lördag 21 augusti 2010

Vår nya bil

Vi har en ny bil. Men inget nytt under solen, vi har bytt ut en Volvo mot en annan. Man kan ju inte ändra på ALLT :-) .

Johan tycker dock ändå att de är förfärligt och var så ledsen för att skiljas från gamla bilen när vi åkte hemifrån. Jag kommer också att sakna min gamla Volvo som var den sista årsmodellen som gick att få med både CD och kassettbandspelare. Vi har faktiskt fortfarande en hel del barnkassetter som spelas ibland och därför tycker vi det har varit toppen att kunna använda dem även i bilen. Ja ja, man är ju modern som en urtidsödla.

Så här ser i alla fall nya bilen ut:



Själva valprocessen var intressant bara den. Rikard fick välja på ett antal bilar och alla tyckte det skulle vara kul att ha en annan bil än Volvo, men samtidigt så är framför allt jag otroligt nöjd med vår gamla bil. Den är oslagbar när de gäller bagageutrymme och den är rymlig inne i kupén. Det var ju så otroligt stressigt innan sommaren så vi hade inte så mycket tid att leta bil dessutom utan det blev bara ett par valhänta försök.

Det slutade med att Rikard kom hem en dag och berättade att någon slutat på jobbet så att de fått in en poolbil som var ett år gammal och då måste man ta den. Det var Volvon ovan. Barnen var superbesvikna. Jag var toppennöjd. Dessutom är det ju inte fel att få köra Volvo här när man är svensk (jag kan inte tänka på att bilen skulle vara kinesisk, utan mentalt är den svensk i alla fall ett tag till).

Bilen väntade oss på hotellet när vi kom och vi är jättenöjda. Den låser sig själv när man börjar köra. Man måste dra två gånger i handtaget när man ska ut... Barnen tycker det coolaste är att när man låser bilen fälls sidobackspeglarna in. Den är automatväxlad vilket göra att jag i alla fall har en sak mindre att tänka på när jag ska lära mig köra här :-) .

Ingrid

1 kommentar:

Catharina sa...

Jättefin bil! Jag önskar mig också en ny Volvo... Är den högerstyrd? Känns det inte läskigt att börja köra vänstertrafik?

Vi var på Irland för många år sedan och Lars körde hela tiden. För det mesta gick det bra, men i nästan varje rondell blev det fel...

Lycka Till med nya bilen och håll tummarna för att jag också snart har en ny fin´Volvo i garaget :o)

Kram Catharina