Far skulle spela match och hade glömt sina shorts hemma. Då rotade han i glömda grejor-lådan, fann ett par små små kalsonger som han tog utan på sina egna fladdriga med uttöjd resår (hans egna exponerades alltså rejält). Alla på läktaren skrattade, jag vägrade att erkänna att jag var där med honom, men han vann matchen i ett nafs - psykade väl motståndaren! Två av mina bröder spelar också tennis.

Är muséet i närheten av teatern vi ska på?

Jag är så glad inför besöket och känner mig inte det minsta stressad. Jag tror att vi ska satsa på hop-on-hop-off buss dagen i London - det tyckte vi var toppen i San Francisco och man får se massor utan att bli trött i benen! Detta får bli en provsmakning på London, så kan man göra mera en annan gång! Tycker att det ska bli så kul att se en show också! Och att träffa er alla förstås! Så lyckat att det är lite mindre skola när vi kommer (även om jag förstår att det är en del annat på gång)

Kram fr Karin

Catharina sa...

Hej igen!

Kunde inte låta bli att läsa ett inlägg till även om magen kurrar :o)

Hugo hade nog tyckt som Johan... det är roligare att spela än att titta på utställning om det. våra barn tycker att det är tråkigt att "titta på saker" Det är mycket roligare med ställen där man kan göra saker som på tivoli :o)

Jag är imponerad över all fakta du skrivit ner! Sånt glömmer jag direkt... det är därför jag har mina klipp och klistra album... haha

Kram Catharina