måndag 23 augusti 2010

IKEA - Fantastiskt och Hemskt på samma gång

Efter en vecka i England var det igår dags att styra kostan mot IKEA. För att vara ett så stort och dyrt hus (det vi hyr alltså), måste vi säga att det är en besvikelse att upptäcka att garderober och förvaringsutrymmen är SÅ bristfälliga. Vi har ju bott i två egna hus och hyrt två i Danmark och ingenstans har det varit så här dåligt, vi behöver köpa möbler för förvaring av kläder till nästan allas rum och det suger ärligt talat lite. I badrummen finns inte någon som helst förvaringsmöjlighet, inte en hylla, inte ett skåp, ingenting.

Sedan behövdes förstås en hel del annat såsom nya lampor, någon kudde, skrivbord, skrivbordsstolar mm mm. Jag kunde tänkt mig att köpa en del saker på något annat ställe än IKEA, men vad gör man när man behöver hitta mycket på en gång, då vi faktiskt är i lite tidsnöd, vi kan ju inte leva i kartonger tills vi hinner hitta lite mer fler varianter här och där. I badrummen kunde jag tänkt mig några gamla skåp från något second hand eller loppisställe, men nix pix, det får bli IKEA som är vår inköpsbas. Vad skulle vi alla göra utan IKEA?

Det finns fyra IKEA-varuhus i Londonområdet och vi körde förstås till det närmaste. Samma tanke hade minst fem miljoner andra engelsmän, för där var precis knökfullt på söndageftermiddagen. Vi började med att äta lunch och sedan gav vi oss ut i ett kokhett varuhus utan ventilation. Linnéa valde snabbt vad hon ville ha, medan Malin ville fundera och tänka noga när hon för en gång skull skulle få något nytt bara till sig själv. Johan ville gå till "Smålandet", som det hette här på svengelska och han fick en tid att gå dit efter 45 minuter. Rikard log åt några som argumenterade om det de tittade på var "Kivik" (uttalat med hårt K) eller ej.

Efter låååång tid i varuhuset var vi redo att gå till lagret för att hämta de möbler vi valt ut, men TJI fick vi i flera avseenden. Ungefär hälften av sakerna var slut på lagret. SUCK!

Efteråt fick vi i alla fall belöningen att gå till IKEAs svenska matavdelning. Den som vi förstått är en viktig livlina för inköp av nödvändiga livsmedel då man är utlandssvensk. Nu har ju inte vi precis hunnit bli svältfödda eller desperata efter exakt en vecka i England, men det var ändå kul att komma dit och vi kunde ju inte låta bli att handla lite bara för känslans skull. Just nu såldes där kräfthattar och diverse andra tillbehör för att man ska kunna ordna en hygglig kräftskiva over here. Det kan ju verkligen bara vara något som säljs till svenskarna och det är verkligen en charmig omtanke och smart gimick av IKEA att serva och sälja dessa saker.

Vi köpte:
Pågens Kanelgifflar
Polly (välkommen hit och handla PO, det var nästan billigare än hemma)
Djupfryst Daimtårta
"Mina" Felix Djupfrysta Färskpotatisar
Marabouchoklad
IKEAs köttbullar (väntar mig inte att de ska smaka som Felix, men kanske ett ok substitut ;-) )
Malacos Skumsvampar

När jag skulle betala kostade det extra för att det var ett utländskt kort och jag blev inte godkänd, eftersom det var Rikards kort. Till saken hör att jag handlat på det flera gånger hittills och tyckt det varit lika komiskt varje gång jag betalat och skrivit under med min signatur och de vänt på kortet och jämfört det med Rikards autograf på baksidan av kortet och gett tillbaka det till mig helt nöjda, trots att våra signaturer inte är särskilt lika. På IKEA gick det dock INTE. Har det svenska nitiska sinnet spridit sig ut i organisationen... Det hedrar dem ju egenligen, men varför jag fick betala extra där och ingen annanstans vet jag inte.

Jag var dock inte speciellt populär i kön då våra tjejer fick rusa in i varuhuset igen för att hitta Rikard på lagret letande efter saker som var slut och få ut honom till mig för att han skulle kunna skriva under. Jag gissar att många svor över mig i det ögonblicket (ja om det bara varit ett ögonblick hade det ju förstås inte varit något problem)...

Billig korv hade de på IKEA här också och vi ställde oss i den långa kön till det med, för att Johan så gärna ville ha en sådan. IKEAs framtid är säkrad i England, kunderna lämnade butikerna med fulla vagnar överallt och det var lång kö till hissen när folk skulle in i parkeringshuset med alla sina nya fynd. Och vi ska tillbaka redan till helgen. Heja Svenska IKEA!

Två trådbackar till M's garderob är ihopskruvade och en stor klädbyrå till L likaså. Perfekt när jag ska börja packa upp lite mer imorgon.

Hej från Ingrid som funderar på om hon ska äta lite Marabouchoklad eller några skumsvampar...

1 kommentar:

Catharina sa...

Måste erkänna att jag inte är något större fan av IKEA. Jag vet att dom har "allt" och är billiga, men dom gånger vi bestämt oss för att handla där och tittat ut något i katalogen, så har det antingen varit slut, varit fel på det när vi kommit hem eller saknats något i "det platta paketet".

Jag har inte ens varit på nya varuhuset i Malmö... och det är inget jag saknar eller längtar efter.

Men samtidigt måste jag erkänna att när vi var i Kina för många år sen såg vi ett IKEA och skulle givetvis ta oss dit. Inte helt lätt att förklara för chauffören som inte kunde engelska... men till slut var vi där, bara för att konstatera att varuhuset skulle öppna dagen efter. Alltså ännu en miss för vår del när det gäller IKEA.

Men korven brukar vara god... Har hört att nya varuhusets resturang är riktigt bra...

Kram och gonatt från Catharina