fredag 10 september 2010

Helgnöjena lyser med sin frånvaro

Min ambition är att de helger vi inte har gäster ska vi hinna iväg och se oss omkring och göra något kul åtminstone ena dagen. Förra helgen kom ju dock Rikard hem från Sverige först till lördag lunch och innan dess hade Linnéa och jag varit på en första tennisträning här i byn. Det var en rolig grupp så tillvida att det var massor av tjejer i 14-16-årsåldern från byn och jag gillar att hon lär känna igen några ansikten härikring. Jag minns att det faktiskt betydde något i DK när vi passerade en busshållplats och L sa "där står hon som går i min kör" eller något annat. Även om de inte umgicks så skapar det någon sorts förankring och trygghet i var man hör hemma. Tränaren var dock inte på plats, så de fick ingen coaching utan spelade bara själva, så om det är en bra grupp eller ej, kan jag inte bedöma. Vi ska dit och pröva imorgon igen. Roligt var i alla fall att en tjej i Linnéas klass ska gå i samma grupp, men det är tyvärr ingen som L umgås med, men det var väl inte fel för någon av dem att känna igen ett ansikte första gången, bland alla de andra infödingarna som verkade känna varandra allihop.

Sedan på eftermiddagen blev det shopping igen vilket tog sin lilla tid. Det var sportbutiker som gällde framför allt. L fick nya gympaskor och benskydd till fotbollen, Malin knäskydd till volleybollen och Johan ett efterlängtat nytt tennisrack.

Under sommarboksläsningen upptäckte L att det inte fanns några roliga böcker att välja på som "belöning" för att de läst sina åtta böcker och hon hade helt rätt, det var ett ganska magert utbud. Jag tycker ju det viktiga är att de läser (vilket L gör oavsett sommarboksdeltagande eller ej), så jag lovade henne att om hon valde en bok till J eller M istället, så kunde hon få en Mangabok när vi kom till England och den inköptes nu äntligen. Malin kunde inte motstå några örhängen på Claire's (ungefär som Glitter, fast mycket roligare).

Johan kom på att han fick ett Kalaha-spel i födelsedagspresent och det hade vi redan. OBS! Detta är det mest populära spelet att ge bort i present och vi har fått det SÅ många gånger, så köp inga fler sådana till oss, tack! Det fanns absolut inte tid att styra med att byta detta spel då, så jag sa att vi skulle spara det och ge till någon som inte hade och så skulle han få köpa något annat på min bekostnad.... (är det någon mer som gör så??) Toy Story 3 går ju på bio nu och Johan är väldigt intresserad, men han har inte sett varken 1 eller 2, men nu hade han hittat en bok om Toy Story i bokhandeln och tyckte att han skulle få den istället för spelet. Jag tyckte det var bra att få min "skuld" avbetald (undrar om jag betalt av det redan förut....det är ju rätt länge sedan han fyllde...??) och den där "pysselboken" var helt ok, trodde jag. När vi väl tittade i den var den faktiskt riktigt dålig och inte ens J var särskilt intresserad längre. Det gällde att tänka snabbt och jag erbjöd honom att köpa filmen Toy Story 1, då det fanns en HMV-butik i närheten. Det var lite emot min grundtanke som var bok eller spel, men okey. Jodå de hade T S 1 för 10 pund, men de hade också T S 1 OCH 2 för 15 pund. Såklart köpte jag den senare så halvsmålänning som jag är och Johan gjorde ett VÄLDIGT bra byte mot spelet han fick.

På söndagen insåg vi att barnen hade en herrans massa läxor och så var det massa papper och grejer som skulle läsas och fyllas i, så någon utflykt blev det inte. Johan och Rikard hann i alla fall ut och flyga "drake" och det var Johan nöjd med.

Nu är det fredag och vi står inför en ny helg och sanningen är att det inte verkar bli tid till några utflykter nu heller. Ja ja, vi ska göra en massa andra saker istället och det blir säkert bra det också. Stone Hedge och Co har ju legat här i några 1000 år, som om vi väntar med sevärdheterna en månad eller två gör väl ingen större skillnad.

Känner mig rätt redo för fredagsmys redan, men får väl göra några nyttigheter först.

Ingrid

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Det kan väl vara skönt att koppla av hemma och få ordning på allt innan alla gäster anländer.
Stone Hedge såg vi l976 eller 77 när vi åkte runt i England på Bed ond breakfast. Undrar om du kommer ihåg det Rikard.
Hoppas att ni snart får kompisar och goda vänner.
Kramar från Britt