måndag 6 september 2010

Tomater

L och jag gillar verkligen tomater och utbudet de sista 10 åren har ju exploderat. Frestelserna från allt annat än "vanliga" tomater är stora och därmed mångdubblas ju också kilopriset på produkterna.

I Danmark såldes sällan tomaterna som självplock utan allt var förpackat och såklart dyrt. De hade flera märken som var kända för att de kom från speciella odlare. På vissa förpackningar stod det "supersmag" och jag undrade alltid vad de då tyckte om de andra varianterna "halväckliga" eller? Skämt åsido så var de med supersmak alltid väldigt goda.

Nu är vi i ett nytt land och andra gången jag var på inköpstur ramlade jag över de här små pärlorna:


Ja, naturligtvis skulle jag lagt dem bredvid något för att ni skulle se en jämförelse, men pärlor är ingen dum beskrivning. Förpackningen är av den storlek som vi brukar köpa körsbärs/cocktailtomater i hemma. Det är de absolut minsta tomater jag någonsin sett och de var supersöta och goda. Någonstans hittade jag att de kan heta Pea tomatoes. De är bara ca 1 cm i diameter!

I vår butik hette de Tomberries och kom från tomatlandet Holland. Annars brukar jag försöka köpa lokalt odlade varianter:


I förra veckan köpte Rikard några kvisttomater av cocktailtomatstorlek och de var de absolut godaste tomater jag ätit, så söta och krispiga. På förpackningen stod British Vittoria Tomatoes och nu har jag försökt hitta den sorten på nätet, men varken under Vittoria eller Vic/ktoria hittar jag något. Hade vi varit i Sverige kunde man tänkt sig att de bara dragit till med Viktoria eftersom förmodligen allt som heter så säljer, men det kan väl knappast vara fallet i gamla Queen Victoria landet.... Nåja, jag hade väl ändå inte börjat odla dem om jag hittat dem på nätet. Får väl hålla utkik i butikerna framöver istället.

Nu är det ny vecka och morgonen förlöpte lugnt och stilla tack vare att:
1. Alla väskor packades klart igår kväll.
2. Sömntutorna M och J vaknat av sig själva och smugit ned till TVn! och därmed inte behövde en långdragen väckning.
3. Rikard inte skickade ett SMS för att väcka mig med följden att jag tror det är larmet och stänger av det istället för att trycka på snooze och därefter försova mig (har hänt flera gånger).

Solen skiner, så vi hoppas på en fin september!
Kram Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

Min svärmor bjuder ibland på dessa små tomater som hon kallar pärltomater. Jag ser på Internet att de även kallas vinbärstomat. http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=A&wts.ACTION=loginguest&p=H
Kanske något för hemmafrun?

Kram fr Karin

Unknown sa...

Det ska vara du och Linnéa som kommer på idén att lägga upp bilder på TOMATER!!!

Inte min kopp te direkt, men, för allt onödigt vetandes skulle - på romani heter tomat PARADISO - vilket är ÄNNU mer obegripligt!

Tacka vet jag rabarber och rädisor...

/Mozter Marit

Anonym sa...

Hej Ingrid1
Jag brukar köpa svenska delikatesstomater som är små och dyra.Ingen större skillnad.
Håller med Marit att rabarber och rädisor är mycket godare och lättare att äta.Britt