måndag 20 september 2010

En riktigt skön lördag

Lördag var en riktigt skön dag för oss. Sovtjejerna fick vakna i lugn och ro. Jag hade bjudit in mamman med syskon på fika och bakade kladdkaka igen. Hade frågat Eriks amerikanska mamma om hennes åsikt om salmonellarisk, men fick till svar att hon inte lät sina barn slicka smet i USA heller så hon var försiktig med råa ägg. Mina nya svenska vänner upplyste mig dock om att de alltid lät sina barn slicka skålar och trodde inte risken var så stor, så jag väljer att lyssna på dem. Kanske är jag inte redo att laga Tiramisu på äggen här ännu (det kommer säkert), men kladdig kladdkaka och barn som slickar skålar är ok :) .

Rikard körde med L till tennisen och så åkte han till den fjärde matbutiken i byn, som vi inte hunnit besöka tidigare, Waitrose. Johan fortsätter att dricka sin Oatly "mjölk" som vi importerat i överflöd till DK och det fungerar ju inte nu, men vi ordnade så att vi fick med oss drygt 30 liter med flyttbilen hit, för att klara oss en tid i början och så tänkte jag ransonera efter hand. Det har jag dock inte hunnit, utan han har druckit havremjölk för glatta livet. Vi frågade i Svensk-butiken när
vi var där om de kunde importera och det skulle de kanske kunna göra. Jag har också tänkt skriva till Oatly och fråga om de har försäljning här någonstans. DÖM om vår förvåning när Rikard hittar produkten i butiken här i lördags!!! Dessutom till ett bra pris, inte dyrare än hemma. Det kommer göra Johans vardag här lite bättre än om vi inte kunnat få tag i den. Jag har skrivit till Oatly och tackat idag!
Så här glad blev Johan när han fick "engelsk" Oatly :) !















När mamman kom för att hämta Laura, sa hon att de inte kunde stanna eftersom de hade släkt från Kanada på besök. Kunde kanske nämnts då jag bjöd in henne, men vår familj kunde ju äta kladdkaka lika bra själva :) .

Rikard och Johan spikade ihop badrumsskåp från IKEA och L och jag bestämde oss för att åka in till byn. Vi har inte hunnit strosa runt där hittills för att se vilka affärer som finns och nu passade det bra. Malin hade konstigt nog inte lust att följa med. L ville ha en bild på oss innan shoppingturen så här kommer den:

Ni ser att jag har betalkortet i högsta hugg :-) .
Dåligt i byn här är att det är parkeringsavgift på de flesta ställen och det brukar det inte vara i småbyar hemma. Jag har ingen lust att betala parkeringsavgift för minsta inköp, så nu är jag på gång att lära mig var man kan stå gratis och inte. Entimmesparkeringar har jag nu hittat och de är gratis. Det räcker nog i 9 fall av 10 för shopping i vår lilla by. I lördags räckte det inte, men vi löste det genom att flytta bilen en gång :) .  (Smålänningspåbråt, jag vet.)

Vi började i ena änden av byn och gick till den andra, vi gick in och ut i nästan varenda butik och imponerades över det enorma utbudet som finns för en så liten befolkning, många klädbutiker, två bokhandlar, flera skoaffärer, flera presentbutiker så fina att man förälskar sig i det mesta och mycket är typiskt engelska, massor av fik och matställen. Mycket folk ute, men inte så det blev trångt.

Här fotograferade Linnéa ett konditorifönster med Alice i Underlandet-inspiration:


Vi handlade bara i en butik och där hittade L en del tröjor och jag en tunika. Jag köpte också sådana där luddiga mysstrumpor som tjejerna ville ha (fy vad de luddar! jag har ludd överallt i heltäckningsmattorna nu). Om man handlade för £70 fick man en presentcheck på £20. Jag vet inte hur det gick till men vi lyckades handla för £132.50 och då la jag till ett paket strumpor till och det blev EXAKT £140 och två presentcheckar. Har lovat Malin att hon ska få handla för en stor del av värdet på dessa.

Lördag kväll "bestämde" Johan att vi skulle spela spel. I flytten har en del spel barnen inte sett på länge kommit fram och vi fick också vid något tillfälle en del spel av Rikards faster och farbror, som passar Johan nu, så det var ett bra initiativ. Först spelade Johan och jag "Busiga ungar" som handlade om att palla äpplen från elaka farbrorn. Johan gillade det, men det var inte mycket action så vi fick göra om reglerna lite för att det skulle bli riktigt kul. Under tiden lagade R en underbar Chili Con Carne (nåja, det var delade meningar om hur underbar den var...). För mig är det riktig studentmat. Serveras det lika ofta fortfarande på nationerna i Lund eller nu är det något annat som gäller?

Efter maten spelade alla Cluedo och Malin hade helt glömt bort hur det gick till, så hon tyckte det var jättekul nu. Söndag morgon spelade Malin och Johan Cluedo hur länge som helst.

Jag sa till Rikard lördag morgon "har du tänkt på hur skönt det är att ha en helg som inte är fullbokad så att man känner att man varvar ner på helgen jämfört med hur det varit i veckan, istället för tvärtom när det är så fullt upp att man andas ut då man kommer till jobbet på måndagen för att man lyckades få ihop helgen". Han höll med. Det här var precis vad vi behövde.

Karin D, som du ser var vår helg precis tvärtemot din :) .

Catharina, så kul att du är tillbaka här med full kraft :) . Jag har inte hunnit skriva på hela helgen (fast den var så lugn, ha ha), så det blev lite att ta igen nu på måndagen...
Visst för de där säkerhetsövningarna respekt med sig, den dag de behövs gäller det ju att alla vet vad de gör och jag undrar om det är så. Förhoppningsvis håller personalen sig iskall och kan styra eleverna på bästa sätt.
Stackars Moa, såklart kommer det blir matcher! Så tuff hon är. Det borde vara en bra sport för henne att utveckla sina försiktiga drag i. HEJA MOA! Skönt också att det flyter på så bra för Hugo, tänk vad det går upp och ned.
SÅ, vad blir det på onsdag kväll?

Kram alla som orkar läsa ALLT jag skriver och kram till alla som skummar och tittar på bilder!
Ingrid

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tur för Johan och även för er att ni hittade Oatley till honom.Nu behöver vi inte ta med oss när vi kommer. Det var en välsorterad affär.
Du kommer nog att hitta allt du saknar utom din Fyrkantslimpa.
Mysigt konditori Linnea fotograferade.
Hej då smålänningen .
Kram från Britt

Catharina sa...

Hej Ingrid!

Nu ligger jag efter igen...

Idag har barnen haft studiedag och Lars skulle på möte hemmavid lite senare på förmiddagen, så vi kunde äta scones-frukost tillsammans hela familjen en tisdagsmorgon. Vilken lyx! Efter det åkte jag och barnen till Burlövs center för storshopping av kläder och skor till dom. vi handlade så mycket så det räcker för nästa vinter också, får nog ge dom stopp och väx ;o)

Moa började på breakdance ikväll och då hade
jag lockat med en mamma på promenad, hur tänkte jag då när jag gått i affärer hela dan?! Men det blev en trevlig promenad på nästan 40 minuter. En ganska ny bekantskap som jag tycker mycket om! Hoppas att hon är så trevlig som hon verkar. Jag har nämligen blivit lite besviken på någon av mina "vänner"... jag vill ju gärna tro gott om alla och blir därför ibland besviken när jag märker att det jag berättat går vidare och att det hon sagt till mig inte alltid stämmer med vad som kommer fram i andra sammanhang, att vända kappan efter vinden... flummigt, men du förstår kanske ändå?!

Verkar vara en mysig by ni bor i. Jag hoppas att vi kan komma och hälsa på :o) Hugo har blivit jättefotbollsintresserad efter att han förra sommaren var med Lars på en av MFF's hemmamatcher, så nu vill han åka och se Manchester United som är "hans" lag. Vi kan kanske kombinera det på något sätt.

Visst är det kul att spela spel. Vi gör det alldeles för sällan här. Spel som passar Hugo är Moa för liten för och spel för Moa tycker Hugo är mesiga... men i helgen spelade vi Lusen och det tyckte alla var trevligt... utom jag som blev sist! Hur svårt kan det va att få en etta?!?!

Jag har börjat dricka laktosfri mjölk och här finns ju ett jättestort utbud hemma. Jag tycker inte om mjölk, men blandar mitt "bantningspulver" med mjölk och dricker därför 0,5 liter varje dag. Har inte provat havremjölk eller något annat utan den funkar bra.

Vi hade också en lugn helg och njuter mer och mer av det (åldern?!) eftersom det ofta går i 190 i veckorna. Jag har ofta tyckt att alla andra har så mycket aktiviteter för barnen... nu har våra barn aktiviteter måndag till lördag... många tider att passa! Men jag tycker samtidigt att det är bra att dom får prova på lite olika aktiviteter och sen välja vad dom tycker är kul. Hugo har golf, tennis och gitarr. Egentligen vill han prova på fotboll och lagsport är ju bra, men laget i hans ålder är elitsatsande redan nu och har träning 3 gånger i veckan och skiljer verkligen på dom duktiga och "dom andra". Nä, det kan jag inte riktigt tycka är bra så därför har Hugo inte börjat träna. Ska kanske prova i ett annat lag här i kommunen... vilken dag tycker du vi ska klämma in det på?!

Oj, min mage kurrar jättemycket och nu kom jag på att jag inte ätit så mycket till kvällsmat... var bara hemma 45 minuter innan det var dags att gå till Moas dans. Ska gå och ta mig en shake nu innan jag går och lägger mig. Måste ju vara alert imorgon kväll då jag ska hålla i katekumenatet själv utan stöd från Sofia, prästen. Imorgon ska vi gå igenom lite praktiskt, regler kring våra samtal och lite lära-känna-varandra-övningar. Tycker det ska bli kul, men är ganska nervös... Håll gärna tummarna för mig imorgon kväll kl 18 :o)

Kram Catharina