söndag 22 augusti 2010

Welcome Picnic

Igår var det dags för välkomstpicknicken på skolan för alla nya familjer. Den var utsatt två timmar mitt på dagen och alla skulle ta med sig mat till sig själva. Jag hade kollat väderleksrapporten och de hade prickat det bästa vädret under hela veckan, enda dagen det var 23 grader och sol, så det gjorde de väldigt bra.

Rikard hade kommit med köttbullar från frysen i Sverige så barnen kunde få en traditionell pastasallad och till oss vuxna blev det lite italienskt. När vi kom till skolan vällde det in familjer. På plats var välkomstkommittén med sina barn så det fanns en del rutinerade familjer på plats också, samt de trogna medarbetarna på skolan som alltid finns på plats (om det så är lördag). Vi bredde ut filtar på gräsmattan på baksidan och började med att shoppa några skoltröjor till tjejerna. Hela tiden spelade en kille från High School music och pratade om det var något som skulle sägas (som när det fanns gratis glass till alla). Alla registrerade sig och fick skriva namnlappar där föräldrarna även skrev sina barns namn och vilken klass de skulle gå i. Alla familjer fick var sin lott och lite senare var det något lotteri, men vi vann inget (med tanke på vad vi har i husets alla miljoner kartonger, så var det nog TUR).

Det är mest amerikanska familjer som börjar (och det är nästan hälften av eleverna som är amerikanska så det är logiskt), men vi såg också en hel del japaner. Där var en del norrmän och danskar, samt några italienare tror jag. Vi pratade mest med de fyra familjer jag varit lite i kontakt med tidigare i veckan. Bl a har vi identifierat några amerikanska familjer som också flyttat till vår by i sommar.

Linnéa blev direkt upplockad av ett gäng 9or som hon satt med mest hela tiden. Det var ju väldigt trevligt. Johan var på lekplatsen HELA tiden. Malin var dock mest med oss för vi såg inte så många 6or. Vi kunde gå runt i skolan och hittade Malins och Johans klassrum. Deras klasslistor var också upphängda. Det är tre paralleller på deras nivå. Johan ska gå i 3B och Malin i 6P. Bokstaven står för lärarens första bokstav i efternamnet! Vill till att de inte byter lärare...

Efter picknicken åkte vi och handlade allt tjejerna behöver inför skolstarten i form av block, pärmar, plastfickor, lexicon, miniräknare etc etc. Det var hur mycket som helst och vi var på olika ställen och jämförde priser och försökte få ihop allt. Alla var helt slut när vi kom hem. Som tur var hade R planerat mat som var supergod och under tiden fick jag göra lite uppackning.

Alla barnen längtar till skolstarten!

Ingrid

3 kommentarer:

Anonym sa...

HEJ HELA FAMILJEN
Fanns det inga svenska familjer fast danska går ju lika bra för er del.Så duktiga som ni blev att tala och förstå.
Lycka till på måndag morgon. Jag tänker på er då.Farmor

Catharina sa...

Trevligt med välkomst picnic. Kul att L hittat vänner redan! Men det går ju ofta ganska snabbt för barn att få nya kompisar!

Är det imorgon barnen börjar? Lycka Till till alla tre med nya skolan!

Det enda jag köpt till barnens skolstart är en skolväska till Moa och ett par nya gymnastikskor till henne. Hugo ska också få nya i veckan. Vi har inte fått information om vilken dag han ska ha gymnastik än, men det lär ju inte vara första dagen så vi hinner nog. Ska beställa lite kläder till dom ur H&M katalogen idag, sista dagen med rabatt...

Nu ska vi försöka natta barnen som är jättetrötta efter en vecka med tre olika "resor". Jag är också trött, men njuter av att vara hemma igen, så det lär nog bli en sen kväll för mig idag också!

kram Catharina

Karin sa...

Ingrid, det här låter väl som du?

http://www.kickisblogg.se/aktuellt/2010/08/bjud-dina-grannar-pa-tarta/

Jag är hemma och väntar på att Malin ska få hämtas på skolan 13.15. Jag som bara trodde att det var upprop. Där får man för att man tror att man vet allt när man är inne på tredje rundan. Jag gladde mig åt att fler än jag hade gråten i halsen på skolgården med flaggan i topp och allt det där! Får nog bli ett blogginlägg typ i kväll.

Kram från Karin