tisdag 21 september 2010

SFU :)

SFI= Svenska För Invandrare

Ja så heter det ju och följaktligen måste då våra barn nu gå på SFU.

SFU= Svenska För Utvandrare

Hemma kallar vi det väl hemspråk. På vår skola här heter det NLE.

NLE= Native Language Education

Kärt barn har många namn.

Igår började det i alla fall. De har en väldigt bra svensk utbildad lärare som heter Helena (de andra svenska mammorna säger i alla fall att hon är bra). Ambitionen (enligt skolan) är att de ska bibehålla sitt språk, inte att de ska lära sig så mycket nytt... Jag hoppas att en bonuseffekt är att de ska lära känna lite andra svenska barn, men det går sådär. Jag har varit rädd att de ska bli så få att det inte blir någon undervisning, så jag har engagerat mig rätt mycket i det här och mailat lite andra mammor i förbifarten för att de ska bli intresserade av att hänga på. Till viss del tror jag att det har gett ett positivt resultat.

Igår var det bara våra tre barn och tjejen i L's klass som bott i Malmö (och henne kände ju L redan). Första gången ville väl läraren bara testa av lite hur mycket de kan så de gjorde samma saker allihop och det funkar ju inte när de är så olika åldrar, men det ändrar sig väl. De började läsa en text om Björn Borg och läraren frågade Johan om han visste vem det var. Johan var inte helt säker....!!!!!!!!! Det var 24! timmar sedan han var på Tennis museumet, vad kan man göra mer än att servera kunskapen på silverfat, ha ha ha ha ha ha.

Malin och Linnéa himlade med ögonen här hemma efteråt, medan Johan förklarade att han "inte visste vilken Björn Borg hon menade, han som spelade tennis eller han som ...... eller han som..... (alla vi andra väntade på att han skulle säga "eller han som gör kalsonger")... eller han som var med i Talang". Jag förstod direkt att han menade Melodifestivalen och Björn Gustavsson och jag fick blänga på tjejerna som just tänkte bryta ut i värsta gapskrattet.

Nu har jag dock fått veta att den svenska tjejen som går i Malins klass (med den svensktalande amerikanska mamman i vår by) också ska gå med i gruppen och idag fick jag veta att den svenska mamman jag var på lunch hos fredags också ska låta sin dotter i 10:an börja, så det känns toppen. Önskar bara att den där killen jag hört talas om som ska gå i en klass över eller under Johan också skulle dyka upp och ansluta. Jag ska försöka hitta den mamman på något sätt. Tror det skulle göra det betydligt mer intressant för vår son.

Britt, du är FANTASTISK som läser allt jag skriver och är så positiv! Det BLEV mycket igår, tog hela dagen att skriva (säg inget till R, han blir tossig :) ). Jag visste inte att Mats Wilander varit med i Här är ditt liv! DET hade jag velat se, jag tycker de haft ett dåligt urval av personer i programmet tidigare, men det var ju ett jättebra val! Ska se om jag kan hitta det på SVTPlay! L tyckte museumet var superintressant och hon vill så gärna spela mer tennis, är inte helt nöjd med lösningen här.
Det finns "Ballroom dance" som det heter här, men vi har inte hunnit forska i var och hur. Det finns nog inte tid för det tyvärr. Malin och hennes kompis hade i alla fall VÄLDIGT kul ihop i helgen.
Än kan vi bara se svenskt TV via datorn, får se om vi ska ansluta till något annat längre fram. Finns önskemål från barnen om MTV, Disney Channel och någon sportkanal.
Det är inte min förtjänst att det blir hemspråk, men utan våra barn hade det garanterat inte blivit något.
Jag tycker det borde höras att mammorna bryter både på amerikanska och franska, men det gör inte det. Kanske en gång var tionde minut i så fall...
TÄNK om jag blir ledig hela dagarna till late bus...., ska bli spännande att se hur det utvecklar sig...
Idag hittade jag Oatly i en annan butik! Perfekt! Nej, min fyrkant hittar jag nog aldrig här :-(  och knappt hemma heller sedan de gjort om den till en form som gör att den inte alls smakar samma, visst är det konstigt!
Är det bra att vara smålänning....? (Kan inte fråga mina föräldrar för de är partiska, ha ha.)

Karin D, ja det blev lite mycket skrivet igår :) . Du har ju en så rolig uppväxt och jag kan inte få ihop den med den person du är idag.... Dina föräldrar verkar både fantastiska och roliga! Din pappa i de kalsongshortsen måste ha varit HUR roligt (och pinsamt) som helst!!! Jag antar att museumet är väldigt nära teatern... Ska jag kolla upp det? Skönt att du är så lugn och positiv inför besöket!

Catharina, det går sådär med LC, men jag har inte gett upp. Har kontaktat RO här två gånger i våras utan framgång. Träffade en RT-kille i byn för några veckor sedan och han skulle maila info åt mig, men han söp nog bort min mailadress. Har hittat hemsidan till det som jag tror är den närmaste klubben, men inte kontaktat dem än.
Vi vet inte säkert hur länge vi ska bo här, så du har inte missat något. Nu tar vi ett år och ser hur det blir. Att nätverka kan låta så tekniskt, opersonligt och utstuderat, men i sin positiva mening är det väldigt kul. Jag älskar det och t ex LC har gett mig jättemycket. Jag tänker inte på det som att nätverka, men det klart att det är.

Nu ska jag läsa igenom L's Tennisprojekt som hon bad mig imorse.

Kram Ingrid

2 kommentarer:

Karin sa...

Nä, du ska inte kolla upp något - jag orkar då rakt inte går på tennismuseum! Ditt referat räckte precis för att stilla nyfikenheten :-) men mitt kontrollbehov ville att du skulle veta vart vi skulle när vi ska roa oss. Men det löser sig alla gånger!! Hemspråk verkar kul (Peter hade italienska med sin mamma och avskydde det!)

Kram fr Karin

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Jag hade hoppats på att de skulle skriva svenska.Tala och läsa kan de.
Så likt Johan . Han vill inte "tappa masken".
Nu får du i fortsättningen servera på guldfat.
Smålänning är bra att vara dock inte i för stora doser. Du är lagom.
Jag har ofta roligt när jag läser dina inlägg och skrattar mycket men idag är jag tacksam för endast ett.
Kramar från Britt