torsdag 2 september 2010

Söndag med födelsedagsfirande och Londonbesök


Vi flyttade ju fram Rikards födelsedag ungfär en vecka, så i söndags var det dags att fira. Vi gick upp tidigt och han fick Daimtårta och paket i sängen. Johan hade jobbat länge på sin egenbyggda skapelse som ni ser ovan. Det gick åt MYCKET tejp för att få ihop de två kartongerna och senare på kvällen när Rikard skulle lägga sig saknade han några kläder och då fanns de på övervåningen i den här lådkombinationen.

På sig har Johan den "skinnjacka" han förälskade sig i på H&M dagen innan. Ni kan tro att han fick en helt ny gångstil när han tog den på sig.... Jag vet inte om han behövde en ny höstjacka, den är inte min stil och den är på tok för varm att ha på sig redan nu, men inget av detta spelade väl någon roll då Johan så uppenbart ville ha den.

När vi är inne på kläderna från lördagens shopping kommer här också en bild på Malin i sin nya prickiga kavaj. Rikard lyckades i söndags kväll (det var nog födelsedagspresent att få sitta i lugn och ro och fixa med det) koppla upp vår stationära dator, skrivare, Skype och Skypetelefon. Därmed kunde vi pröva att ringa upp såväl farmor och farfar respektive mormor och morfar som alla fick sig en mycket levande modevisning till livs då alla barnen bytte kläder och mannekängade framför kameran :-) .


Nåväl, tillbaka till födelsedagen. Jag hade redan innan sagt till Rikard att han ska få ett nytt golfklubbsset av mig i present. De han har nu är så OTROLIGT gamla att PROn i somras dömde ut dem helt, så det är han VÄL värd. Det är dock bäst att han får vara med och välja ut det själv, så det ska vi göra inom kort... Han fick också en bok med ett antal tusen pubar runt om i Storbrittanien, så nu kan börja dricka sig runt på dem. Så fick han ett par andra paket också.

Jag hade en liten plan på vad vi skulle göra för utflykt denna dag, men den förkastades för på lördagen hade jag snappat upp en broschyr (huset är fullt av sådana som jag tagit överallt) som Rikard reagerade på, nämligen Nottinghill Carneval, som inföll just denna söndag och måndag (som jag skrev i förra inlägget var vi ju lediga i måndags). Detta ska vara Europas största Karneval med 1 miljon! besökare. Rikard hade varit där en gång tidigare då han var i stan med jobbet. Söndagen skulle vara mer för barnen och måndagen mer för de vuxna. Detta kunde vi ju inte missa så vi begav oss till London igen. Denna dag från en annan station, West Ruislip.

Nottinghill ligger i rätt ände av staden så det tog bara en halvtimme dit. Vi bara följde folkmassorna och lyckades få en perfekt plats längs med karnevalstågssträckningen, men vi var inte så imponerade av själva tåget. Det var mest barn som gick uppklädda. Vi väntade oss mer dansande. Det var dock kul att vi kom dit och folk var glada och blåste i visselpipor och tutor överallt. Här är en blandad kompott bilder från karnevalen. Jag antar att om man är på karneval är man offentlig och får förvänta sig att komma med på bild på en blogg här eller där...

Där var mycket folk:



Och visst dansade en del och kreationerna var verkligen sevärda:




1 miljon människor måste ju äta också, så självklart såldes det och lagades det mat längs gatorna. Våra barn är ju lite skeptiska och ibland måste jag säga att jag förstår dem, för all mat som lagas på det sättet känns inte ok, men Rikard är mer öppen och provar gärna på det mesta. Bra balans till resten av familjen. Till slut hittade vi i alla fall goda kycklingspett (Malin, är jag dum om jag berättar att du tappade ditt spett på gatan efter första lilla tuggan?) och majskolvar. Det räckte för att stilla värsta hungern.

Många kycklingar blir det...
Tiden går otroligt fort när man är på utflykt i storstaden för avstånden är stora och man går mycket. Vi tror vi ska hinna hur mycket som helst men det verkar bara bli ett par ordentliga stopp per dag. Fast vi kanske får rutiner och taktik för det med längre fram.... hur lyckad shoppingen på H&M än var, så kanske jag inte tycker det är det vi behöver göra om vi åker till London. H&M finns ju liksom överallt även här och kan avverkas på närmare håll lite smidigt. Vi får se...

Nåväl, efter maten begav vi oss till tunnelbanan för att ta oss till en av de affärer Linnéa spetsat in sig på under lördagen, som vi inte hann med. Hon hade hittat en nätbutik där hon ville handla, men sedan upptäckt att de hade en butik i England, inne i London. Ok, vi gav oss dit. På stationen samplade de en ny dryck och det var ju välkommet, men det var bara vi vuxna och Johan som gillade den. (För Procordialäsare: I TetraPak med sugrör. Rubicon Sun Exotic Pineapple & Coconut "with vitamins A, C, E to help your immune system".) Det var smaken av kokosmjölk som var lite speciell.

Butiken låg inte precis inne i mittersta London... utan nära en speciell byggnad, Gherkin, som ofta syns på bilder från stan. Hmmm... det var ju nära där vi bodde när vi var första gången i London med barnen för flera år sedan, på ett lite skumt hotel eller i alla fall ett ganska enkelt hotell. Jodå, vi kom till hotellet som låg på samma gata som butiken skulle ligga på. Hotellet låg på typ nr 4 och vi skulle till 184! Vi gick och gick och gick..... gatan var allt annat än exklusiv, plötsligt hamnade vi en marknad längs den gatan, väldigt bohemiskt och mycket second hand.... mycket mat...

SÅ gott det såg ut!
 Måtte, måtte, måtte detta vara rätt ställe och måtte, måtte, måtte butiken vara öppen en söndag eftermiddag................. och plötsligt var vi där! Och butiken VAR öppen och den var JÄTTEFIN och Linnéa blev så här GLAD.


Jag tyckte aboslut inte om alla deras kläder, men det gjorde inte Linnéa heller. Både hon och Malin hittade något till sig och framför allt Linnéas kofta var jättehäftig.

Slutet gott allting gott med shoppingturen. Vi hann tyvärr inte till stora bokhandeln som Linnéa tänk sig, så den får vi ta nästa helg... Vid det här laget var dock alla hungriga. Lite majs och tre (efter Malins tapp två) kycklingspett samt undertecknads medhavda kex förslår inte långt. Klockan var halv fem och det kändes som om vi behövde en bra restaurang som passade alla i familjen och de här kvarteren verkade inte uppvisa något sådant.... Dessutom firade vi ju Rikards födelsedag, så det skulle vara något han gillade. I butiken tipsade de om en italiensk restaurang i närheten. Vi kryssade ut genom gatorna och plötsligt runt ett hörn var det som att komma ut i en annan värld. Breda gator, helt andra typer av affärer...

Italienska Strada visade sig var en restaurangkedja (det finns VÄLDIGT många sådana här) och en positiv bekantskap. Supertrevlig personal (gäller inte alltid här) och FANTASTIK mat. Pizzorna var yummie! Spagetti Bolognesen likaså. Och mina fylla pastor var superduperjätteyummie, så det var alldeles för lite av dem.

Äntligen en bild där även födelsedagsbarnet självt är med:


En vacker dag kanske jag gör en sammanställning över bra restauranger här, men först måste jag äta mig igenom ett antal till. Vilken angenäm uppgift!

Efter maten åkte vi bums hem.

Maria, vad kul med en kommentar från dig här! Tack! Ska skicka över adress o dyl så småningom men jag har inte hunnit än! Så underbart att höra att det går bra med nya skolan. Låt omställningen ta den tid den behöver så länge som det går bra och på rätt håll. Skolan har ju bara varit igång ett par veckor hittills, så fortfarande är det ju ganska nytt. Jag är säker på att det kommer bli riktigt bra och är glad för att ni bestämde er för att byta efter moget övervägande. Kram till er alla! Vi ser fram emot ert besök! Har ni köpt biljetter till någon musical? Blir det Lejonkungen? Den är fantastisk, så det är ett bra val. Det finns ju också Oliver som ni vet.... OM ni mot förmodan ska gå på den så please säg till mig innan ni köper biljetter för då vill vi skicka med Johan. Han vill gärna se den och nu har vi vuxna och Malin sett den, så vi är inte så sugna på den igen. Den ska bara gå till januari, sedan läggs den ner efter många år. Lejonkungen ska gå länge till. Bara så ni vet om ni planerar flera besök hitåt.

Britt, nej inte ska ni sköta vårt hus också! Dessutom kostar det massor att ha ett hus stående och är trist för grannarna och så inbrottsrisken. Nej, allt förnuft talar för att sälja och det är säkert det rätta, men just nu suger det. Ska Lina också gå på simskola? Så häftigt! Nej, jag tror inte de är rädda någon av dem efter att ha sett dem i sommar. Butiken vi besökte i söndags var klänningsbutiken, men de hade inte klänningen i butiken utan bara på nätet.
Det går ganska bra med mitt vänstertrafikkörande, men det går inte automatiskt än och jag går ofta till fel sida av bilen när jag ska hoppa in och köra. När jag ska tänka på döda vinkeln får jag tänka på vilket håll den är åt hemma och sedan tänka att "nu ska jag tänka på det tvärtom när jag ska köra om"...

Karin D, stort Tack för stöd och positiv uppmuntran! Det är ju bara så att man inte kan få allt och vårt beslut att flytta hit har medfört en del uppoffringar, men innerst inne vet vi att det här var vad vi ville även om det kostar en del i en annan ände. Som tur är har vi hittills inte blivit besvikna på något här utan det går enligt plan eller bättre. Linnéa har nog inget emot en ny tur till Japanbutiken när ni kommer hit. Vi längtar! Äggen skulle vara en överraskning till våra besökande gäster, men det kommer inte att bli några överraskningar till dem för vi avslöjar allt i förväg här, ha ha. Knäppa oss!
Jag funderar också mycket på hur jag skulle kunna ha en backup på vår blogg om något händer. Det är ju rätt mycket att skriva ut på papper, men jag kan önska att jag hade gjort det från början... nu är det nog försent.

Märtha, usch vad irriterande och besvärligt det verkar med kommentarerna här! Beklagar! Jag ville gärna läst vad du skrev och jag vet av egen erfarenhet att om man måste skriva om något blir det inte med samma inlevelse som första gången. Synd!
Jag vill också veta vad Malin menar!!! Var har vi skrivit det???? Hjälp mig så ska jag fråga henne!
Vi var så LÅNGT ute på tunnelbanesträckan (första stationen), så det var inga londoners som hoppat på än.... men jag lovar vi trängdes med dem senare, ha ha. Malin älskar sin klänning som mormor köpte till henne i somras.

Naemi, vi kan absolut gå till Japanbutiken när du kommer. Bara boka en resa hit. Ta med vem du vill i familjen eller kom själv och vi möter dig på flygplatsen. Har du inga extra fotbollsskor att låna ut ett par månader? Linnéa tänker nog gå på fotboll i den här perioden som kommer nu och det är bra tre månader och jag har ingen lust att köpa utrustning för så kort tid, men jag tror inte hon kan spela om hon inte har skor... Helt ärligt, har du några utslitna som du kan avvara ett tag, så skrik till. Rikard är i Dalby till lördag morgon och kan hämta dem hos er.

Marit, japangodis är jättegott ;-)) ! Vi längtar till att du ska komma hit på besök. Det är så bra att du INTE är beroende av skollov som de flesta andra!
Vi vet inte så mycket om coola klänningsbutiker här ännu, men ska hålla utkik ;-) ! Jag vet inte vad läraren heter heller... har L svarat dig på det? Jag vet inte hur känd han är egentligen...
Fråga från en gasanvändare till en annan. Nu har jag en sådan där grej som man tänder spisen med. Kan den ta slut???? Hur vet jag när det är dags att köpa en ny i så fall? Köper man en helt ny "apparat" eller byter man ut något i den man har? Tacksam för alla ledtrådar! Kram!

Tara, we love it too!!! :) But there is SO much information every day!! And thousands of activities to make a decision about. I guess it is very American. I was American from the beginning, but today they say they are an international school offering both IB and AP.
It was so much fun reading about the successful birthday parties you have had and I LOVED the cakes. I will recommend all my friends here to visit your blog and take a look! HUGS!

Ingrid

2 kommentarer:

Karin sa...

Bevisar nu på nytt att jag läser de personliga delarna i bloggen... Jag har ett par utmärkta fotbollsskor med dubbar i plast (för gräs, tror jag!) som mer än gärna får lånas eller helt enkelt övertas. Dock ca stl 40. Vet inte om Linnéa lever på så stor fot?

Oh, Yes, vi längtar till London och till Beaconsfield! Julia undrar hur långt det är till Oxford från er, och jag undrar hur man bäst kollar om det finns musikalbiljetter.

Kram fr Karin

Anonym sa...

Fina kläder!! Har Johans blå Fix-jacka hängande här hemma, nytvättad, dock för liten till Johan tror jag (stl. 116). Skall jag droppa den hos Lindy och Tuula?

Anna