torsdag 23 september 2010

Utvecklingssamtal - Vilket projekt!

Jag saknar ISAa! När jag skriver att jag saknar något betyder det inte att jag inte gillar det som är här, utan att jag är så gamig att jag vill ha ALLT! Hu som jag har blivit.

Idag saknar jag ISAa (skolan i DK) därför att:

1. Rikard är där och hälsar på just nu. Han lämnar tillbaka böcker som vi lånade till Johan att läsa över sommaren, han lämnar tillbaka några saker vi lånat av lärare och föräldrar, han lämnar en flyttpresent med hälsning från mig till en annan mamma som ska vidare. ALLA är så glada att se Rikard (ja, han har ringt och rapporterat) och då vill ju jag också vara där :-((( .

2. Det är dags för utvecklingssamtal här ("Parents conferences"). På ISAa förstod de att vi hade många barn och pratade med varandra så att vi fick tider efter varandra för alla barn. Vilken service!
HÄR är det samtal för hela skolan under två dagar. Barnen är då lediga och ska inte ens vara med på sina egna samtal (koko). Vi väljer själva hur många lärare vi vill träffa och eftersom vi är nya och ambitiösa vill vi såklart träffa typ alla, det är åtta var för flickorna och två för Johan. Försök att få ihop det! Tacka vet jag ISAa :) .

Hur fungerar det då? Jo, såklart får man hem listor där man ska stryka vilka tider man inte kan, men om jag skickar med dessa listor med barnen är det ju STOR risk att tiderna dubbelbokas med tjejernas lärare och vi kan ju inte träffa två lärare samtidigt. Ovanpå det har vi besök dessa dagar, så jag vill om möjligt försöka få in alla samtal på en dag (Good luck!). Först trodde jag inte vi kunde gå på fredagen eftersom L ska till Paris med fotbollslaget då, men nu när hon inte ska vara med spelar det ju ingen roll.

Det var en liten trevlig coffee morning för treorna igår (ca 15 mammor och väldigt avslappnat), så jag tog med mina listor när jag ändå skulle till skolan. Det var ju tur! Denna dag släpptes tiderna och föräldrar på plats samt elever, var som tokiga, ungefär som om det släppts restresor till Thailand för en spottstyver!

Jag började med att gå till Johans rektorsexpedition och bokade in 20 min för honom där. Strök ut tiderna på L och M's papper och gick vidare till Middle school. Där på en vägg satt ett A3 papper för varje lärare med alla deras tider och framför drällde det av barn med lappar från sina föräldrar om när just de kunde komma. Som tur var fanns en lärare med fast hand som såg till att de bokade alla lärare och skrev upp vilken lärare de hade bokat vilken tid och att de fick in det i elevkalendrarna. Läraren visade också prov på den diciplin som jag gissar härjar allt som oftast. En kille hade något i munnen. Han fick vackert tala om vad han åt på ("titta på mig när du pratar"), var han hade fått tag i det ("är det tillåtet att ha mat i era skåp???"), när de har snackbreak ("hur dags är det? är klockan så mycket nu?") samt tillsägelse om att han minsann inte fick äta där och då ("du vet att ni inte får äta över mattorna"!!! visste inte att det var så de säkerställde rena heltäckningsmattor). Själv reagerade jag naturligtvis på den rätt tuffa attityden och hur eleverna blir tillsagda, vi är ju lite mer mjukis hemma. Jag vet att de var strängare än hemma i Århus också och våra barn har tydligen varit rätt lydiga, så de har egentligen aldrig blivit tillsagda så mycket, i alla fall har de inte sagt det till mig och inte heller klagat över att det är för strängt. Min instinkt säger att jag inte gillar den där auktoritetsattityden, samtidigt säger L då och då spontant att hon gillar när lärare är stränga för det funkar bättre i skolan då. Personligen anser jag att lärare ska kunna ha ordning utan den negativa attitydsidan! Nåväl, så länge inte jag ser att detta går ut över våra barn indirekt eller direkt, så tänker jag inte försöka göra något åt det.

Tillbaka till bokningarna. Jag letade upp tider för alla Malins lärare och skrev upp henne. Skrev in dem på L's papper och krossade bort de tiderna. Sedan kunde jag TYVÄRR inte gå till High School och boka upp tider för L, för de skulle göra det själva med respektive lärare när de hade lektion. Nu började mina lediga tider på torsdagen blir få, så jag insåg att jag borde få henne att börja boka på en gång. Skrev ett långt tydligt brev med instruktioner till henne, hittade klassen i gympasalen och fick ögonkontakt med henne. Hon kom glatt skuttande till mig när de var klara och tog pappren, med uppmaning att boka i de hål som fanns och vid kris använda Malins tider, så får jag boka om dem i värsta fall. Får se idag hur hon fått ihop det.

Snacka om omständigt projekt!!! Men visst det är fantastiskt att vi får träffa alla lärare 10 min (i DK fick vi bara träffa engelska och matteläraren och de skulle täcka in allt på 10 min), men åtta lärare är det över en timmes tid att diskutera varje barn. Och det är praktiskt för skolan, alla föräldrar ansvarar för att själva skriva upp sig på en tid hos de lärare de vill se. Sedan får läraren listan i god tid så att de kan förbereda sig för respektive elev.

I övrigt kan jag meddela att första "rummet" är tömt på kartonger! Badrummen, ha ha. Det tog bara sex veckor! I den takten lär vi väl vara klara til jul i bästa fall. Det finns ju inga skåp i badrummen, men vi har köpt ett som R skruvade i hop i helgen och satt in (krävdes bara lite speciallösning för att få in det) och nu har jag tömt alla lådor in i det.

Här är en lista på kartonganalys.

Lätt att packa upp:
  • Böcker
  • Badrumsskåp
  • Glas och tallrikar
  • Kläder
Jobbigt att packa upp:
  • Kökslådor med plastburkar, formar etc
  • Spel, alla har olika form och passar inte in någonstans
  • Skor, finns aldrig tillräckligt med plats för dem.

I eftermiddag spelar Malin volleyboll-match och jag ska dit och titta. Johan "surar" för att han därmed inte får åka late bus, för det var så kul förra veckan, men nu är jag inte hemma och kan möta honom så det går inte, istället fångar jag upp honom på skolan.

Fegisar! Ingen av er vågade ge sig på att svara på Johans matteuppgifter! :)

Catharina, vilken trevlig utflyktsidé och fina bilder i tidningen. Grattis Hugo till fiskelyckan! Nu har jag inte skrivit på en lång stund här, så hoppas att du fick gjort en del av det andra du planerade ? :)  Förstår att det gick bra igår kväll. Kul!

JOOO. BRA KARIN! Nu ser jag att du varit inne medan jag skrivit här och du har SÅ rätt! Jag tror fortfarande inte att normala 8-åringar klarar det här. Fast jag hörde ju om de koreanska barnen en annan mamma berättade om på deras förra skola i Brasilien som gjorde motsvarande 8:ans matte när de var 5 år. Det KAN ju inte stämma! Jag tvivlar starkt!
Jag var helt säker på att du var duktigt både på matte och logik, synd att du inte fick veta det förrän du var stor :-))) !

Bye, Ingrid

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Just när jag sitter och läser din blogg ringer det och Rikard är här och skulle bara stanna en liten stund och det blev mer än en timme. Men vi hann med att få så mycket information.
Det var väldigt trevligt.
Jag tycker det låter komplicerat men du klarar säkert av det.
Fortsätt att packa upp .
Kramar från Britt

Anonym sa...

Hej! Stackars Johan! Jag fattade inte ett dugg av den fyrdelade matteuppgiften, jag förstår inte engelskan, sorry! Nu är klockan snart elva och vi ska gå och lägga oss. Äntligen är lingonen färdigrensade. Edvin ska få rör i öronen på onsdag, och H och M är på Fiji. Tur att jag inte går i Johans klass... Märtha

Catharina sa...

Hej Ingrid!

Jag förstår att du saknar något som fungerade bra... det är ju så vi är. Vi vill plocka det bästa från alla ställen och ha det så :o)

Jag håller helt med om att det är lite konstigt att barnen inte ska med på utvecklingssamtalen. Det är ju deras arbete det gäller!

Jag har inte ens tänkt tanken att man ska ha samtal med en massa olika lärare, men det är väl för att det är några år kvar innan mina små barn har mer än en lärare :o) Eller... Hugo har olika lärare redan, men dom skriver omdöme om barnen och lämnar till klassläraren.

Igår var vi på ikea (äntligen...) innan vi åkte blev upplysta av en kompis att det var lönehelg, men eftersom vi inte är så bra på att ta oss tid att åka och handla så gäller det att passa på när vi väl hittat en tid! Men nya ikea (fast det är väl inte så nytt längre, bara för oss som inte varit där innan) är ju jättestort så även om parkeringen var nästan full så kändes det inte trångt där inne. Vi började med att äta lunch och 3 pers, en helt ok söndags middag under 200 kr är ju jättebilligt!

Sen gick vi igenom butiken och tittade och mätade och konstaterade att det var lika fint och funktionellt som vi tyckt när vi tittat på det på nätet. Så vi fortsatte ner där man ska börja plocka saker, och då köpte vi nya kökstallrikar, lite förvaringslådor och annat smått och gott :o) När vi kom till plockhyllorna så trodde vi att vi hade vår vanliga otur eftersom Hugos hylla inte fanns i vitt utan bara svart... men allt låg färgsorterat så lite längre ner i gången hittade vi EN uppsättning av det vi skulle ha. Sen plockade vi skrivbord och skrivbordsstol till Moas rum. Bilen blev riktigt full! Tur att Hugo var med en kompis och bowlade för annars hade vi inte fått plats! Heja Volvo, man får in massor den! Idag ska Lars dit en vända till och hämta en stor IVAR-hylla till garaget och Hugos garderober. Sen gäller det "bara" att börja skruva och flytta omkring saker och befintliga möbler... redan nu har jag konstaterat att hela den kommande veckan är uppbokad kvällstid av olika aktiviteter. Både denna och kommande helg finns inte tid... jaja, nu har vi ialla fall kommit så¨långt som att vi vet hur vi ska ha det och har köpt hem möbler.

Idag har jag ändrat om lite i köksskåpen så jag kunde få in dom nya tallrikarna. Även om dom gamla tallrikarna är lite kantstötta och det inte finns fullt av alla så bär det emot att kasta dom (jag fick dom när jag fyllde 20 år och det är 2:a sortering, men ändå...). Ska kanske höra med Röda Korset om det är nåt dom vill ha?! Eller så blundar jag när Lars kastar dom i soptunnan...

Kram
Catharina