torsdag 16 september 2010

Malins TimeLine

I ämnet Humanity, som är ungefär som Samhällskunskap håller Malins klass på att sätta in sig själva i världens sammanhang. Den första större övningen för det var att göra en TimeLine över sitt eget liv. Ett perfekt arbete för Malin som ÄLSKAR att pyssla med sådant.

De hade skissat ordentligt i skolan, hon hade valt bilder och gjort en översikt, men i helgen skulle det sättas samman och på lördagen var vi upptagna med Johans kompis och på söndagen var det kyrkan, så Malin kom igång rätt sent. Det var lite synd om henne och jag hjäpte henne så gott jag kunde.


Det var till det här vi köpte klistermärken och gnuggisar på stan och så hade vi förstås en del hemma sedan tidigare. Utmaningen var att hitta små klistermärken med bokstäver för hon skulle använda dem till att skriva första bokstaven i varje månad. GISSA hur många J det går åt på 12 år?! Januari, Juni, Juli. Vi köpte små klisterbokstäver för hur mycket pengar som helst :) .

Det blev en väldigt sen kväll, men resultatet var fantastiskt tyckte jag och det var en väldigt stolt och glad Malin som gick till skolan:

(Kartongerna som syns i hallen är TOMMA :) !)
Här ser ni viktiga hållpunkter under Malins liv enligt henne själv. Alla bilder där det inte är en vit textlapp, är gjorda som flikar så att du kan lyfta på dem och så sitter det en vit lapp under med text.


Nu vet ni hur vi roade oss förra helgen. Vad gjorde ni??

Tara, you are of course absolutely right about the eggs! It just takes some time to get used to things. The first week I didn't like the milk, now I drink it every morning :) . The Am mom was nice (see more in e-mail :) ). Was it a coffee morning for Scotty's class? I KNOW Erica is coming over and YES I am very jealous all of you are gonna meet and I will miss that! :-((((

Märtha, YES it is ANNOYING! VERY! Lika underbara och viktiga som datorer är, lika irriterande kan de vara! Vet inte varför kommenterandet inte funkade... hoppas det funkar nu.

Britt, ja mitt i allt arbete råkar man ju ut för en del roliga och dråpliga situationer :) . Jag visste inte att ni kunde rösta på ICA! Du får berätta vad du röstade på när vi ses :) ! Nix, ambassaden var trist, men jag misstänker att om man skriver in sig och passerar kontrollen är det fina lokaler längre in... Kram.

Karin D, ja jag vet inte vad som händer med pizzan i hålet, ha ha. Kanske kan L börja jobba extra där och undersöka saken. Eller kan jag kanske helt enkelt fråga :) . Du kan ju inte få punktering på bilen när du cyklar hela tiden ;-) . Om du någon gång kör bil kör du säkert så försiktigt att du aldrig kommer att få punka.

Catharina, tack för kommentarer trots att jag vet att du har fullt upp med annat just nu! Tur att vi båda haft vänliga människor som hjäpt oss med våra punkteringar. Det är jättebra och viktigt att de pratar om valet i skolan och jag är säker på att de flesta elever tycker det är kul för att det inte händer så ofta. Intressant att se hur lättpåverkade de är dock...! Jag litar också på läkarna. Man kan ju inte vara expert på allt själv!

Ha en skön kväll! Här lyser solen från en blå himmel. Johan ska för första gången komma med late buss. Han börjar en sport idag. Den där man fick pröva på 18 olika om ni minns. Malin har volleybollmatch och ska hämtas 18.30 på skolan. L kommer med normal buss och har ett stort kemiprojekt till imorgon, så det är bra att hon och jag kan ägna oss åt det i lugn och ro. Hon behöver nog lite hejarklack då hon missat att det skulle vara klart redan till imorgon.

Kram Ingrid

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Malin!
Din Time-Line ser helt underbar ut. Tänk att ni kunde hitta så många foton i era kartonger.
Det ser så varmt och skönt ut på era bilder, som sommar.
Tar du hem den igen eller ska den vara i skolan?
Kramar från Farmor

Karin D sa...

Så himla fint! Man blir sugen på att göra likadant till alla barnen fast det inte är en skoluppgift! Min mor brukar ofta göra fotoklipp till alla möjliga på födelsedagar och jular (inte till alla varje gång, men då och då). Det är verkligen kära minnen.

Men precis som i Danmark låter det som att en energisk hemmamamma är bra att ha!

Anonym sa...

Waaaw! It looks great! Malin really has a feeling of turning homework into artwork!

Hilde and Eli

Catharina sa...

Men så fin time-line! Bra jobbat Malin!!

Jag gör ganska mycket album till barnen... inte med foto, som jag inte har framkallat dom senaste 4 åren. Nä, jag sparar på allt! som t.ex. kvitto, teckningar, brev... ja det mesta helt enkelt. Sen sätter jag in det i pärmar och skriver lite om vad vi gjort eller vad som hänt kring det jag satt in. Nästan som en dagbok. Troligtvis kommer barnen en dag att bara kasta det, men då har jag ialla fall haft kul (och avkoppling) när jag har gjort det. Vet inte om det hänger ihop med att jag nästan inte har några minnessaker alls från när jag var barn. Jag gör samma i en pärm till mig själv. Men jag ligger alltid back så det finns oftast papper, kvitton och annat "skräp" som ligger överallt och som Lars retar sig på... Önskar att jag tog mig lite mer tid till sånt! Men det är ju en typisk syssla som jag ska göra när allt annat är klart... men hur ofta är all disk diskad? alla kläder tvättade? fullt i kylskåpet? ingen tid att passa?...samtidigt!!! Nä, just det! Därför blir det för sällan jag gör sånt som är avkopplande och kul, först ska jag BARA.
Just nu är Lars inne i en röjarperiod, så om du vill veta vad vi gjorde förra helgen så var det att röja och sortera, och det har vi gjort även denna helgen. Vi håller fortfarande på att få iordning på barnens rum. Vi flyttade runt möbler förra hösten och Hugos rum blev bra och ska nu kompletteras med en garderob och en hylla där bl.a. TV'n ska stå. Så, idag har vi tittad i IKEA-katalogen och mätt och mätt och mätt... så nu har vi en plan. Nu gäller det bara att ikea har det hemma... att alla skruvar är med och att det inte är nåt fel på det vi köper, vilket det brukar vara när vi handlar där! Håll tummarna för oss. Jag vill få färdigt här! Kan tänka mig att du har samma känsla att få färdigt... även om jag inte har massvis med kartonger att packa upp så är detta ändå ett stressmoment här då Moa har saker överallt i hela huset eftersom hennes rum är fullt av saker och det inte går att få någon riktig ordning där just nu. Suck! Flummigt, men jag hoppas att du ändå förstår ungefär vad jag menar :o)
Moas rum är inte lika lättmöblerat och hur vi än gör så blir det sådär. Men nu tror vi att vi har hittat en lösning och det blir en mix av gammalt och nytt, vitt och trä på hennes rum, men det vi gör nu kommer ju att göras om igen om några år när hon själv får bestämma hur hon vill ha det, så därför får det bli såhär så länge. Hon blir förhoppningsvis nöjd och bryr sig nog inte som att hon inte har någon "stil" på sitt rum.

Nu måste jag fortsätta leta, så... www.ikea.se nästa.

Kram Catharina